Ascultă Radio România Cluj Live

Soluții de succes pentru copiii cu tulburări de scris și citit

Unii copii învață să citească foarte repede și prind drag de carte, alții reușesc, cu ușurință să lege literele și cuvintele chiar dacă nu fac din citit o pasiune, dar sunt și copii care nu reușesc să rostească în mod corect literele sau să le scrie. Tulburările de citit, de scris și de calcul: dislexia, disgrafia și discalculia pot fi corectate sau ameliorate cu ajutorul spcialiștilor.

Soluții de succes pentru copiii cu tulburări de scris și citit

Articol editat de DSRNetworkAdmin, 6 octombrie 2016, 06:00 / actualizat: 29 ianuarie 2020, 14:48

Se poate vorbi despre tulburări de învăţare în cazul acelor copii la care rezultatele obţinute la citit-scris sau socotit rămân mult sub rezultatele aşteptate, în raport cu capacitatea intelectuală și efortul depus pentru învăţare.

Copilul cu astfel de tulburări nu este un copil cu inteligență redusă. Tulburarea de învăţare poate apărea la orice nivel de inteligenţă, chiar şi la unul superior.

Unii specialişti consideră că tulburarea de învăţare nu este o boală, ci o modalitate specială de prelucrare a informaţiei, datorată dezvoltării şi funcţionării diferite de normal a sistemului nervos central.

Corect, din partea părinților ar fi să nu forțeze copilul să exerseze mai mult sau să-l pedepsească, ci să-l ducă la un specialist, iar apoi să caute înțelegere între cadrele didactice care predau la clasă.

Conform datelor statistice la nivel mondial, se constată că din numărul total de copii un procent de 7-10% prezintă tulburări de învăţare, iar procentul cazurilor grave este de 3-5%.

La Cluj-Napoca, la Departamentul  de Psihologie Aplicată, există două grupuri de psihopedagogi, pentru limba română și maghiară, care oferă servicii de diagnosticare, dar și de corectare a acestor tulburări.

Lector dr. Orban Reka, psihopedagog la Universitatea Babes Bolyai din Cluj Napoca, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Departamentul de Psihologie Aplicată:

Părinții ajung să observe problemele copiilor, tulburările de scris și citit, în clasele primare când copilul deja trebuie să înțeleagă sensul textelor pe care le citește.

 Educatorii sunt pregătiți profesional să depisteze precoce astfel de probleme, încă din primii ani de grădiniță. Există programe de prevenție de la aceste vârste, însă prea puțini depistează tulburările.

Copiii care au tulburări specifice, o dezvoltare nearmonioasă a deprinderilor, adesea, evită activitățile care implică abilitățile de bază cu care ei au probleme. De exemplu, poate refuza joaca cu cuburile sau puzze-lul. Orientarea greoaie  în spațiu și problemele ușoare de echilibru sunt și ele semne importante.

Tot de la grădiniță se pot observa ușarele tulburări psiho-motrice: ținerea corectă a creionului, neobservarea micilor diferențe dintre două figuri, folosirea incorectă a celor două mâini, un vocabular sărac sau refuzul învățării poeziilor.

Fiecare părinte își dorește să creadă că copilul său este perfect. Negând, însă, semnele evidente se poate induce, în timp o stare mult mai gravă căreia copilul să nu mai reușească să îi facă față și pe care specialiștii să nu o mai poată corecta.

Cel mai corect este să facem intervențiile de prevenire imediat de cum observăm nereguli la copilul nostru. Teoretic, niciodată nu e prea târziu. Și practica ne arată la fel. Am avut adolescenți de clasa a VIII-a cu care am lucrat pentru examenul de capacitate. A reușit să crească și cu 4-5 pucte la notă până în ziua examenului.   

Copilul cu dislexie sau cu tulburări de învățare este un copil care procesează informațiile altfel decât ceilalți, dar nu înseamnă că este mai puțin inteligent decât ceilalți, dimpotrivă,  poate avea un coeficient de inteligență foarte ridicat.

De obicei, acest tip de copii pot deveni un grup cu risc mai ridicat pentru că pot cu ușurință să compenseze spontan semnele acestor tulburări multă vreme și maschează dificultățile chiar și până în clasa a VII-a și au performanță școlară bună.

Părinții greșesc punând un astfel de copil să repete. Practic, îl obligă să facă mai mult din ceea ce nu-i place deloc. (Lector dr. Orban Reka, psihopedagog la Universitatea Babes Bolyai din Cluj Napoca, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Departamentul de Psihologie Aplicată)

Dacă aveți nevoie de ajutor, pe strada Republicii nr.37, în Cluj-Napoca, găsiți specialiștii psihopedagogii care se ocupă de copilul dumneavoastră indiferent de tulburarea de care suferă.

 

 

Alina Nechita

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Avem un castel, ce facem cu el?
Reportaje vineri, 17 ianuarie 2025, 10:58

Avem un castel, ce facem cu el?

Avem un castel proaspăt restaurat, ce facem cu el? Răspunsuri la această întrebare vom afla la Casa Tranzit, str. Barițiu, nr. 16, din Cluj...

Avem un castel, ce facem cu el?
Călătorie între stele și dor – o sărbătoare a culturii la Liceul Teoretic Avram Iancu
Reportaje joi, 16 ianuarie 2025, 16:33

Călătorie între stele și dor – o sărbătoare a culturii la Liceul Teoretic Avram Iancu

Ziua Culturii Naționale a fost celebrată la Liceul Teoretic „Avram Iancu” din Cluj, prin-un eveniment denumit sugestiv „Călătorie între...

Călătorie între stele și dor – o sărbătoare a culturii la Liceul Teoretic Avram Iancu
Studenții UBB, campioni mondiali în SUA
Reportaje joi, 16 ianuarie 2025, 10:21

Studenții UBB, campioni mondiali în SUA

Patru studente de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca au câștigat o renumită competiție internațională de business organizată în...

Studenții UBB, campioni mondiali în SUA
Accesul la cultură al persoanelor cu dizabilităţi, un fenomen de nișă
Reportaje miercuri, 15 ianuarie 2025, 00:00

Accesul la cultură al persoanelor cu dizabilităţi, un fenomen de nișă

Avem aproape 900 de mii de persoane cu dizabilităţi în România, pentru care accesul la cultură este un fenomen insular. Iniţiative există,...

Accesul la cultură al persoanelor cu dizabilităţi, un fenomen de nișă
Reportaje marți, 14 ianuarie 2025, 11:14

Clujul și presa interbelică

Am intrat pentru prima oară în subsolul marii biblioteci care adăpostește o adevărată comoară. Este o vastă colecție de presă scrisă, pe...

Clujul și presa interbelică
Reportaje sâmbătă, 11 ianuarie 2025, 15:53

Bază sportivă modernă, inaugurată la Oradea | FOTO

În dimineața zilei de 11 ianuarie, la Oradea a fost inaugurată oficial o nouă bază sportivă tip I, realizată de Ministerul Dezvoltării, prin...

Bază sportivă modernă, inaugurată la Oradea | FOTO
Reportaje vineri, 10 ianuarie 2025, 12:15

Expoziția de Iarnă Brickenburg | FOTO

Orășele de poveste surprinse în plină iarnă, clădiri impresionate, stațiuni turistice, secvențe din filmele Avatar sunt doar câteva din...

Expoziția de Iarnă Brickenburg | FOTO
Reportaje joi, 9 ianuarie 2025, 15:46

Solidaritate pe pauză: promisiune amânată pentru persoanele cu dizabilităţi

Printre cei afectaţi de „ordonanţa trenuleţ” sunt şi persoanele cu dizabilităţi. Indemnizaţia de solidaritate, intrată în...

Solidaritate pe pauză: promisiune amânată pentru persoanele cu dizabilităţi