Interviu cu un campion: Emanuel „Mani” Gyenes
De 10 ani concurează la cea mai grea competiţie cu motor: Raliul Dakar! Cea de-a 39 ediţie, din 2017, a avut loc în perioada 2–14 ianuarie 2017, cu startul luat la Asuncion (capitala Paraguayului).
Articol editat de Carmen Sas, 23 ianuarie 2017, 13:24 / actualizat: 25 ianuarie 2017, 10:21
Timp de două săptămâni şi 9.000 de km, sătmăreanul „Many” Gyeneş a rulat în mult râvnitul rally-raid din America de Sud. Anul acesta, Many s-a clasat pe locul al 17-lea în clasamentul Dakar! Prilej pentru Radio Cluj şi Angel Rusu, să afle „de ce este acest raliu, Dakar, este chiar atât de greu?!” dar şi cum se simte campionul nostru, la finalul celei mai grele competiţii cu motor.
Pentru mine, locul al 17-lea în clasamentul Dakar este un rezultat foarte bun, de care sunt foarte mulţumit! Este adevărat că nu este cel mai bun rezultat al meu, anul trecut am fost pe locul 14 în clasamentul general, dar anul acesta am fost penalizat pentru că am alimentat cu echipa Honda într-un loc nepermis şi am fost penalizaţ cu o oră. Dar repet, este un rezultat foarte bun şi eu sunt foarte mulţumit!
Dakar este cel mai lung raliu, se desfăşoară timp de două săptămâni, timp în care trebuie parcurşi peste 9.000 de km. Asta înseamnă că zilnic parcurgem peste 700-800 de km. Anul acesta am mers şi 1.100 de km din cauza vremii, pentru că se surpase un drum şi a trebuit să ocolim…. Mai demult se ţinea în Africa, acum se ţine în America de Sud iar anul acesta ne-au dus şi în Bolivia, unde am stat 6 zile la peste 3.000 de m altitudine, ba chiar şi la 4.900 m. Acolo, la 110 km/h, e foarte rece, vă puteţi imagina. Iar dacă şi plouă, nu e deloc plăcut.
Anul acesta, în cadrul celor 4 etape maraton, concurenţii nu au beneficiat de asistenţa tehnică a echipelor lor, lucru care poate îngreuna cursa, mai ales dacă apar probleme.
Ce înseamnă pregătirea pentru un concurs care implică un asemenea nivel de efort?
Mă pregătesc continuu. Fie că particip la concursuri în Ungaria sau altundeva, eu mă pregătesc pentru Dakar. Practic, aceste concursuri sunt antrenamente pentru Dakar, la care adaug antrenamentele fizice. Dakar este cel mai important concurs pentru mine şi de aceea mă pregătesc foarte mult.
Am zile maraton în care nu mă întâlnesc cu echipa asistentă şi atunci e foarte greu, orice ai de reparat-repari singur. Aici îţi sunt necesare câteva cunoştinţe de mecanică şi trebuie să fii atent şi la cauciucuri, să fie totul ok.
Zilele libere, în care Emanuel nu se pregăteşte pentru competiţii şi pentru Dakar, sunt puţine: câteva zile în perioada ianuarie – mijlocul lui martie, când încep iar Campionatele Naţionale şi intră iar în priză şi un pic de pauză la sfârşitul anului, când, de la sfârşitul lui noiembrie, din cauza frigului nu te mai antrenezi cu motocicleta dar faci antrenamente fizice, deoarece în preajma Crăciunului e plecarea pentru Dakar.
Iar dacă vreţi să ştiţi cum e sentimentul acela pe care îl simte Emanuel când ajunge la linia de Finish…
Pe parcursul concursului, timp de două săptămâni, ai zile foarte grele, când, sincer, te întrebi „de ce ai mai venit la concursul ăsta?” dar când ajungi la Finish şi te afli pe podium, uiţi de toate greutăţiler avute timp de două săptămâni şi parcă începi, chiar atunci şi chiar acolo, să îţi faci planuri pentru anul viitor.
O singură dată m-am gândit că nu mai pot, că sunt la capătul răbdării şi că gata, renunţ: chiar la primul meu Dakar, când eram singur şi eram terminat fizic dar parcă nici atunci nu ziceam chiar că renunţ, mai degrabă că nu voi mai veni; dar uite că au trecut 10 ani de atunci şi nu am abandonat.
Carmen Sas/sursa foto: manigyenes.ro
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.