Lumea lui Brâncuşi, în reinterpretare vizuală şi sonoră, marca Imago Mundi
Articol editat de Carmen Sas, 24 octombrie 2017, 12:38 / actualizat: 27 octombrie 2017, 10:21
Dan Moşoiu: — Invitatul nostru de astăzi este domnul Daniel Ivaşcu, membru fondator al formaţiei Imago Mundi. Domnule Ivaşcu, bună seara, bine aţi venit la Serile Radio Cluj.
Daniel Ivaşcu: — Bună seara. Mulţumesc pentru invitaţie, bine v-am găsit.
Dan Moşoiu: — A fost destul de lung drumul de la Bucureşti până aici, dar aţi avut câteva opriri pe parcurs.
Daniel Ivaşcu: — Aşa este, da. Ne-am oprit la Săcele şi la Braşov. Am început deci la Bucureşti acest turneu, e un turneu de zece oraşe, zece concerte, spectacole pe care le ţinem, în zece oraşe, un turneu organizat de Asociaţia Culturală Isvor şi cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Cum spuneam, am pornit de la Bucureşti, ne-am oprit la Săcele, apoi Braşov. Iată, mâine avem bucuria să cântăm la Auditorium Maximum aici în Cluj, urmează apoi un concert la Timişoara, urmează un concert la Sf. Gheorghe, Câmpina, Alba Iulia, Sibiu şi Deva.
Dan Moşoiu: — Da, un adevărat turneu naţional. Cum a fost la Braşov, la Săcele?
Daniel Ivaşcu: — Foarte bine. Publicul era încântat, deşi surprins – trebuie să o spun -, pentru că e surprinzător ce facem noi muzical, este oricum dificil de pus într-o casetuţă, într-un sertar. Oamenii fac asta, încearcă să pună muzica sub o etichetă sau alta. Ce facem noi este cumva o punte între două lumi, între muzica de factură cult-contemporană şi muzica tradiţională.
Dan Moşoiu: — Cam asta ar veni. Şi muzica veche. Astăzi aţi ajuns la Cluj, împreună cu soţia dumneavoastră membră şi ea în Imago Mundi (doamna Oana Ivaşcu) şi cu cei doi copii mici. În anul 2001 aţi înfiinţat formaţia, împreună cu soţia dumneavoastră. De ce Imago Mundi şi cum aţi pornit la drum?
Daniel Ivaşcu: — Trebuie să spun că Imago Mundi la început însemna în primul rând muzică veche, muzică medievală şi renascentistă, respectiv muzica vest-europeană. Deci oricum, când zicem muzică veche, lumea în primul rând acolo se duce. Am pornit de acolo, dar cumva am ştiut de la bun început că ne interesează şi muzica est-europeană, respectiv mai ales muzica tradiţională românească. Deci ideea de imagine a lumii – Imago Mundi -a venit cumva firesc. Ceea ce am reuşit să facem încet-încet, adică să ajungem la muzica tradiţională românească – muzica veche şi tradiţională -, prin primul proiect din seria Isvor, proiect pe care l-am lansat în 2011 pe disc, Isvor Dimitrie Cantemir, un proiect pe care l-am scos pe CD împreună cu editura Casa Radio; Dimitrie Cantemir fiind părintele muzicii laice turceşti, mai puţin cunoscut în România ca şi compozitor, dar el a făcut şi asta. Coincidenţa fericită a făcut ca în aceeaşi perioadă în care noi lucram la proiectul nostru, proiect în care îl punem pe Cantemir în contextul muzicii vechi şi tradiţionale româneşti, Savall să facă ceva asemănător. Repet, noi nu ştiam, logic (Savall cu siguranţă nu ştia de noi). Savall îl pune pe Cantemir în contextul muzicii armene şi sefarde şi îl duce astfel în zona lui de excelenţă, muzica Spaniei. Şi noi îl punem în contextul acesta al muzicii româneşti. Al doilea proiect într-adevăr din seria Isvor, este cel dedicat lui George Enescu, pe care l-am lansat anul trecut tot împreună cu editura Casa Radio. Acest al treilea proiect, Isvor Constantin Brâncuşi, întregeşte seria Isvor.
Dan Moşoiu: — Cum s-a născut ideea aceasta, cu Constantin Brâncuşi, iată, pus în muzică, sau, mă rog, adus în muzică? Sigur că anul 2017 este anul comemorării a 60 de ani de la trecerea în eternitate a marelui sculptor.
Daniel Ivaşcu: — Aşa este. Am profitat de această ocazie pentru a lansa proiectul Isvor Constantin Brâncuşi. Dar sigur, e doar un pretext. Ce facem noi în acest proiect pe care i-l dedicăm este să ne legăm de muzica Mariei Tănase spre exemplu, una din cele mai mari voci – dacă nu cea mai mare voce – a muzicii tradiţionale româneşti, dar şi una dintre marile iubiri ale lui Brâncuşi; sau să ne legăm de muzica gorjeană, locul unde s-a născut şi s-a format Constantin Brâncuşi. Şi totul este, cum spuneam, reinterpretat în manieră personală şi adus în zilele noastre prin procedee componistice contemporane.
Dan Moşoiu: — Ce înseamnă Imago Mundi?
Daniel Ivaşcu: — Imago Mundi înseamnă în clipa asta şase muzicieni şi doi artişti vizuali. Concertele noastre nu sunt doar de ascultat, sunt şi de privit. Suntem însoţiţi de comentariu vizual, de proiecţie foto/video, mixată în timp real. Nu am pornit de la început în formula asta, au fost nişte căutări. Dar ceea ce ne propunem (şi zic eu că reuşim) este să permitem fiecăruia dintre membri să-şi exprime creativitatea. În acest turneu experimentăm un concept nou, acela de hub artistic, în sensul că avem alături de noi doi invitaţi speciali, Matei Iachimescu la flaute, respectiv Adrian Precup la violoncel. Ei vin şi înlocuiesc doi dintre membrii din formula de bază.
Voi începe cu Oana Ivaşcu, mama Imago Mundi, ea este inima acestui ansamblu. Ea cântă la oboi. Cătălin Ştefănescu Pătraşcu este compozitorul Imago Mundi şi cântă la chitară şi cobză. Ştefan Barbu cântă la vioară. De obicei formula Imago Mundi înseamnă Adrian Buciu flaute şi Andreea Ţimiraş violoncel. Eu sunt Daniel Ivaşcu, sunt percuţionist. Întotdeauna Imago Mundi înseamnă nu doar muzică, cum spuneam, înseamnă şi proiecţii foto/video, adică Cristian Stănoiu proiecţii mixate în timp real şi Florin Ghenade, artist foto/video.
Concertăm foarte des în străinătate. Am lansat proiectul Isvor Constantin Brâncuşi la Berlin în decembrie 2016. Şi în vara aceasta am avut un mic turneu european. Anul acesta comemorăm 60 de ani de la moartea lui Brâncuşi, dar anul acesta se împlinesc şi 120 de când Brâncuşi făcea un prim contact cu arta lumii, pleca într-o şcoală de vară la Viena, unde a lucrat o vară. Şi profitând de drumul acesta, a intrat în muzee.
Fiecare dintre proiectele noastre presupune o perioadă de cercetare, de documentare, astfel încât rezultatul este, fără falsă modestie, spectaculos. Proiectul nostru anterior, cu care am avut bucuria să ajungem anul trecut tot în Auditorium Maximum, cercetează sursele de inspiraţie folosite de Enescu în compunerea Rapsodiilor Române. Luăm pur şi simplu cele două rapsodii care, se ştie, sunt colecţii de teme populare pe care Enescu le îmbină cu geniu. Dar ele se pot descompune, dacă vreţi, în acele teme. Noi luăm acele teme , le punem într-un context mai larg de muzică tradiţională şi le reinterpretăm.
În cazul lui Dimitrie Cantemir la fel. Dimitrie Cantemir a scris o lucrare foarte importantă pentru muzica turcă, pentru care şi este considerat unul dintre părinţii muzicii laice, Cartea ştiinţei muzicii se cheamă, prin care Dimitrie Cantemir salvează practic bună parte din acea muzică (la momentul respectiv, muzica aceea era mai degrabă orală). La sfârşitul tratatului există o culegere de piese, plus câteva compoziţii ale sale. Ştim foarte puţine despre această latură a sa, că era pasionat de muzică. Şi luăm din această muzică a lui şi o punem în contextul muzicii vechi şi tradiţionale româneşti.
Oamenii sunt în egală măsură surprinşi, dar şi entuziaşti. Am avut parte de primire foarte bună peste tot pe unde am fost.
Ideea de muzică cultă, de fuziune este cu siguranţă practicată în Europa. Nu ştiu să vă spun un proiect care îmbină muzica de factură tradiţională cu muzica cultă, dar sunt convins că există.
Dan Moşoiu: — Dumneavoastră cam ce ascultaţi, în afară de Imago Mundi?
Daniel Ivaşcu: — Tot ce putem. Fiecare membru al formaţiei e influenţat de genuri diverse, dar tocmai acesta e farmecul, că ne întâlnim şi ceea ce iese e fabulos.
Dan Moşoiu: — Dumneavoastră sunteţi licenţiat al facultăţii de arte plastice, nu?
Daniel Ivaşcu: — Sunt grafic designer şi percuţionist din pasiune. Am cântat la chitară şi tobe, am făcut nişte cursuri, dar nu mă pot lăuda cu ele. Pasiunea e, cu siguranţă, cea care mă ţine în priză în zona asta.
Dan Moşoiu: — Unde poate fi găsit noul album Imago Mundi?
Daniel Ivaşcu: — Deocamdată la concerte. Imago Mundi este un ansamblu independent, ceea ce înseamnă că ne organizăm singuri. Nu există cu adevărat, din punctul meu de vedere, industrie muzicală. Şi spun asta dispus să îi supăr pe cei care cred că există. Sigur, există instituţiile mari, există zona comercială şi există zona independentă unde şi noi, asemeni multor altora, construim cu propriile forţe (AFCN-ul este cofinanţator al acestui turneu, e adevărat). Dar să vă spun unde putem fi găsiţi când se termină acest turneu, e greu.
Dan Moşoiu
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.