Open space, cubical sau biroul cu puțini angajați?
Cu costuri minime, o companie cu mulți angajați poate amenaja foarte rapid un spațiu de birouri tip open-space. Adică, un fel de hală, plină de birouri așezate grupat sau la întâmplare, dar fără nicio limită clară între ele.
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 24 ianuarie 2017, 12:37 / actualizat: 26 ianuarie 2017, 10:31
Apoi, există birourile tip cubical care presupun investiții puțin mai mari. Și ele sunt amenajate tot într-un spațiu deschis, însă, sunt delimitate parțial sau total de panouri care, adesea sunt transparente.
La sfârșitul lui 2014, Washington Post publica în ediția online un articol, mărturia unei femei, angajate la o companie americană mare și care lucra într-un birou tip open space. Ea spunea că acest gen de spațiu distruge, în realitate, locul de muncă, fiind gălăgios și fără pic de intimitate.
Dacă la americani problema era de actualitate în 2014, la Cluj, angajații multinaționalelor încep să perceapă abia acum efectele birourilor aglomerate construite în ultimii doi ani.
Pe lângă aceste două tipuri de birouri, în trend este, mai ales în domeniul IT, închirierea, în spații mari a unor birouri individuale, pe perioade limitate de timp, în fucție de proiecte.
Radu lucrează în advertising și într-un birou tip open space. Pentru el mediul de lucru este unul plăcut și creativ.
Pentru mine este important să am multă lume în jurul meu și zgomot în fundal pentru că asta mă ajută să fiu creativ. Am lucrat și înr-un birou mic, cu 3 persoane, dar mai mult îmi place acum. Am biroul într-un open space alături de alte 40 de persoane. În Cluj Napoca, la majoritatea companiilor mari se pune accent pe munca în echipă, iar așa, fiind aproape unii de alții putem schimba păreri, glume și asta mă ajută să fiu mai productiv.
Alexandra este angajată la o firmă de resurse umane. Biroul ei este unul cubical. Spune că s-a obișnuit așa și îi place, însă și-ar dori mai multă intimitate.
Într-un fel, ai intimitate pentru că biroul tău, în cubical, este delimitat de cel al vecinului tău. Din alt punct de vedere, mi-ar plăcea mai multă intimitate mai ales când am o discuție profesională cu vreun client sau cu un coleg de serviciu. Pe mine, zgomotul de fundal mă deranjează în astfel de momente. De asemenea, când primesc un telefon de acasă sau de la vreo prietenă, îmi e greu să vorbesc astfel încât să nu audă aproape toată lumea. De multe ori trebuie să mă ridic de pe scaun și să mă retrag pentru o discuție privată, iar acest lucru poate să fie în defavoarea mea. Colegii și șefii mei văd că eu îmi întrerup sarcinile de serviciu.
Călin este IT-ist. În acest domeniu, angajații au nevoie de liniște și izolare, în special atunci când lucrează la proiecte mari, importante și cu termene clare de finalizare. În IT, spune el, a apărut și o nouă modă, cea a biroului închiriat, de către dezvoltatorii individuali, într-un spațiu comun de birouri și pe termen limitat.
Este deja o practică comună printre programatori sau designeri web să închirieze spații individuale, mici de genul un birou și un scaun, într-un mediu cu conectivitate bună la internet. Chiria se plătește în fucncție de numărul de zile în care folosești acel birou.
În IT este destul de greu să lucrezi în burouri cu multă lume pentru că etse nevoie de concentrare și atenție. Sunt firme care asigură angajațilorsăli speciale de relaxare cu jocuri sau pentru odihnă, pe care le pot folosi în timpu orelor de serviciu. Sunt și companii de IT, în care, pentru sarcini mai speciale, te poți retrage în locuri izolate pentru o mai bună concentrare.
În cazul în care angajatorii doresc să amenajeze un birou open space, trebuie să ia măsuri pentru a îmbunătăți eficiența de lucru. De exemplu, se pot crea mai multe zone private, de tipul celor fără ferestre acvariu.
De asemenea, este recomandată stabilirea unor norme de lucru care să prevadă interacțiunea între colegi, care, pentru o mai bună productivitate, ar trebui să fie limitată, dar și să se elimine fundalul sonor muzical, de exemplu.
Pe de altă parte, tot mai multe companii ar putea permite angajaților, practica muncii la domiciliu. Modelul s-a dovedit, în multe cazuri, foarte productiv. Astfel, angajații lucrează mai multe ore și au mai puține pauze.
Singurul dezavantaj al acestei practici îl vizează direct pe angajat care, fiind acasă, poate fi distras mai ușor, în scurtele pauze, de frigider și de alimentele interiorul acestuia.
Alina Nechita
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.