Automobilismul – „un microb de care nu ai scăpare”
Horațiu Savu, medic primar în specialitatea stomatologie generală, are un hobby aparte: automobilismul!
Articol editat de cristina.rusu, 13 ianuarie 2018, 12:00
În 1993 ia primul start în raliuri, la etapa zonală Alba-Iulia în cadrul Promo-Rally Cupa Castrol.
Povestea a început cu modificarea unei bătrâne Dacii 1100 „într-o mașină destul de competitivă pentru acea perioadă și așa ne-am trezit că luăm startul în Campionatul Național de Raliuri, ediția 1994. Și cum de obicei, începutul este mai greu, restul a venit de la sine”.
George-Alin Pop: În adolescență ați fost pasionat de ciclism, ce a determinat trecerea de la un sport pe 2 roți, la unul pe 4 roți?
Horațiu Savu: Pe vremea de tristă amintire, nu prea aveai multe opțiuni. Așa că, după ce timp de 4 ani am scris în caiet kilometri făcuți cu bicicleta (la vremea aceea neexistând gadget-urile din ziua de azi, doar bornele kilometrice), ajungând la 50000 km, petrecuți aproape toți în circulație deschisă, mi s-a părut un pas normal, mai ales că, fenomenul motociclistic era practic inexistent.
Un mare aport l-au avut doi factori: mașina familiei, o Dacia 1100, cu care am și debutat ulterior pe scena Campionatului Național de Raliuri și un bun prieten de-al meu, Alexandru Rusu, campion național la karting, posesorul unui Renault 8 Gordini, fratele Daciei 1100, mai legendar și mai titrat în cursele auto.
George-Alin Pop: Ați fost la volanul multor mașini. Dintre toate, care corespunde cel mai mult personalității dumneavoastra?
Horațiu Savu: Este greu de apreciat. Fiecare mașină are personalitatea ei, dar, una peste alta, că este mașina familiei, că este bus-ul de asistență, cu sau fără remorcă, că este mașina mea de zi cu zi, sau că a fost una dintre mașinile de curse, cred că am reușit să le modific în așa fel încât să se plieze aproape 100% peste cerințele și felul meu de a fi.
Singurele mașini la care nu am avut niciun aport și le-am apreciat așa cum au venit direct din fabrică au fost un Mercedes Benz E 55 AMG și un Mercedes Benz E 63 AMG. Deci, extrapolând, mașinile AMG se pliază perfect personalității mele.
George-Alin Pop: Care este mașina pe care v-o doriți în garaj?
Horațiu Savu: La momentul actual am nevoie, pentru a mă considera împlinit de: un Mercedes Benz E 63 AMG S, (213), de un Mercedes Benz GLE 43 AMG pentru familie și de o mașină nouă de curse, de preferință
un R5 (Ford, Skoda). Da, știu, sunt modest.
George-Alin Pop: Vedeți în acest sport o modalitate de a vă detașa de viața cotidiană? Reușiți să împletiți pasiunea cu meseria de medic stomatolog?
Horațiu Savu: Păi mașinile sunt viața cotidiană. Când adormi și te trezești doar cu mașini în gând cred că asta este viața. Practic este un microb de care nu ai scăpare. Mai grav este când se transmite și copiilor și
atunci clar ești o cauză pierdută. Dar, una peste alta, ne place tuturor celor din familie că mâncăm mașini pe pâine.
Revenind la partea a doua a întrebării, stomatologia este practic o chestie de minitehnică, mai ales implantologia, așa că nu este foarte departe de mașini.
George-Alin Pop: O competiție de acest gen presupune o mare doză de responsabilitate. Când ați riscat cel mai mult?
Horațiu Savu: Când mergi multă vreme pe banii tăi la curse inevitabil ajungi să contorizezi fiecare daună sau minidaună pe care o provoci materialului de concurs. Și da, performanțele sportive sunt în strânsă
corelație cu bugetul alocat acestor activități. Iar, în final, totul se rezumă la experiență și la kilometri de probă specială parcurși.
Este un sport în care trebuie să gândești permanent, chiar dacă trebuie să o faci la niște viteze care pentru alții sunt năucitoare. Retrospectiv, nu cred că am exagerat de multe ori, deși am avut la activ câteva daune majore, mai ales în perioadele de început, când avântul tinereții
surclasează rațiunea și experiența.
George-Alin Pop: Din punctul dumneavoastră de vedere, ca pilot experimentat, la ce nivel se află activitatea competițională automobilistică din România?
Horațiu Savu: Aici am avea multe de discutat și ar fi nevoie de pagini întregi. Suntem într-o perioadă în care Federația pe care noi am creat-o în 2004 crezând că ne va fi mai bine fără ACR, (care reprezenta atunci diriguitorul motorsportului autohton), nu reușește să se armonizeze cu Federația Internațională a Automobilului, reprezentată și acum de același ACR.
Practic, suntem singura țară din UE care nu este afiliată FIA și de aici, ca mai toate lucrurile din societatea noastră actuală, apar tot felul de românisme care dăunează grav activității noastre. Practic, concurăm într-un Campionat care nu există și nici nu este recunoscut de forul internațional. După zvonurile premergătoare fiecărui Campionat se prefigurează în acest an, în sfârșit, o primenire a materialului de concurs și sperăm, astfel, la o mai bună vizibilitate în planul sportiv românesc.
Dar, cu 40 de mașini la start, din care 30 sunt Dacii, nu ne putem lăuda cu o foarte mare performanță. De asemenea, când pentru titlul Campionatului se bat piloți în vârstă de 46-48 de ani în timp ce ținerii talentați de 20-25 ani stau pe margine și privesc, clar nu avem vreo strategie federală pe termen mediu și lung.
Pe de altă parte, cum aș putea eu, ca părinte, să îmi doresc ca unul dintre copiii mei să ajungă pe un circuit de karting din Italia și să îi bată pe cei 80 de piloți de acolo, când cel mai apropiat kartodrom de Cluj-Napoca se află la 350 km?
Din păcate, pentru noi, sportivii români pasionați de motorsport, lucrurile încep și se termină cu gradul de civilizație al întregului popor, rămas corigent la conectarea cu civilizația europeană.
George-Alin Pop
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.