Îmi iau de câțiva ani concediu ca să vin la TIFF…
Clujul este foarte efervescent, îmi iau de câțiva ani concediu ca să vin la TIFF – Răzvan Penescu, LiterNet.ro
Articol editat de cristina.rusu, 9 iunie 2017, 08:35 / actualizat: 13 iunie 2017, 9:48
10 dintre cei mai talentaţi actori de pe scenele din ţară sunt prezentaţi anual, în cadrul TIFF, profesioniştilor din lumea filmului şi publicului, în cadrul Zilelor Filmului Românesc.
Programul îşi propune să promoveze figuri noi în filmul românesc.
10 pentru FILM îi vizează pe actorii care s-au remarcat în teatru, dar care nu au avut până acum şansa afirmării în cinema-ul românesc, indiferent de vârstă, aflaţi la debut sau cu roluri minore avute deja în producţii autohtone.
Cei 10 pentru FILM, propuşi şi selectaţi de un grup de profesionişti din teatru şi film sunt în acest an Alexandru Voicu (Teatrul Mic, Teatrul Act, ARCUB, Teatrul Excelsior, Godot Cafe-Teatru), Amalia Ciolan (Teatrul Național București), Anca Loghin (Teatrul Național Târgu Mureș), András Korpos (Teatrul Național Târgu Mureș), Carmen Florescu (actor independent – Teatrul Mic, Teatrul Act, Green Hours, Nottara, WASP, Teatrul de Comedie), Eduard Trifa (Teatrul Municipal Baia Mare), Emilia Bebu (Bulandra, Teatrul Act, Teatrul Studențesc Casandra, Teatrul Maria Filotti din Brăila), Lucian Pavel (Bulandra, Teatrul Tineretului Piatra Neamț, Teatrul de Comedie, Teatrul Evreiesc de Stat, Teatrul de Artă), Radu Lărgeanu (Teatrul Național Cluj-Napoca), Richard Hladik (Teatrul German de Stat, Teatrul Național Timișoara).
Răzvan Penescu este coordonatorul portalului LiterNet.ro și face parte din juriul care alege actorii din programul ”Zece pentru film”. Am stat de vorbă cu el despre TIFF, despre Cluj și, bineînțeles, despre filme.
Anca Mureșan Bota: Când și cum s-a născut ideea acestui program?
Răzvan Penescu: Programul ”Zece pentru film” a început acum 6 ani când Tudor Giurgiu a zis că trebuie să facem ceva și pentru actorii din teatru și a propus această idee care este inspirată de o idee berlineză, acolo se selectează oamenii tineri și sunt aduși la seminarii, la prezentări, la întâlniri cu regizorii, sunt introduși cumva în lumea mare a filmului. Ei sunt oameni care deja au făcut film.
În România, pentru că avem o piață de actori foarte mare, ideea a fost un pic modificată în sensul că s-au ales oameni de teatru care nu au făcut deloc, sau aproape deloc film.
Rep.: Este greu să faci selecția actorilor pentru acest program?
R.P.: Pentru cei șapte selecționeri, înseamnă un an de văzut spectacole de teatru, încerci să vezi care sunt oamenii care s-ar potrivi în film, înseamnă să intuiești cumva care ar putea să profite de această șansă și au suficientă determinare ca să meargă mai departe.
Nu înseamnă că dacă vii aici vei face neapărat film: este o ușă deschisă, înseamnă că te duci la castinguri și înveți niște lucruri pe care trebuie să le pui în practică pentru a avea șansa de a face film. Există foarte mulți tineri din acest program care ulterior au făcut film și au venit la TIFF în calitate de invitați împreună cu filmul pe care l-au făcut.
Rep.: Nu doar în această calitate de selecționer la programul 10 pentru film, ci și de cinefil, veniți de ani de zile la TIFF. Cum vi se pare Clujul, cum percepe orașul un bucureștean ca dumneavoastră?
R.P.: Da, vin de vreo 10-12 ani, nici nu mai știu când am venit prima oară, oricum îmi iau concediu în perioada asta și m-am lipit de acest festival. Nu știu cum e Clujul în rest, vin rar pe la vreo piesă de teatru sau altceva, dar în timpul TIFF-ului îmi place foarte mult, e foarte efervescent.
Îmi place mult că te întâlnești cu tot felul de oameni care vor să-ți spună despre filmele pe care le-au văzut, să-ți povestească cât de bun e un film sau altul, să te sfătuiască, să te ia de mână cu ei la o anumită proiecție pe care tu nu te gândeai să o alegi din program, să bei o bere, să stai liniștit la o terasă și să auzi brusc că în piață se întâmplă ceva, e un film foarte tare, hai acolo!, sau e un invitat care merită văzut la TIFF Lounge.
Mi se pare că în București nu se poate crea așa o comunitate în care să te dedici pentru 10 zile aproape de dimineața până seara aproape în exclusivitate filmului.
Rep.: Care ar fi recomandările lui Răzvan Penescu pentru publicul de la TIFF dintre filmele care v-au plăcut?
R.P.: Am văzut un film foarte bun britanic, Petrecerea, de Sally Potter, cu o distribuție absolut stelară, un concentrat exploziv de 70 de minute în care firul narativ se încâlcește și se descâlcește, te duce în direcții complet diferite și neașteptate. E un regal actoricesc și unul dintre filmele care chiar trebuie văzute, nu se poate povesti.
Mi-a plăcut un documentar despre Chavela Vargas, plin de muzică și de viață, cu o femeie care și-a dedicat toată existența muzicii și care cântă adevărat, nu plastic. Muzică din suferință, din dragoste, muzică din adâncul sufletului.
Până acuma am văzut și două filme foarte bune din competiție. Un film georgian, Familia mea fericită, despre o femeie care reușește să se redescopere la 52 de ani, când ai zice că lucrurile se apropie de sfârșit. În România am senzația că există o vârstă la care mai ales femeile, dar nu doar ele, se resemnează la o stare așezată, cu familie, și nu mai așteaptă nimic de la viață. Se pare că e un fenomen întâlnit nu doar aici, ci în estul Europei în general.
Filmul răstoarnă cumva această perspectivă și arată că poți la un moment să te rupi de lucruri și să găsești ceva ce îți aduce liniște și te ajută să te redescoperi.
Mai recomand filmul Tortura, titlul original este Hounds of love, extraordinar de bine construit și ritmat, cu zone de teroare echilibrate de zone foarte poetice și cu muzică plăcută. Povestea nu este una care să te surprindă, dar felul în care este gândit acest film este foarte exact și matematic, reușește să te țină în priză tot timpul. Fără a fi un film care să te oripileze, este un thriller care totuși nu îți provoacă coșmaruri.
Rep: Și la capitolul ”feriți-vă de…?”
R.P.: Nu știu, nu cred că am văzut filme îngrozitoare. Până la urmă și experiențele astea nereușite, să zicem, sunt bune. Te ajută, prin comparație, să apreciezi un film cu adevărat bun.
Anca Mureșan Bota
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.