HOW TO: deszăpezirea în România vs. Canada și Norvegia
„Autoritățile au fost luate prin surprindere” a devenit deja o condiție sine qua non în ceea ce privește ninsorile în România. Indiferent de cât de intens și des sunt anunțate căderile de zăpadă, aproape întotdeauna se întâmplă ca un drum să fie blocat total, săteni să fie prinși în case cu zilele, iar autostrăzile să fie scoase din funcțiune. Asta pentru că deszăpezirea e mereu o acţiune greoaie şi ineficientă. Există însă câteva țări care ne dau clasă la acest capitol.
Articol editat de , 12 februarie 2017, 06:00 / actualizat: 16 mai 2017, 17:00
Iarna în Canada poate fi o adevărată lecţie de supravieţuire pentru cine nu este pregătit, mai ales dacă ţinem cont de temperaturile care deseori coboară sub minus 20 de grade. Pentru canadieni, nămeţii înalţi de 2-3 metri reprezintă ceva obişnuit cel puţin 3 luni pe an.
Utilajele autorităţilor însă acţionează aproape ireproşabil când vine vorba de deszăpezire. Pe autostrăzi, plugurile merg în formaţie, pe fiecare bandă, şi aruncă rând pe rând zăpada către marginea carosabilului. Apoi, alte autocamioane vin în urmă şi împrăştie material anti-derapant. Şoferilor nu le rămâne decât să meargă cu viteze reduse, conform condiţiilor de iarnă.
O altă ţară care poate fi dată ca exemplu atunci când vorbim de acţiuni de deszăpezire eficiente este Norvegia. Pe lângă utilajele ultramoderne care au capacitatea de a merge cu o viteză mare pentru a curăţa carosabilul, norvegienii folosesc şi câteva măsuri speciale. De exemplu, materialul anti-derapant pe care ei îl aruncă pe străzi este compus din nisip umed, încălzit la peste 90 de grade Celsius. Norvegienii susţin că aderenţa unui autovehicul este mult mărită dacă se foloseşte această combinaţie, în locul utilizării nisipului normal.
Sursa: capital.ro
Cristina Bălău
Puteți să ascultați Radio Antena Sibiului online AICI.