Cu bicicleta prin oraș: pornești de nicăieri și ajungi niciunde…!
Bicicleta ar putea fi o soluţie pentru traficul aglomerat din Cluj Napoca.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 13 mai 2017, 06:00 / actualizat: 6 februarie 2018, 14:00
În orele de vârf oraşul se aglomerează, aşa că pistele dedicate transportului pe două roţi ar fi o mană cerească să ajungi dintr-un capăt în altul al oraşului. Şingura problemă e însă că foarte multe piste de pe arterele centrale pornesc de nicăieri şi ajung tot nicăieri şi în loc să ajute, de multe ori îi încurcă pe biciclişti.
Aproape că nu există cartier în Cluj Napoca să nu aibă piste de biciclete. Singura problemă este că unele pornesc brusc şi se termină brusc iar biciliştii sunt nevoiţi să jaloneze printre maşini sau printre pietoni. Cele mai frecvente cazuri sunt chiar în zona centrală din oraş. Cum se descurcă clujenii acolo unde se termină pistele?
– Ciudat, te orientezi cum poţi, nu prea poţi, se întrerup, sunt oameni şi ai posibilitatea să îi calci. şi e periculos oarecum…
– Păi merg pe trotuar. asta este!
– Da, uneori ies în stradă ceea ce nu e tocmai ok şi ar mai fi câteva zone în care ar putea pune piste. dar în general trendul e ok.
Cei care se lovesc de aceste probleme şi iubesc mersul pe două roţi, spun că majoritatea pistelor din Cluj-Napoca nu au fost gândite logic. Radu Mititean, director executiv Clubul de Cicloturism Cluj-Napoca:
Din păcate, aşa cum sunt făcute şi amplasate cele mai multe nu doar că sunt inconfortabile şi pun în pericol cicliştii şi de multe ori se întoarce împotriva lor pentru că legea te obligă să le foloseşti chiar dacă sunt prost făcute. (Radu Mititean)
Cei de la Clubul de Cicloturism vin şi cu câteva idei. Spun că ar trebui mai multe piste de biciclete în zona centrală unde circulă foarte multă lume cu bicicleta şi nu este nevoie de atâtea piste pe străzile lăturalnice. Radu Mititeanu:
Pistele pentru biciclete sunt necesare acolo unde sunt artere intens circulate, pe străzile mici nu e nevoie de segregare, important e să le facă utile, să le facă pentru un scop nu pentru o statistică.
Între timp, s-a finalizat proiectul de extindere de piste de biciclete pe străzile Horea, Avram Iancu şi se lucrează la îmbunătăţirea pistelor existente. Deja există o medie de 2.000 de utilizatori zilnic a serviciului de Bike Sharing.
Autorităţile recunosc problema şi spun că în următoarele luni vor reglementa situaţia. Ovidiu Câmpean, director de dezvoltare locală la Primăria Cluj-Napoca:
Sigur, situaţia nu este nici pe departe cea pe care ne-o dorim, bicicliştii îşi doresc astfel de piste. Avem în vedere dezvoltarea de piste dedicate, în momentul de faţă sunt peste 12 kilometri de piste de biciclete dedicate dar şi trasee recomandate pistelor de biciclete. (Ovidiu Câmpean)
Pe viitor autorităţile vor reabilita malurile Someşului şi unele artere din zona centrală astfel ca pistele de biciclete care se termină brusc să aibă continuitate și ca pistele existente să fie conectate între ele.
Tiberiu Szasz
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.