Dispare calea ferată de la Ilva-Mică la Rodna Veche?
Administrațiile locale din arealul văii superioare a Someșului Mare doresc să impulsioneze turismul balnear și montan prin dezvoltarea potențialului agro-turistic al localităților de aici.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 25 februarie 2017, 06:00
Un rol important în acest demers ar urma să îl aibă calea ferată dintre stațiile Ilva-Mică și Rodna Veche, care nu mai este utilizată deloc de aproape trei ani. Există și ideea construirii unei piste de biciclete pe marginea traseului căii ferate, iar stațiile de tren să devină și piețe agro-alimentare și de suveniruri.
Calea ferată dintre Ilva-Mică și Rodna Veche nu mai este utilizată nici pentru transportul de călători și nici pentru cel de mărfuri. Regionala de căi ferate Cluj a păstrat în acești ani pe această rută doar personal din divizia infrastructură, pentru supravegherea stațiilor și a instalațiilor aferente căii ferate, dar intenționeaza să desființeze aceste posturi și să îi relocheze pe cei 10 angajați ai săi de aici în alte stații. Primarul comunei Maieru, Vasile Borș a declarat pentru Radio Cluj că transportul de călători pe această rută ar trebui reluat, cu un tren automotor:
Ținând cont că DN 17 D va intra în reabilitare, că lucrările vor putea să dureze câțiva ani, se va circula îngrozitor de greu pe el, pentru că zona este foarte aglomerată. De aceea, ar fi imperios necesară existența unui tren automotor pentru transport persoane, iar mărfurile care se transportă din această zonă, în special lemnul și piatra, să fie transportate pe calea ferată. (Vasile Borș)
Primarii unităților administrativ-teritoriale din zonă se gândesc să salveze această cale ferată, dându-i o utilitate turistică.
Acuma, din punct de vedere economic, să ne punem și în pielea CFR-ului: nu poți să susții o bucată de cale ferată dacă nu este sustenabilă. Eu văd doar o singură soluție: utilizarea acestei căi ferate în scopuri turistice. Iar punctele de oprire, transformate în piețe agroalimentare, ca turiștii să poată să își cumpere produse bio de pe această vale, cu punct de plecare de la Ilva-Mică. Și să viziteze diverse obiective. Un prim pas este să declarăm această zonă, valea Someșului Mare și valea Ilvelor, ca fiind zonă eco, pentru dezvoltarea agroturismului. (Traian Ogâgău, primarul orașului Sângeorz-Băi)
Primarul comunei Rodna, Valentin Grapini merge chiar mai departe și spune că în spatiul adiacent căii ferate ar putea fi amenajată o pistă pentru biciclete.
Pentru că infrastructura căii ferate este foarte bună, cu terenurile aferente căii ferate, am putea să aducem turiștii pe nodul de legătură de la Ilva-Mică. Iar pe lângă calea ferată să construim o pistă pentru biciclete. Și-atunci, oamenii care ar veni în sezonul estival la Sângeorz-Băi, ar putea să facă plimbări pe biciclete de la Sângeorz-Băi la Rodna. De altfel, noi suntem în curs de omologare a două trasee de mountain bike, în arealul din Munții Rodnei pe care îl avem în administrare. (Valentin Grapini)
Deschiderea sesiunilor de finanțări nerambursabile este aproape, iar idei pentru atragerea de fonduri europene există. Să vedem care dintre ele vor prinde viață, pentru a salva de la dispariție ruta de cale ferată Ilva-Mică – Rodna Veche.
Florin Săsărman
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.