Veșnicia s-a născut la sat!
În credința că „veșnicia s-a născut la sat„ artistul Ioan Borlean din Vadu Izei își dedică prețiosul timp dovedind că satele maramureșene au valoare tradițională și spirituală, dar mai important, oameni valoroși care le valorifică.
Articol editat de cristina.rusu, 17 aprilie 2017, 06:00 / actualizat: 4 mai 2017, 12:16
Printre multe alte activități de promovare a valorilor maramureșene, de aproximativ douăzeci și cinci de ani, Ioan Borlean se dedică icoanelor pictate pe sticlă.
Cu toate că pictează de patruzeci de ani, în ultimii douăzeci și cinci de ani se ocupă aparte de pictura pe sticlă.
Tema de la care am pornit a fost în urma unei invitații de a face o expoziție în străinătate, în Belgia în 1993. Era o ocazie deosebită, însă încă nu eram pregătit, mai ales, că se cerea ceva personalizat și specific zonei, iar cea mai tradițională pictură românească este pictura pe sticlă. De atunci, am început într-un mod serios și sistematic să studiez, afirmă Ioan Borlean
Meșteșugul picturii pe sticlă este deosebit, dar nu atât de ușor cum pare.
Pictura pe sticlă se deosebește de pictura clasică prin metoda aplicării și anume faptul că se pictează pe dos. Sunt anumite etape care se regăsesc în pictura clasică: desen, compoziția, partea pregătitoare, așezarea culorilor și bineînțeles, luminile și umbrele care trebuie așezate.
Doar că, lucrând pe spatele sticlei, aceasta este în același timp suport pentru culoare, dar și un strat protector. Asta îi dă în timp rezistență culorilor, dar și frumusețe. (Ioan Borlean)
Aceasta, ar fi prima parte și cea mai ușoară în realizarea unei picturi pe sticlă. Ca orice lucrare, pictura pe sticlă constituie și elemente mai grele care necesită atenție, pricere și răbdare.
Partea care este cea mai dificilă este faptul că dacă ai rezolvat desenul și suprafețele mari de culoare, poți să le așezi și sunt în regulă, urmează câteva etape care înseamnă realizarea accentelor de lumină și umbră și desenul cât se poate de expresiv, lucruri care trebuie făcute în prima etapă, spre deosebire de pictura clasică, în care se fac la sfârșit. (Ioan Borlean)
Fără îndoială, tehnica este importantă, însă, credința, stilul și vibrația prin care meșterul creează, fac din icoana pe sticlă o operă unică.
După aproximativ douăzeci și cinci de ani de muncă, pasiune, credință și dedicare, Ioan Borlean a decis anul acesta, care este de asemenea, anul omagial al sfintelor icoane, al iconarilor şi al pictorilor bisericeşti, să verniseze Expoziția de Icoane pe sticlă cu prilejul unui moment de profundă maturitate și cunoaștere.
Sunt foarte aproape de o vârstă importantă, șaizeci de ani, am spus că o să expun șaizeci de lucrări. Am reușit să adun lucrări care să fie reprezentative pentru ceea ce am lucrat și să fie, pe cât se poate de personalizate. (Ioan Borlean)
Vernisajul Expoziției de Icoane pe sticlă a avut loc în Săptămâna Mare, în 11 aprilie la Secția de Etnografie a Muzeului Maramureșean și rămâne pe simeze în această perioadă.
Sighetenii, dar și turiștii care trec pragul muzeului își vor putea „hrăni„ sufletele cu frumoasele picturi.
Mihaela Botiz
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.