EXCLUSIVITATE! 103 ani de la primul cod rutier! Istoria legii circulației!
Primul cod rutier a fost adoptat în 11 octombrie 1913, într-o zi de vineri, la Castelul Peleș.
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 11 octombrie 2016, 06:00
Era sau nu foarte diferit bunicul actualului cod rutier, de ceea ce prevede astăzi acceași lege modificată de-a lungul timpului?
Am încercat să aflu toate aspectele de la întrecerile cu birja, plăcuțele de înmatriculare pentru biciclete, până la toleranța vechilor polițiști cu șoferii băuți la volan.
Sub Cuza Vodă, la 1861, scrie Eugen Bianu în Ordinea Obștească apărută în 1938, se pun bazele serviciului circulație, pentru care se afectează 5 comisari…
Apoi, în monitorul oficial 156 din 11 octombrie 1913 a apărut primul cod rutier sub forma unor Decrete relative la aprobare de plan și Regulamentul pentru circulația automobilelor.
La vremea respectivă legea prevedea sancțiuni pentru întrecerile birjarilor, pentru depășirea vitezei calculată cu trapul calului sau chiar închisoare pentru alcool.
Mai apoi, mai aproape de zilele noastre, opinia publică a ripostat la introducerea amenzilor pentru nefolosirea centurii de siguranță, iar pietonii erau deseori accidentați din cauza lipsei de disciplină în trafic.
La vremea respectivă erau și alți participanți la trafic, să zicem birjarii, echivalentul taximetriștilor din ziua de azi.
Aveam foarte mulți bicicliști și pentru ei erau anumite norme, trebuiau să dețină un număr de înmatriculare pentru biciclete, chiar și un permis.
Dar în timp a evoluat prin prisma faptului că a evoluat și societatea și au fost găsite și alte forme de contravenții sau alte forme de infracțiuni.
De exemplu, fuga de la locul accidentului, înainte nu era combătută, consumul de alcool, atunci era mai mult contravenție bineînțeles cu închisoare contravențională de la 1-3 luni. Acum fapta e mai gravă. (Valentin Manache, colecționar)
Reporter: Se putea consuma mai mult alcool și să te urci la volan atunci sau acum?
Presupun că la vremea respectivă era mult mai permisiv pentru că nici metodele nici aparatele cu care se constata o infracțiune nu erau atât de exacte.
Ținând cont de viteză, la acea vreme, se stabilea cu aproximaţie, în funcție de trapul calului, dacă se făceau depăşiri la limita de viteză legal admisă. Acum avem aparatura care ne ajută foarte mult.
Rep: Cei care făceau școala de șoferi aveau un carnet în care se notau orele de practică?
Dacă ne uităm în documentele din 1940, avem Manualul candidaților la examenul de conducere a automobilului.
Erau și cursurile teoretice, aveam și practică de atelier, 60 de zile a minim 2 ore pe zi dimineața. Practică de conducere aveau, notată separat. Fiecare elev trebuia să facă 40 de ședințe a câte 30 de minute.
Şi bicicliştii aveau carnete.
În mod normal, se dădea un examen pentru școala de șoferi, se dădea un certificat de șofer, iar după aceea i se elibera un permis de conducere.
În colecţia mea deţin un certificat de șofer eliberat în 9 martie 1921.
Primele apariții privind centura de siguranță, în România s-a făcut în cadrul școlilor de șoferi prin anii 1970.
Rep: Cum erau amenzile în codul rutier de odinioară?
Tot cam ca și acuma. La vremea respectivă, erau foarte puțini proprietari de mașini. Erau permise până la 4 abateri, după care ți se ridica permisul.
Şi în trecut erau la modă întrecerile pe şosea, doar că atunci se întreceau birjarii între ei. În baza Legii din 1913 la articolul 4 s-a stabilit chiar un semn prin care se interziceau concursurile pe drumurile publice.
Primul decret privind circulația autoturismelor a fost dat în Castelul Peleș, la 3 august 1913, conform Monitorului Oficial, iar ministrul de interne era Tache Ionescu.
Alina Nechita
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.