Jurnal de părinte: Ce pierde un copil când are acces la tehnologie la vârste nepotrivite
Utilizarea și beneficiile tehnologiei ca și riscurile ei sunt subiecte pentru mulți părinți.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 26 iulie 2017, 14:00 / actualizat: 27 iulie 2017, 14:19
Când este sănătos pentru copil să folosească telefonul sau internetul? De la ce vârstă și care sunt semnele dependenței de tehnologie?
Observi copii care la masă, în mașină, în restaurante sau la joacă stau pe telefon, și părinții adesea spun că nu au altă alternativă pentru copii. Din păcate, consecințele utilizării la vârste nepotrivite, în exces, a crescut riscul și numărul din ce în ce mai mare al copiilor dependenți de tehnologie la vârste foarte mici, uneori sub 2 ani.
Sunt din ce în ce mai mulți copii care, din păcate, folosesc telefonul sau tableta înainte să vorbească.
Copiii mici sub 3 ani învață din relația cu adulții și ceilalți copii și nu au un beneficiu al utilizării tehnologiei. Folosirea sub vârsta de 3 ani a tehnologiei afectează dezvoltarea abilităților cognitive și abilitatea de rezolvare a problemelor de matematică. Este nerecomandat pentru copil să fie expus la tehnologie, TV sau telefon, video-uri sub vârsta de 2 ani. Prioritate pentru dezvoltarea lui sănătoasă este relația de siguranță cu părintele, conectarea cu ei și activitățile de explorare și joacă împreună cu părinții sau alți adulți.
Abilitățile lor senzoriale și motorii se dobândesc prin joc direct, cum ar fi construcțiile de lego sau orice formă de folosire a unor obiecte, și nu prin tehnologie, chiar dacă copii intercționează cu ecranul. Copiii au un câștig dacă folosesc tehnologia la vârsta școlară însă cu scop educațional, și nu de relaxare.
Când folosim tehnologia ca formă de liniștire, distragere a atenției de la disconfort sau ca soluție în momente de plictiseală sau supărare, furie, crește riscul dependenței copilului. Abilitățile lui de autoreglare/auto-control nu se dezvoltă și scade empatia și abilitatea de relaționare cu ceilalți. Copiii au nevoie ca principala sursă de reglare a propriului disconfort să fie părintele, adultul și ulterior el fără a fi mijlocită reglarea de tehnologie. De exemplu, când copilul se joacă, aleargă, construiește, citește, explorează, sunt căi prin care își exersează auto-controlul.
Nu folosiți tehnologia să calmați copilul. Nu va avea șansa de a exersa siguranța în relația cu d-voastră ca părinte.
Domnica Petrovai, psiholog clinician și psihoterapeut
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.