Clujul neștiut – Intersecția 7 străzi
Articol editat de cristina.rusu, 26 octombrie 2017, 13:48 / actualizat: 27 octombrie 2017, 18:20
Articol editat de cristina.rusu, 26 octombrie 2017, 13:48 / actualizat: 27 octombrie 2017, 18:20
O intersecţie care dădea bătaie de cap conducătorilor auto, numită “7 străzi”, a devenit o curiozitate geografică a Clujului. De fapt e singura de pe continent cu o asemenea încrengătură rutieră, doar în insulele britanice mai existând replici.
Prof. Vladimir Bogosavlievici: Mai există una în Londra, în cartierul West End (cartier rău famat), la colţurile fiecărei străzi era la un moment dat câte un pub. Şi mai este o intersecţie în orăşelul Brighton (sud-estul Angliei), tot în 7 direcţii.
Primăria ar putea exploata zona asta, mai ales că pe strada Crişan cimitirul acela e foarte vechi, al doilea ca vechime: primul e Hajongardul în 1585; şi acesta, Cimitirul Crişan, a fost construit în 1587.
Ai Cetăţuia, stadionul CFR, mai încolo ai Parcul Etnografic, ar putea fi o zonă exploatată mai ales pentru această intersecţie.
Tudor Sălăgean (istoric): Drumeagurile, care existau cu siguranţă şi în trecut pe dealul respectiv, au început să dobândească importanţă după construirea Garnizoanei Imperiale de pe Cetăţuie.
Pe Harta Iosefină din 1769-1773 apar foarte bine conturate două drumuri, care urmează traseele unor străzi de astăzi, Emil Racoviţă şi Romulus Vuia.
Actuala stradă a Cetăţii era şi ea o cale de acces importantă către fortificaţia austriacă. Ea s-a adăugat celor practic 4 drumuri care se intersectau la începutul secolului al XIX-lea.
În hărţile mai târzii din 1870-1890, avem deja 6 străzi marcate ca intersectându-se în acest loc, prin apariţia străzii Gruia şi prin integrarea în peisajul urban a unui vechi drum de strajă care ocolea fortificaţia de pe Cetăţuie, care deja îşi diminuase considerabil importanţa militară.
Practic, în 1910 intersecţia avea deja 7 străzi, fiecare dintre acestea cu propria sa denumire: Emil Racoviţă (care era str. Elisabeta după prinţesa Sisi), str. Crişan (se numea Kismező utca), Mecanicilor (se numea Kalander utca), str. Carpaţi (care se numea tot aşa, Kárpát utca), str. Romulus Vuia (care se numea Gyepes utca) şi str. Gruia (care se numea Mezei utca). De asemenea, str. Cetăţii, care se numea str. Fellegvár.
Ovidiu Moldovan: — Importanţa zonei a crescut la începutul secolului XX, când s-a construit cartierul Kőváry, destinat muncitorilor feroviari. Astăzi, nodul rutier a fost transformat într-un sens giratoriu, pentru a simplifica traficul (deşi unii se îndoiesc de lucrul acesta):
„Înainte nu era sens giratoriu; prioritatea e dreapta şi toată lumea se băga, nu se acorda prioritate. Acum de când e sensul mult mai ok şi autobuzul poate să treacă mai uşor. Doar când parchează lumea în faţă la magazine, atunci mergi mai greu.”
“Foarte prost organizat tot aici. Când vin cei din Mănăştur sau Grigorescu să treacă încolo pe Gruia în jos, tu de aici dacă vrei să vii pe unde aveai prioritate înainte, stai la coadă 10 minute”.
“Când vine autobuzul să facă bucla asta, aproape că se răstoarnă. E uşor să stai la birou numai să desenezi, dar aici e cam greu”.
Înfiinţarea sensului giratoriu în intersecţia ”7 străzi” poate că ordonează întrucâtva circulaţia. Dar cu siguranţă dă un aer mai prozaic acestei zone, altădată atât de pitoreşti.
Istoricii sunt de părere că intersecţia ar merita un obelisc central, dar şi o marcare turistică a străzilor confluente.
Andrea Nagy/Ovidiu Moldovan
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.