Concert vocal-simfonic în cadrul festivalului Cluj Modern
Filarmonica de Stat „Transilvania” vă invită vineri, 28 aprilie, la concertul vocal-simfonic dirijat de Tiberiu Soare, eveniment ce închide cea de-a 12-a ediţie a Festivalului Cluj Modern cu lucrări în primă audiţie absolută.
Articol editat de cristina.rusu, 26 aprilie 2017, 06:00 / actualizat: 27 aprilie 2017, 16:30
Pe scena Colegiului Academic, alături de orchestra filarmonicii clujene, vor urca violonistul Kristóf Tóth, pentru interpretarea Concertului pentru vioară şi orchestră, de Miklós Csemiczky şi saxofonistul Daniel Kientzy, care va interpreta „semper idem” pentru saxofon şi orchestră, de Cornel Ţăranu. Din programul serii mai fac parte şi Ofiarom Hiroszymi -Tren (Pentru victimele Hiroșimei – Lamento, 1960), de Krzysztof Penderecki şi Lamentație și descătușare pentru cor și orchestră, de Cristian Misievici. Dirijorul Corului este Cornel Groza.
Născut la Bucureşti, Tiberiu Soare este absolvent al două dintre Facultăţile Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, cea de dirijat, la clasa profesorilor Ludovic Bács şi Petru Andriesei, şi cea de interpretare muzicală – tubă – la clasa conf. univ. Ion Popescu. S-a perfecţionat apoi în cadrul Studiilor aprofundate – secţia dirijat orchestră, cu Horia Andreescu, şi a urmat cursuri de măiestrie susţinute de dirijorii Alain Paris şi Adrian Sunshine.
Artistul îşi desfăşoară activitatea muzicală ca dirijor din 1999, apariţiile sale în faţa publicului obţinând aprecierea unanimă a criticilor de specialitate şi a colaboratorilor. A dirijat orchestrele filarmonicilor şi teatrelor de operă din ţară, realizând turnee în Ungaria, Israel, Polonia, China, Germania, Bulgaria, Suedia şi Elveţia. A colaborat cu artişti de prestigiu, dintre care îi amintim pe Angela Gheorghiu, Eduard Tumagian, Viniciu Moroianu, Alexandre Dubach, Daniel Kientzy, Pompeiu Hărăşteanu, Marin Cazacu, Alexandru Tomescu, Horia Mihail, Răzvan Suma, Mihaela Martin, Nobuko Imai, Alina Cojocaru, Daniel Magdal, Felicia Filip, Ophelie Galliard şi Teodora Gheorghiu.
În 2004 Tiberiu Soare a semnat conducerea muzicală a premierei româneşti a operei Münchausen de Dan Dediu, la pupitrul ansamblului de muzică contemporană „Profil”, al cărui dirijor este de la înfiinţarea acestuia în 2002. Cu acelaşi ansamblu şi-a făcut debutul în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu” (ediţia 2005) şi a realizat două CD-uri cu muzică contemporană românească.
Cu o viziune dirijorală complexă, Tiberiu Soare este un promotor al muzicii contemporane, dirijând numeroase lucrări semnate de compozitori români și străini, în anul 2003 fiindu-i decernat Premiul Criticii Muzicale; revista Actualitatea muzicală i-a acordat, în anul 2006, Premiul pentru cea mai convingătoare prestaţie a unui tânăr interpret. Totodată, în anul 2011, Tiberiu Soare a primit Premiul Uniunii Artiștilor Interpreţi din România, în urma premierei unei noi montări a operei Oedipe de George Enescu, eveniment desfășurat sub egida celei de-a XX-a ediţii a Festivalului Internaţional „George Enescu”.
Tiberiu Soare este invitatul unor importante instituţii de cultură din ţară. Alături de Orchestra Naţională Radio, Tiberiu Soare a participat la Expoziţia Mondială de la Shanghai (2010) și a fost invitatul unor importante festivaluri, ca Varna Summer Fest (2011), Shanghai Spring International Music Festival, Balchik Classic Days (2013) şi World Summit on Media for Children – Kuala Lumpur, Malaezia (2014).
Tiberiu Soare a fost dirijor al Orchestrei Operei Naţionale din Bucureşti (2007-2012) şi dirijor principal al Orchestrelor şi Corurilor Radio (2012-2015), a dirijat prestigioase orchestre precum Royal Philharmonic, London Philharmonic, Orchestra Radio din Praga, și a colaborat cu soprana Angela Gheorghiu în cadrul unor concerte ce au avut loc la Praga, München, Paris (Opéra Royal de Versailles) şi Viena (Konzerthaus).
Aflat încă în cursul studiilor liceale, tânărul violonist maghiar Kristof Tóth (născut la Budapesta în anul 2000) are deja la activ o serie de premii întâi obținute la competiții de nivel național și internațional, între care Concursul Național „Zathureczky” (Budapesta, 2014), Concursul Internațional de Tineri Interpreți (Zagreb/Croația, 2015), Concursul Internațioal „Gianlucca Campochiaro” (Catania, Italia, 2015). Aparițiile sale solistice cu ansambluri precum Orchestra de Cameră „Liszt Ferenc” (2015, Budapesta), Orchestra Haydn (2016, Budapesta) sau Filarmonica din Györ (2016) au confirmat ascensiunea fermă a unui deosebit de promițător talent.
Daniel Kientzy a devenit muzician profesionist la vârsta de 16 ani, cântând la chitară-bas în orchestre de muzică de dans şi muzică pop. A descoperit muzica clasică mai târziu, când a început studiul saxofonului şi, în paralel, al contrabasului. Şi-a manifestat apoi interesul pentru muzica veche şi instrumentele de epocă.
S-a perfecţionat în acustică, electroacustică, tehnici de înregistrare si de tratare a semnalelor sonore. În mod firesc a devenit doctor în estetica, ştiinţa şi tehnologia artelor, în 2003.
Odată cu anul 1978, s-a dedicat în totalitate muzicii contemporane, alegând saxofonul. S-a identificat cu avangarda muzicală şi este unanim recunoscut ca inventatorul saxofonului contemporan. A realizat studii fără precedent asupra celor şapte membri ai familiei saxofoanelor. Rezultatul a fost remarcabil: înnoirea fundamentală a potenţialului timbral şi expresiv al acestui instrument. Studiul său a fost concentrat pe mai multe lucrări, dintre care SAXOLOGIE este considerată cu adevărat revoluţionară şi unică în istoria muzicii.
Având peste 400 de lucrări dedicate, Daniel Kientzy este unicul saxofonist în lume care cântă la toate cele şapte saxofoane, pe care le stăpâneşte cu o virtuozitate fără precedent. Daniel Kientzy a devenit un simbol, iar titlul de Doctor Honoris Causa care i-a fost acordat, în anul 2003, de către Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, a venit ca o confirmare firească a activităţii sale.
Redacția
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.