Mai greu, dar „învățăm împreună”!
Peste 60 de copii și elevi aparținând grupurilor vulnerabile din județul Bistrița-Năsăud au beneficiat de activitatea de evaluare și terapie însumând peste 4 000 de ore, în cadrul unui proiect derulat pe parcursul a doi ani în mai multe școli din județ și care a urmărit integrarea lor în învățământul general. Pentru aceasta au fost pregătiți în acest interval și 264 de cadre didactice și peste 200 de părinți. Odată cu încheierea acestui proiect, care a beneficiat de un grant norvegian de finanțare, rămân o serie de aspecte care își așteaptă rezolvarea prin modificarea legislației în domeniu.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 1 februarie 2017, 06:00
Un Centru Educațional pentru copiii cu autism și alte tulburări de dezvoltare a fost înființat la Școala generală nr 4 din Bistrița.
Rămânem cu 60 de copii cu cerințe educaționale speciale care sunt mai pregătiți să facă față în învățământul de masă. Rămânem cu aproape 300 de cadre didactice formate pentru intervenția și integrarea copiilor cu cerințe speciale și cu autism, în mod particular și rămânem cu un plan de măsuri asumat de CJ Bistrița-Năsăud pentru integrarea copiilor cu cerințe educative speciale. (Ana Dragu, coordonatoarea Centrului de Resurse și Referință în Autism „Micul prinț” Bistrița)
Nu au lipsit momentele dificile pe parcursul derulării proiectului „Învățăm împreună”: au fost părinți care și-au retras copiii, dar și părinți ai elevilor fără probleme care s-au opus ca în clasa copilului lor sa fie primiți și elevi din grupurile vulnerabile.
Întotdeauna atunci când vrei să schimbi ceva există o doză de rezistență, însă lucrurile se mișcă bine. Poate că sunt mai greu de convins părinții copiilor care nu au probleme că și un copil cu cerințe educative speciale își are loc în învățământul de masă. (Prof Ioan Ioja, coordonatorul proiectului din partea ISJ Bistrița-Năsăud).
Legislația românească în domeniu trebuie actualizată, iar unul dintre rezultatele proiectului este pachetul de propuneri care va fi înaintat parlamentarilor județului, pentru a fi promovat în Parlament. Ana Dragu, coordonatoarea Centrului de Resurse și Referință în Autism „Micul prinț” Bistrița semnalează o astfel de disfuncționalitate:
Trebuie să știm că în România toți copiii cu cerințe educative speciale au dreptul să învețe după o curriculă școlară adaptată, însă când vine testarea națională din clasa a opta sau bacalaureatul, acești copii sunt introduși în aceeași categorie cu copiii fără nicio problemă. Și-atunci, ei nu au cum să promoveze! Este strigător la cer: să înveți toată viața după o curriculă adaptată și să dai examen cu majoritatea! (Ana Dragu)
Proiectul „Învățăm împreună”, care a avut o finanțare de 1.312.443 lei, a fost promovat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud, în parteneriat cu Asociația Autism Europa Bistrița, Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud, ȘcoalaGimnazială nr. 4 Bistrița și Fundația Stiftelsen Radarveien, Oslo, Norvegia.
Florin Săsărman
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.