Cât este de necesar manualul de educaţie fizică?
Considerat un instrument de lucru pentru profesori şi un suport pentru elevi, acesta nereprezentând un material didactic care trebuie memorat de către elevi pentru a obţine o notă mare, manualul de Educaţie fizică şi sport reprezintă noutatea anului de învăţământ 2017-2018. Cât de util este manualul şi ce a determinat necesitatea tipăririi acestuia, am incercat să aflăm stând de vorbă cu cei cărora le este destinat.
Gheorghe Popdan, profesor de educaţie fizică la Colegiul Naţional Mihai Eminescu din Satu Mare, ne spune din start că deocamdată, manualul a fost tipărit doar pentru elevii clasei a V-a. În continuare, manualul va fi tipărit gradual şi pentru elevii din clasele gimnaziale următoare, respectiv pentru cei de liceu:
Doar clasa a V-a are acum acest manual şi consider că ar fi benefic ca anul viitor să apară manualul pentru clasa a VI. Gradual va intra în lucru programa şcolară, astfel că vor avea acest manual şi elevii celorlalte clase, după care şi cei de la liceu. Proiectarea didactică se face printr-o selecţie riguroasă a profesorului care este artizanul principal în elaborarea documentelor de planificare, raportat la programa şcolară, baza materială şi tradiţiile şcolii pentru diferite probe şi ramuri sportive. (Gheorghe Popdan)
Conform reprezentanţilor Ministerului Educaţiei, manualul este recomandat deopotrivă profesorilor elevilor şi părinţilor. Însă, părinţii nu au văzut până acum manualul, şi în plus îl consideră inutil:
– Nu consider că este necesar un manual pentru educaţie fizică. Profesorul a învăţat ce trebuie să facă la clasă, aşa că nu are decât să le spună elevilor. (părinte)
Şi elevii mai mari sunt de părere că manualul e inutil. Ei consideră că mişcarea este mai importantă decât manualul în sine, şi că partea de teorie ar trebui prezentată, ca până acum, de către profesor:
– Chiar nu este nevoie de un manual pentru educaţie fizică! Profesorul trebuie să ştie teoria pentru a-i învăţa pe elevi cum s-o pună în practică. (elev)
– Cunoştinţele care trebuie transmise elevilor, ar trebui să fie în capul profesorului, nu în manual. (elevă)
Ca un veritabil artizan în elaborarea documentelor de planificare, după cum i-a numir pe profesorii de educaţie fizică, Gheorghe Popdan contrazice părerile elevilor şi ale părinţilor, şi ne explică de ce nu este inutil manualul:
Nu este inutil! Şi am să vă spun de ce: când a început anul şcolar, le-am prezentat manualul copiilor din clasa a V-a şi le-am sugerat cum trebuie să folosească manualul. De exemplu, le-am spus că putem face exerciţii de adunare şi de aliniere, prin intermediul cărora noi organizăm activitatea metodică în clasă. Apoi, pentru că nu este obligatoriu ca manualul să fie adus la fiecare oră, le sugerez paginile pe care trebuie să le studieze acasă. După care vor realiza că aplicarea în practică este mult mai uşoară. (Gheorghe Popdan)
Manualul de educaţie fizică are 142 de pagini şi, cu toate că profesorul Gheorghe Popdan a detaliat despre recomandările făcute elevilor, copiii nu au primit deocamdată acest manual. În fiecare şcoală, la fel ca la Colegiul Naţional Mihai Eminescu, există un singur manual, deţinut exclusiv de profesorul de educaţie fizică.
Stela Tudor
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.