Cum să-ți organizezi nunta de la A la Z (prima parte)
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 29 ianuarie 2018, 12:02 / actualizat: 29 ianuarie 2018, 20:57
De ceva timp şi în România au apărut firmele specializate în organizarea celui mai important eveniment din viaţa unui cuplu – nunta. Chiar dacă tendinţa mirilor de a face totul singuri, sau eventual cu ajutorul părinţilor, se păstrează şi azi , sunt tot mai mulţi tineri care aleg să planifice ziua cea mare cu ajutorul specialiştilor. Am stat şi noi de vorbă cu unul dintre ei, Ioana Alina Miheţ, wedding planner.
Ioana Alina Miheţ: — Instituţia aceasta a wedding plannerului a apărut de puţin timp în România. Sunt foarte multe agenţii care organizează evenimente, care sunt agenţii de la A la Z. Adică au furnizor de decor, de flori, parte de fotografie, videografie şi multe altele. Însă partea de wedding planning e ceva puţin mai aparte. Adică există un consultant care se ocupă de pregătirea nunţii, de la momentul în care îi cunoaşte pe miri, până în ziua nunţii când şi coordonează evenimentul. Acum, acel moment când îi cunoaşte pe miri variază, pentru că unii miri apelează la wedding planner poate după ce şi-au ales locaţia, alţii apelează după ce s-au logodit, iar alţii apelează cândva cu o lună sau două înainte de nuntă, când se gândesc că lucrurile ies de sub control şi ar avea nevoie de ajutor.
Adela Pop: — Care e sfatul tău, când să apelez la wedding planner?
Ioana Alina Miheţ: — Categoric, sfatul meu este să apelezi la un wedding planner chiar înainte să ceri în căsătorie. Eu îi ajut pe viitorii miri chiar şi cu cererea în căsătorie, în caz că au nevoie de ceva mai special să îşi surprindă iubita. Dar să zicem că asta a avut loc deja, ar fi ideal să se apeleze la un wedding planner imediat după acel moment, pentru că un wedding planner te poate ajuta şi cu alegerea locaţiei. Locaţia de nuntă reprezintă în medie 70% din bugetul total de nuntă. De la locaţie se contractează de obicei şi serviciile de mâncare şi băutură. Iar atunci, ar fi bine să se apeleze la un wedding planner pentru gestiunea bugetului, pentru că e dificil mai apoi să gestionezi restul de 30%, astfel încât să fie la nivelul la care se aşteptau mirii.
După alegerea locaţiei, ideal ar fi să contractăm partea de amintiri, adică serviciile de fotografie şi videografie. După aceea serviciile de muzică (DJ, band, quartet, solişti, depinde ce îşi doresc mirii).
Foarte puţine cupluri au deja o idee despre temă şi despre decor. Unele mirese într-adevăr se gândesc la culori, la ce au mai văzut la alte nunţi, ce le-a plăcut, dar ceva foarte concret nu au în minte. Găseşti o grămadă de inspiraţie atât online cât şi la evenimente, cumva devin confuzi şi nu mai ştiu ce îşi doresc. Acum se tinde să nu se mai stabilească neapărat o tematică de nuntă, ci să aleagă elemente care îi reprezintă. Am avut de exemplu nunţi pe tematica călătoriei, dar şi-au ales doar partea de insule, pentru că le place să călătorească pe insule.
Adela Pop: — Ce înseamnă tematica, în momentul când o alegi?
Ioana Alina Miheţ: — De obicei tematica începe de la alegerea invitaţilor, pe care eu le consider cartea de vizită a nunţii. Şi atunci, pentru tematica călătoriei de exemplu, facem o invitaţie sub formă de postcard, de vedere, eventual cu ceva valize pe ea sau cu anumite ştampile, să fie cât de autentică şi să reprezinte tematica. Iar apoi, în decor putem pune globul pământesc, postcards pe post de meniu de nuntă.
Adela Pop: — Ce alte tematici ai putea sugera tinerilor?
Ioana Alina Miheţ: — Am avut tematici cu pisici, cu pisicile aristocrate, sau pur şi simplu includerea pisicilor în decorul nunţii. Am avut o nuntă cu tematică de lego, pentru că mirii erau foarte pasionaţi de lego şi de Star Wars, iar atunci le-am combinat. Cumva eu pornesc de la o pasiune a unuia dintre miri sau a amândurora şi atunci construim.
Se tinde şi spre nunţile afară, nu sunt din păcate suficiente locaţii în zona Clujului în care să se poată organiza. La aceste nunţi, factorul vreme este o problemă, foarte multe cupluri îşi fac griji că dacă vor alege cununia afară, nu vor avea parte de o vreme ideală. Când cuplurile îşi aleg o nuntă în aer liber, merg şi pe direcţia unei nunţi mai restrânse, cu o atmosferă mai lejeră (mai puţine constrângeri, compromisuri şi tradiţii).
Adela Pop: — Ce înseamnă o nuntă restrânsă şi ce înseamnă o nuntă cu multă lume?
Ioana Alina Miheţ: — O nuntă mică e undeva pe la 60-80 de persoane, până în maxim de 100. O nuntă mare este peste 300 de persoane.
Adela Pop: — Cam de cât timp este nevoie pentru organizarea unei nunţi?
Ioana Alina Miheţ: — Dacă am lua-o ca la carte, ar fi minim un an. Acum, pentru că lucrurile nu merg ca la carte, foarte multe locaţii se ocupă şi cu doi ani de zile înainte. Atunci e puţin mai dificil. Când un cuplu apelează la mine în luna ianuarie pentru o nuntă în august sau septembrie, e aproape imposibil să găsim locaţie. Recomand cuplurilor cel puţin cu un an şi jumătate înainte de a vrea să aibă nunta să apeleze la un wedding planner.
Adela Pop: — Consiliezi cuplurile chiar şi pe partea de ţinută?
Ioana Alina Miheţ: — O decizie cât de uşoară în legătură cu rochia de mireasă s-ar putea face doar dacă are o persoană obiectivă lângă ea. Pentru că de obicei o mireasă merge la probe cu prietene, cu mama, cu naşa, iar toată lumea are păreri diferite, mireasa devine din ce în ce mai confuză, nu-şi mai poate alege rochia pe care o doreşte. Merg aproape cu fiecare mireasă la 2, 3, 5 probe la saloanele de rochii din Cluj şi încerc să aleg criteriile obiective pe care să le spun. De multe ori a fost un succes chiar din a doua sau a treia probă, pentru că mireasa a simţit că sunt acolo nu ca să-i spun că toate rochiile îi stau bine, ci chiar să-i dau sfaturi obiective.
Adela Pop: — Care este tendinţa, rochii închiriate sau rochia mea pe care o am pentru totdeauna?
Ioana Alina Miheţ: — Din ce în ce mai mult se merge spre rochia cumpărată, sau făcută la comandă. Rochiile închiriate sunt puţin mai dificile, pentru că rochia închiriată o iei undeva cu o zi sau două înainte de nuntă. Asta înseamnă ca cu o săptămână înainte, altă mireasă a purtat acea rochie la nunta ei. Nu e o problemă, că se curăţă, nu e vorba de cum arată. Însă pentru fiecare mireasă se fac anumite ajustări. Şi după ce o rochie închiriată se ajustează de 10-15 ori, ba la lungime, ba la dimensiuni, cumva nu mai arată impecabil. Deci rochiile închiriate eu nu le recomand. Multe mirese mă întreabă de ce, pentru că până la urmă am optimiza costurile şi nici nu au ce să facă cu rochia după nuntă. Există multe site-uri online şi consignaţii în care pot să-şi vândă rochia după nuntă. Sunt inclusiv proiecte în care se donează rochiile de mireasă.
Adela Pop: — Şi la miri cum se procedează?
Ioana Alina Miheţ: — Pentru miri de obicei lucrurile sunt simple. Tot timpul povestesc cu mirii, iar ei îmi spun: „A, înainte cu o zi merg şi-mi iau un costum, nicio problemă”. Numai că eu recomand totuşi să-şi achiziţioneze costumul cu două luni înainte. Există saloane care au şi rochii de mireasă, dar au şi costume de mire, în care se fac la comandă costumele. E un avantaj acesta pentru mirii care nu îşi găsesc exact un costum pe măsura lor.
Adela Pop: — Cam la cât se ridică un buget pentru o nuntă de mărime medie, cu pretenţii medii, cu totul?
Ioana Alina Miheţ: — Preţul mediu ar fi în jur de 100-150 euro pe invitat.
Despre tendințele pentru anul 2018 în materie de nunți, veți afla marți, 30 ianuarie, în partea a 2-a a interviului realizat de Adela Groza cu wedding-planner-ul Ioana Alina Miheţ.
Adela Groza/Andreea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.