Un loc ce trebuie vizitat: Muzeul locomotivelor cu aburi din Sibiu
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 20 octombrie 2017, 06:00
Muzeul locomotivelor cu aburi din Sibiu a fost înfiinţat în 28 august 1994.
Acesta cuprinde 41 de locomotive cu aburi, pluguri şi macarale cu aburi care au circulat pe căile ferate din România în urmă cu mai bine de 100 de ani. Din păcate, locaţia nu este foarte bine amenajată, asemănându-se mai degrabă cu un depou. Nu există vreo plăcuţă explicativă sau vreun ghid, însă lucrătorii CFR mai în vârstă cunosc istoria locomotivelor şi nu ezită să o împărtăşească turiştilor.
Am stat de vorbă şi noi cu Cristi Geanu care ne-a povestit mai multe despre istoria acestui muzeu:
Primul exponat a fost expus în faţa clădirii administrative în anul 1973, când s-a retras din circulaţie locomotiva cu aburi pe cale îngustă de pe secţia Sibiu – Agnita – Sighişoara. Funcţionabile, în muzeul locomotive cu aburi, nu mai este niciuna.
41 de locomotive sunt în muzeu, dintre care aproape 9 exemplare încă nu au fost toaletate, să zic aşa, sau pregătite pentru a fi expuse. Din cele 41 de vehicule, avem trei pluguri de zăpadă, două macarale cu aburi şi avem o locomotivă mai specială, în sensul că nu îşi produce singură aburul, ea este alimentată de la o sursă externă, manevrează vagoane şi această locomotivă a fost folosită îndeosebi în uzinele chimice pentru manevră, pentru a se evita provocarea unui incendiu.
Vizitatori, putem spune aşa, mai ales în perioada de vară, undeva la ordinul sutelor. Sunt şi români dar marea majoritate sunt străini. Le-am prins şi în exploatare, am lucrat chiar la reparaţii şi întreţinerea locomotivelor. Cât de frumoase ar fi diesele, în momentul în care apare o locomotivă cu aburi în funcţie, toată lumea schimbă ochii şi atenţia se concentrează pe locomotiva cu aburi.
Sibienii se bucură că în oraşul lor există un asemenea muzeu. Cei mai în vârstă cunosc istoria muzeului şi majoritatea au şi circulat cu celebrele locomotive cu aburi. În schimb, cei tineri nu au auzit despre existenţa lui şi consideră că nu ar fi suficient de bine promovat.
În continuare, aflăm părerea cetăţenilor despre acest muzeu:
- Am fost acum zece ani şi mie chiar mi-au plăcut locomotivele cele tradiţionale şi cu fum, adevăratele locomotive. Copiii, la şcoală dacă îi pui să deseneze un tren sau o locomotivă, o face pe aia cu fum. Ar trebui întreţinut şi chiar refăcut.
- Îi din 1990, el era mai demult propriu-zis dar nu era declarat muzeu. Sunt tot felul de tipuri de locomotive: locomotive şi de cale îngustă şi de cale normală, şi cu tendăr şi fără tendăr, sunt multe tipuri de locomotivă.
- Ştiu, dar nu l-am vizitat niciodată, deşi tatăl meu a fost mecanic de locomotivă.
Printre acestea am văzut şi câteva locomotive cu aburi fabricate în România, la uzina din Reşiţa sau la uzinele Malaxa din Bucureşti. Cele mai multe exponate sunt din Germania.
Cristi Florea
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.