Ascultă Radio România Cluj Live

Consumatorul român și drepturile lui

Consumatorii români sunt tot mai exigenti și mai greu de loializat, fiind din ce în ce mai obisnuiți să compare ofertele diferiților retaileri și să se orienteze către cea mai bună variantă preț-calitate.

Consumatorul român și drepturile lui
Foto: Consumatorul român și drepturile lui

Articol editat de DSRNetworkAdmin, 15 martie 2017, 15:19

Există tot mai prezent tiparul de cumpărare diferențiată: oamenii nu mai merg să cumpere totul dintr-un singur loc, ci își aleg destinații diferite pentru categorii de produse diferite. Acest comportament este susținut de continua expansiune a retailului modern în România, promoțiile fiind elementul principal asociat ideii de hipermarket sau supermarket, fiecare reușind să se impună în mentalul colectiv prin oferte avantajoase la anumite categorii de produse.

O modalitate de a spori încrederea consumatorului este de a crește încrederea în serviciile de la individ la individ. Mecanismele de sporire a încrederii, precum sistemele online de revizuire și de rating și etichetele referitoare la calitate, pot fi un instrument esențial pentru a suplini lipsa de informații cu privire la prestatorii de servicii individuali.

Există la consumatorul român o tendinţă de a lua totul de bun. Se crede că tot ce e pe raft e verificat de alţii.

Consumatorul vest- european este mai circumspect. Regula spune că un comerciant este responsabil pentru ceea ce pune pe piaţă. Trebuie să știți că nu se mai face control la procesul de fabricaţie pentru că piaţa este extrem de diversificată, iar un asemena control ar fi extrem de complicat.

Astfel, în caz de probleme, consumatorii români trebuie să înţeleagă faptul că primul pas spre rezolvarea problemei este sesizarea operatorului economic.

În mod tradițional, legislația UE în domeniul comercializării și al protecției consumatorilor a fost concepută pentru a aborda tranzacțiile în care există o parte mai vulnerabilă care trebuie protejată (de regulă, consumatorul).

Operatorii sunt responsabili de respectarea legii, însă orice problemă este important să se rezolve între consumator şi operatorul economic. Acesta trebuie să înţeleagă că nu e suficient să aibă rafturi curate şi produse etichetate, ci contează şi atitudinea vânzătorului faţă de consumator. Consumatorul are dreptul să fie informat, să aleagă cele mai bune produse şi servicii.

În sectorul serviciilor, cele mai multe neînțelegeri apar în cazul contractelor care nu sunt citite cu atenție de către consumator. Legea spune că trebuie să existe drepturi şi obligaţii de ambele părţi, în echilibru. Clauzele abuzive le constată inspectorii dacă merg în control, apoi înaintează cazul în justiţie, care dă soluţionarea. Este un proces lung şi complicat.

Apoi, sunt probleme şi cu produsele pe piaţa neagră, care intră pe căi greu de controlat. Consumatorii aleg produsele mai ieftine şi din locuri nepotrivite, însă trebuie să se întrebe dacă merită riscul, în balanţă cu preţul.

În România, cea mai vulnerabilă categorie de consumatori este cea cu un nivel scăzut de educaţie şi venituri, care preferă preţul scăzut în detrimentul calităţii.

Apoi este mediul rural, mai ales pe produsele alimentare. Experiența operatorilor de pe acest segment de piață demonastrează că majoritatea alimentelor refuzate sau consumate mai puțin în mediul urban sunt distribuite în magazinele de la sate.

 

Alina Nechita

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

 

 

Traficul rutier este blocat spre staţiunea Păltiniş
Social vineri, 22 noiembrie 2024, 09:36

Traficul rutier este blocat spre staţiunea Păltiniş

Traficul rutier este blocat spre staţiunea Păltiniş şi se desfăşoară cu probleme pe DN 1 şi DN 7. Șoferii sunt sfătuiţi să circule...

Traficul rutier este blocat spre staţiunea Păltiniş
Prima zăpadă a dat peste cap rețelele electrice din 10 județe
Social joi, 21 noiembrie 2024, 18:01

Prima zăpadă a dat peste cap rețelele electrice din 10 județe

Peste 70 de echipe de intervenție ale rețelei de distribuție a energiei electrice acționează joi, 21 noiembrie, pentru limitarea efectelor...

Prima zăpadă a dat peste cap rețelele electrice din 10 județe
Ambulanţe noi pentru intervenţii în zone greu accesibile
Social joi, 21 noiembrie 2024, 17:34

Ambulanţe noi pentru intervenţii în zone greu accesibile

Două ambulanţe noi pentru intervenţii în zone greu accesibile au intrat în dotarea Crucii Roşii Române filiala Alba.   Acestea au fost...

Ambulanţe noi pentru intervenţii în zone greu accesibile
Comitet de urgență întrunit din cauza vremii severe
Social joi, 21 noiembrie 2024, 16:42

Comitet de urgență întrunit din cauza vremii severe

Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Bistriţa-Năsăud s-a întrunit joi, 21 noiembrie, în contextul avertizărilor meteo de cod...

Comitet de urgență întrunit din cauza vremii severe
Social joi, 21 noiembrie 2024, 16:32

Bulevardul Decebal din Oradea, deschis circulației mai devreme | FOTO

Vineri, 22 noiembrie, traficul auto și tramvaiele vor reveni pe Bulevardul Decebal, odată cu finalizarea lucrărilor de modernizare a zonei de...

Bulevardul Decebal din Oradea, deschis circulației mai devreme | FOTO
Social joi, 21 noiembrie 2024, 13:22

Pe toate drumurile din județul Sibiu se circulă în condiții de iarnă | UPDATE

Peste 23.000 de persoane din municipiul Sibiu și din alte 70 de localități din județ sunt afectate de întreruperi ale alimentării cu energie...

Pe toate drumurile din județul Sibiu se circulă în condiții de iarnă | UPDATE
Social joi, 21 noiembrie 2024, 12:00

A venit iarna în Maramureș!

Stratul de zăpadă în Munţii Rodnei, la staţia meteorologică Iezer, a ajuns la 25 de centimetri, iar pe toate tronsoanele de drumuri naţionale...

A venit iarna în Maramureș!
Social joi, 21 noiembrie 2024, 11:42

Poșta Română vrea să închirieze oficiile din mediul rural

Desfiinţarea oficiilor poştale nu este o prioritate pentru Poşta Română, ci mai degrabă o necesitate, deoarece sunt unităţi din anumite zone...

Poșta Română vrea să închirieze oficiile din mediul rural