Ascultă Radio România Cluj Live

Noi tendințe europene pentru evaluarea calității învățământului superior

În ultima vreme a devenit tot mai evident faptul că performanţele învăţământului universitar se validează în momentul angajării absolvenţilor.

Noi tendințe europene pentru evaluarea calității învățământului superior

Articol editat de DSRNetworkAdmin, 2 martie 2017, 15:38

Corelarea învăţământului universitar cu nevoile pieţei forţei de muncă poate fi realizată doar prin dobândirea de către studenţi a competenţelor şi abilităţilor practice necesare în prima zi de angajare.

Că urmare, pentru fiecare profesie, respectiv program de studii, trebuie să cunoaştem exact competenţele pe care dorim să le oferim studenţilor, ţinând cont de dinamică mediului economic şi profesional, în strânsă colaborare cu părţile interesate:

Printre premisele care au contribuit la schimbarea şi modernizarea sistemului de învăţământ superior la nivel European sunt: internaţionalizarea învăţământului (implementarea Procesului Bologna, mobilităţile studenţilor şi cadrelor didactice prin programul Erasmus+, mobilitatea europeană a forţei de muncă, existenţa profesiilor reglementate la nivel European și dezvoltarea conceptului de învăţământ centrat pe student, bazat pe rezolvarea de probleme concrete şi, implicit, pe formarea de competenţe necesare pe piaţă muncii.

Până la ora actuală evaluarea internă şi externă a calităţii învăţământului universitar se bazează mai mult pe mediul în care se realizează procesul de învăţare, calitatea cadrelor didactice şi a facilităţilor de învăţare, precum şi pe conţinutul programelor de studii. (Conf. dr. Sorin Daniel, Responsabil asigurarea calității, Facultatea de Medicină Veterinară Cluj-Napoca)

O garanţie în vederea modernizării învăţământului superior este reprezentată de implemenatrea unor noi proceduri interne de management a calităţii, care să ia în considerare aceste tendinţe recente. Deşi s-au constatat rezultate remarcabile privind îmbunătăţirea calităţii în învăţământul superior în ultimii ani la nivel European, mai sunt însă multe lucruri de făcut.

Pornind de la aceste considerente, USAMV Cluj Napoca este printre primele instituţii de învăţământ superior din România, care a înţeles că este necesară o adaptare a sistemului educaţional la cerinţele actuale ale profesiilor pe care le oferă.

În acest sens, USAMV Cluj Napoca este parte din proiectul Erasmus+ “Internal quality management – Evaluating and improving competence-based higher education IQM”, în cadrul unui consorţiu European, alături și de alte instituţii de învăţământ superior, precum şi agenţii de asigurare a calităţii prestigioase: Universitatea de Medicină Veterinară Viena, Universitatea Ljubliana, Universitatea Vilnius, Universiatea Odemburg, Universitatea de Ştiinţe Economice Viena, EAEVE (the European Association of Establishments for Veterinary Education), ENQA (The European Association for Quality Assurance în Higher Education), AQA (Agency for Quality Assurance and Accreditation Austria).

Proiectul se derulează în perioada 2015-2018 şi îşi propune: îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei sistemelor educaţionale europene, stabilirea unui parteneriat strategic internaţional care va lua în considerare măsuri de gestionare a calităţii adecvate pentru a fi utilizate în instituţiile de învăţământ superior, dezvoltarea, testarea şi difuzarea de proceduri solide, de încredere, privind managementul calităţii, care pot contribui la îmbunătăţirea durabilă a predării bazate pe competenţe.

Proiectul “Internal quality management – Evaluating and improving competence-based higher education IQM“ îşi propune să îmbunătăţească calitatea şi eficienţa în domeniul învăţământului superior prin stimularea tranziţiei către învăţământul bazat pe competenţe.

În cadrul proiectului s-au propus 3 obiective: Dezvoltare – elaborarea şi livrarea unor proceduri de management a calităţii interne pentru învăţământul superior bazat pe competenţe.

La finalul proiectului va fi dezvoltat un Instrument de lucru European pentru managementul calităţii interne aplicat în instituţii de învăţământ superior bazat pe competenţe, care vor avea în vedere Standardele şi liniile directoare europene (ESG) revizuite ale ENQA, precum şi instrumentele EU privind transparanta şi recunoaşterea diplomelor; Implementare – instituţiile de învăţământ superior participante în cadrul proiectului vor demara implementarea unui studiu pilot în vederea testării procedurilor de management a calităţii interne la un program de studiu, utilizând setul de instrumente de lucru oferit de proiect; Diseminare – în ultima etapă se va realiza diseminarea instrumentelor de lucru dezvoltate atât către instituţiile de învăţământ superior şi agenţiile de asigurare a calităţii Europene. (Conf. dr. Sorin Daniel, Responsabil asigurarea calității, Facultatea de Medicină Veterinară Cluj-Napoca)

Astfel, beneficiarii rezultatelor acestui proiect vor fi toate instituţiile de învăţământ superior care au implementat un învăţământ superior bazat pe formarea de competenţe, care au nevoie de un sistem nou de management al calităţii şi care sunt dispuse să investească în resursa umană şi să responsabilizeze părţile interesate, respectiv conducerea, corpul profesoral şi studenţii instituţiei, organizaţiile profesionale şi mediul economic.

 

Alina Nechita/Comunicat

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Tot mai mulți copii sunt ținta bullying-ului pe internet
Educaţie vineri, 14 februarie 2025, 10:24

Tot mai mulți copii sunt ținta bullying-ului pe internet

Un studiu publicat de organizația Salvați Copiii arată că bullying-ul tradițional rămâne o problemă majoră în mediul școlar, însă...

Tot mai mulți copii sunt ținta bullying-ului pe internet
Istoria României va rămâne materie obligatorie la liceu
Educaţie vineri, 14 februarie 2025, 10:01

Istoria României va rămâne materie obligatorie la liceu

Daniel David precizează că denumirea exactă a materiei va fi stabilită de Academia Română şi că modelul actual de predare a istoriei în...

Istoria României va rămâne materie obligatorie la liceu
Planurile-cadru – urgenţe curriculare, legale, de securitate naţională
Educaţie joi, 13 februarie 2025, 10:23

Planurile-cadru – urgenţe curriculare, legale, de securitate naţională

Planurile-cadru reprezintă urgenţe curriculare, legale, moral-psihologice şi de securitate naţională, a transmis ministrul Educaţiei şi...

Planurile-cadru – urgenţe curriculare, legale, de securitate naţională
Caravana FSLI privind planurile-cadru pentru liceu
Educaţie marți, 11 februarie 2025, 17:21

Caravana FSLI privind planurile-cadru pentru liceu

La Cluj a avut loc marți, 11 februarie, prima întâlnire a Caravanei Naţionale de Consultare privind planurile-cadru pentru liceu inițiată de...

Caravana FSLI privind planurile-cadru pentru liceu
Educaţie marți, 11 februarie 2025, 16:32

Profesorii fac naveta cu mașinile școlii

Mai mulți profesori navetiști de la Liceul Tehnologic din comuna bistrițeană Căianu Mic folosesc mașinile electrice ale unității de...

Profesorii fac naveta cu mașinile școlii
Educaţie luni, 10 februarie 2025, 14:30

După mai bine de 20 de ani, liceenii vor studia gramatica

Ministrul Educaţiei, Daniel David a afirmat luni, 10 februarie, că după mai mult de 20 de ani ‘de lipsă’, vor fi readuse, potrivit...

După mai bine de 20 de ani, liceenii vor studia gramatica
Educaţie luni, 10 februarie 2025, 12:30

Caravană de consultare privind planurile-cadru pentru liceu

Potrivit unui comunicat al FSLI, caravana va ajunge în toate colţurile ţării.   Traseul caravanei începe marți, 11 februarie la...

Caravană de consultare privind planurile-cadru pentru liceu
Educaţie joi, 6 februarie 2025, 16:15

Daniel David, despre noul plan-cadru și posibile reforme în învățământ

Mai multe facultăți de istorie din țară au inițiat o petiție online. Ele consideră necesară păstrarea probei la disciplina Istorie în...

Daniel David, despre noul plan-cadru și posibile reforme în învățământ