Poate o Strategie Naţională pentru Siguranţa Rutieră să reducă numărul accidentelor?
Uniunea Europeană şi-a propus ca, până în anul 2020, să reducă la jumătate numărul victimelor accidentelor rutiere. România nu va reuşi acest lucru, dar încearcă, la rândul ei, să facă paşi concreţi în acest sens.
Articol editat de Carmen Sas, 18 octombrie 2016, 11:46 / actualizat: 20 octombrie 2016, 9:00
Potrivit statisticilor, în ţara noastră, aproximativ 1.800 de persoane mor în fiecare an, în urma unui accident rutier. Alţi peste 8.000 de oameni sunt răniţi din aceeaşi cauză.
Tocmai de aceea, Guvernul a adoptat, în urma cu doar câteva zile, Strategia Naţională pentru Siguranţa Rutieră. Aceasta nu este o lege, ci un document care enunţă o serie de principii şi de obiectiva, urmând ca acestea să fie reglementate, fiecare, prin acte normative. Important este, însă, că documentul este în dezbatere publică, aşadar putem, încă, să ne dam cu părerea.
Executivul insistă pe partea de prevenţie, de educare a participanţilor la trafic. În mod firesc, Strategia pentru Siguranţa Rutieră vizează, în primul rând, formarea viitorilor şoferi. Candidatul la un permis de conducere va trebui să aibă cel puţin 10 clase, iar şcolile de şoferi vor rămâne fără autorizaţie dacă cel puţin jumatate dintre cursanţi nu vor reusi să-şi ia examenul. Testul va fi înregistrat video. De asemenea, testele medicale şi psihologice vor trebui făcute periodic, iar după o vârstă, acestea vor avea o frecvenţă mai mare.
Un alt lucru interesant, o masură care şi-a dovedit utilitatea în ţări cu o mai lungă tradiţie democratică, este faptul că şoferii care nu respectă codul rutier, vor fi consiliaţi psihologic şi vor fi incluşi în programe de reabilitare. Cu alte cuvinte, vor fi învăţati să fie mai temperaţi….
Strategia pentru Siguranţa Rutieră se referă şi la construcţia de autostrăzi pentru maşinile rapide şi de piste şi drumuri speciale pentru biciclete şi vehicule lente. Dar, în acest moment, acestea sunt doar vise.
Pe de altă parte, în totală contradicţie cu această strategie, parlamentarii se dovedesc mai încrezători în capacităţile şoferilor români. Patru senatori PSD au depus un proiect de lege prin care vor să crească viteza limită în localităţi de la 50 la 70 de kilometri pe oră. Mai mult, se elimină şi limita maximă de 80 de kilometri pe oră, pe care administraţia locală o poate stabili pe anumite sectoare de drum din localităţi. Motivul, spune iniţiatorul acestui act normativ, senatorul Sorin Bota, este că şoferii sunt obosiţi şi stresaţi din cauza traficului. Poate că o autostradă-două, pe care se circulă cu 130 de kilometri pe oră, i-ar ajuta mai mult decât creşterea vitezei şi, implicit, a riscului de accident în localităţile suficient de aglomerate şi cu o infrastructură precară….
Andrei Huţanu
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.