Soluții de succes pentru copiii cu tulburări de scris și citit
Unii copii învață să citească foarte repede și prind drag de carte, alții reușesc, cu ușurință să lege literele și cuvintele chiar dacă nu fac din citit o pasiune, dar sunt și copii care nu reușesc să rostească în mod corect literele sau să le scrie. Tulburările de citit, de scris și de calcul: dislexia, disgrafia și discalculia pot fi corectate sau ameliorate cu ajutorul spcialiștilor.
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 6 octombrie 2016, 06:00 / actualizat: 29 ianuarie 2020, 14:48
Se poate vorbi despre tulburări de învăţare în cazul acelor copii la care rezultatele obţinute la citit-scris sau socotit rămân mult sub rezultatele aşteptate, în raport cu capacitatea intelectuală și efortul depus pentru învăţare.
Copilul cu astfel de tulburări nu este un copil cu inteligență redusă. Tulburarea de învăţare poate apărea la orice nivel de inteligenţă, chiar şi la unul superior.
Unii specialişti consideră că tulburarea de învăţare nu este o boală, ci o modalitate specială de prelucrare a informaţiei, datorată dezvoltării şi funcţionării diferite de normal a sistemului nervos central.
Corect, din partea părinților ar fi să nu forțeze copilul să exerseze mai mult sau să-l pedepsească, ci să-l ducă la un specialist, iar apoi să caute înțelegere între cadrele didactice care predau la clasă.
Conform datelor statistice la nivel mondial, se constată că din numărul total de copii un procent de 7-10% prezintă tulburări de învăţare, iar procentul cazurilor grave este de 3-5%.
La Cluj-Napoca, la Departamentul de Psihologie Aplicată, există două grupuri de psihopedagogi, pentru limba română și maghiară, care oferă servicii de diagnosticare, dar și de corectare a acestor tulburări.
Lector dr. Orban Reka, psihopedagog la Universitatea Babes Bolyai din Cluj Napoca, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Departamentul de Psihologie Aplicată:
Părinții ajung să observe problemele copiilor, tulburările de scris și citit, în clasele primare când copilul deja trebuie să înțeleagă sensul textelor pe care le citește.
Educatorii sunt pregătiți profesional să depisteze precoce astfel de probleme, încă din primii ani de grădiniță. Există programe de prevenție de la aceste vârste, însă prea puțini depistează tulburările.
Copiii care au tulburări specifice, o dezvoltare nearmonioasă a deprinderilor, adesea, evită activitățile care implică abilitățile de bază cu care ei au probleme. De exemplu, poate refuza joaca cu cuburile sau puzze-lul. Orientarea greoaie în spațiu și problemele ușoare de echilibru sunt și ele semne importante.
Tot de la grădiniță se pot observa ușarele tulburări psiho-motrice: ținerea corectă a creionului, neobservarea micilor diferențe dintre două figuri, folosirea incorectă a celor două mâini, un vocabular sărac sau refuzul învățării poeziilor.
Fiecare părinte își dorește să creadă că copilul său este perfect. Negând, însă, semnele evidente se poate induce, în timp o stare mult mai gravă căreia copilul să nu mai reușească să îi facă față și pe care specialiștii să nu o mai poată corecta.
Cel mai corect este să facem intervențiile de prevenire imediat de cum observăm nereguli la copilul nostru. Teoretic, niciodată nu e prea târziu. Și practica ne arată la fel. Am avut adolescenți de clasa a VIII-a cu care am lucrat pentru examenul de capacitate. A reușit să crească și cu 4-5 pucte la notă până în ziua examenului.
Copilul cu dislexie sau cu tulburări de învățare este un copil care procesează informațiile altfel decât ceilalți, dar nu înseamnă că este mai puțin inteligent decât ceilalți, dimpotrivă, poate avea un coeficient de inteligență foarte ridicat.
De obicei, acest tip de copii pot deveni un grup cu risc mai ridicat pentru că pot cu ușurință să compenseze spontan semnele acestor tulburări multă vreme și maschează dificultățile chiar și până în clasa a VII-a și au performanță școlară bună.
Părinții greșesc punând un astfel de copil să repete. Practic, îl obligă să facă mai mult din ceea ce nu-i place deloc. (Lector dr. Orban Reka, psihopedagog la Universitatea Babes Bolyai din Cluj Napoca, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Departamentul de Psihologie Aplicată)
Dacă aveți nevoie de ajutor, pe strada Republicii nr.37, în Cluj-Napoca, găsiți specialiștii psihopedagogii care se ocupă de copilul dumneavoastră indiferent de tulburarea de care suferă.
Alina Nechita
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.