Fetele sunt mai periculoase când vine vorba de bullying
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 11 octombrie 2017, 06:00 / actualizat: 7 noiembrie 2018, 9:37
Bullingul nu este un fenomen nou. Această formă nocivă de comportament manifestată, în special, în rândul copiilor apare la vârste tot mai fragede. Mai nou există cazuri de bullying și în grădinițe, am aflat de la Ruxandra Vasilescu, directorul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Cluj.
Este foarte important să se intervină atunci când se observă primele semne, chiar și de la vârste preșcolare. Cele mai vizibile sunt formele de bullying fizic, acolo unde este vorba despre loviri. Atunci, se sesizează mai ușor adulții. Nu înseamnă neapărat că sunt și cele mai grave sau cel mai des întâlnite în grupurile de copii. Mai grave sunt formele de bullying social sau emoțional care sunt mai extinse în rândul copiilor și, din păcate mult mai puțin vizibile decât cele fizice.
Părintele sau profesorul nu trebuie să intervină în fiecare situație de conflict între copii, însă e bine să observe modul în care acestea se repetă și să ia atitudine atunci când este cazul. (Ruxandra Vasilescu, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Cluj)
Bullying înseamnă folosirea unei forțe superioare pentru a influența sau intimida pe cineva. Este un comportament repetat și intenționat prin care agresorul își persecută, rănește, intimidează victima verbal, relațional și/sau fizic.
Fenomenul bullying apare atunci când un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoștințe sau de colegi. Uneori, aceste tachinări se transformă în îmbrânciri sau, în unele cazuri, în atacuri fizice. Bullying-ul nu presupune existenţa unui conflict bazat pe o problemă reală, ci pe dorinţa agresorului de a obţine putere sau autoritate.
Fetele sunt mai violente atunci când vine vorba despre bullying. Și nu este vorba despre violență fizică, ci psihică, o formă mult mai periculoasă, ce poate avea efecte o perioadă mai lungă de timp.
Băieții tind să se manifeste în forme directe de bullying, cu lovituri, violență fizică, în timp ce fetele sunt mai subtile, nu neapărat în sensul bun al cuvântului. Ele acționează mai mult în cazurile de bullying social pe excluderea din grup sau pe emoțional…un fel de abuz emoțional îndreptat spre o anumită persoană sau grup. (Ruxandra Vasilescu, psiholog în cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Cluj)
Majoritatea cazurilor de bullying din școlile clujene nu ajung să fie raportate la inspectoratul școlar sau la Centrul de Asistență Educațională pentru că rămân în rândul copiilor sub formă de neînțelegeri și nu sunt spuse nici măcar părinților.
O soluție pentru identificarea cazurilor de bullying și rezolvarea lor ar fi prezența psihologilor școlari în fiecare unitate de învățământ și chiar reducerea numărului de elevi pe care îi este arondat a mai precizat Ruxandra Vasilescu, directorul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Cluj.
Pe de altă parte, Centrul a derulat în anul școlar precedent și va derula și în acest an, un proiect de informare în rândul elevilor astfel încât aceștia să știe cum să reacționeze dacă sunt abuzați și cum să se implice în cazul în care sunt spectatori ai unei astfel de situații.
Vor participa la proiect 15.000 de elevi din 27 de judeţe din țară. Activităţile includ videouri scurte de prezentare a fenomenului bullying, comunicare eficientă, identificarea de strategii de abordare, vizionare şi discutare de filme artistice cu conţinut educaţional. În toate judeţele va fi distribuit şi un material adresat părinţilor, cu accent pe conştientizarea fenomenului şi modalităţi de intervenţie.
Alina Nechita
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.