Prima zăpadă a umplut de maşini atelierele de vulcanizare
– Bună ziua!
– Nu se poate!
– Dar când aş putea să-mi schimb cauciucurile? Aţi avea timp şi pentru mine astăzi?
– Nicio şansă! Până joi, nu am nicio fereastră.
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 14 noiembrie 2016, 12:47
Astfel de dialoguri sunt ceva obişnuit în această perioadă.
Prima zăpadă a umplut de maşini atelierele de vulcanizare, care greu pot face faţă cererilor pentru montarea cauciucurilor de iarnă.
În majoritatea locurilor se lucrează doar pe bază de programări, cu câteva zile în avans. Aşa se întâmplă şi la atelierul lui Faluvegi Peter, unde pana joi nu e nicio sansa pentru o poziţie liberă.
E foarte mult de lucru în perioada asta. Sunt singur şi doar cu programări fac faţă. Opt maşini pe zi şi atât. La mine-i simplu calculul. Cam 10 minute pe fiecare roată, plus demontat şi montat, cam într-o oră o maşină. Pot lucra maxim 8 ore, cât e lumină, că nu am atelier şi roţile le schimb afară. Acuma, cum a fost şi ninsoare, s-a cam îngreunat. După vorba filosofului nostru: „Iarna nu-i că vara. (Faluvegi Peter)
Anvelopele de iarnă sunt obligatorii oricând se circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, indiferent de data din calendar. Aşa că, prima ninsoare a determinat mulţi posesori de autoturisme să treacă pe gume de iarnă.
Cei mai fericiţi dintre şoferi au reuşit să găsească vulcanizări care să le schimbe cauciucurile şi fără programare.
Dar aici oamenii au de aşteptat şi câte două, trei ore:
– Am venit să schimb cauciucurile. M-a prins iarna… Am fost neglijent, trebuia să vin din timp, cel puţin cu două săptămâni mai înainte şi atunci era mai bine.
– Am venit să schimb anvelopele de vară cu cele de iarnă. Şi am de aşteptat; ca peste tot. Am încercat şi la alte vulcanizări. Asta-i a treia. În alte părţi cel mai devreme aveau loc mâine după-amiază.
– Una, două, trei, patru… Cinci maşini am în faţă. Mai bine le schimbam din timp şi altă dată… nu mă mai prinde pe mine jumătatea lui noiembrie fără cauciucuri schimbate.
Primăvara şi toamna sunt perioadele cu cel mai mare aflux de clienţi la atelierele de vulcanizare. Faluvegi Peter lucrează în domeniu de 32 de ani şi spune că, de când cu legea privind obligativitatea cauciucurilor de iarnă, în aceste zile nu are timp nici să-şi tragă sufletul.
Cauciucurile de iarnă sunt utile, cu siguranţă. Fiind un amestec care nu se întăreşte la frig, are aderenţă. Deja de la 10 grade în jos îs eficiente. Asta e şi părerea specialiştilor, dar şi pe propria piele am observat treaba asta. Aderenţa contează! (Faluvegi Peter)
În jur de 120 de lei costă cele mai ieftine cauciucuri de iarnă, dar preţul lor poate ajunge şi la 4 – 500 de lei, în funcţie de marcă şi dimensiuni. La aceşti bani se mai adaugă costurile schimbării celor patru anvelope, care încep de la 60 – 70 de lei. Preţurile sunt oricum mai mici decât amenzile care încep de la 720 de lei şi pot ajunge la 1.600 de lei.
În plus, în cazul unei tamponări, firmele de asigurare nu suportă contravaloarea pagubelor dacă maşină nu a fost dotată cu cauciucuri corespunzătoare.
Mihai Miclăuş