Ce mai citim: ”Numele meu este Anton”
Articol editat de cristina.rusu, 9 februarie 2018, 13:40 / actualizat: 9 februarie 2018, 17:35
”Numele meu este Anton”, scrisă de Geo Dinescu, și apărută la editura Vellant, este cartea pe care o recomandăm în acest weekend.
Autoarea folosește stilul unui jurnal pentru a decupa amintiri într-un destin, amintiri în care banalul se amestecă cu întâmplări ce au puterea de a te lăsa cu respirația tăiată.
Doina Borgovan a stat de vorbă cu Dan Pleșa, directorul editurii Vellant:
Dan Pleşa: Anton e personajul care-şi povesteşte viaţa. E un roman – să spun aşa – monocord, ca un fel de jurnal povestit al acestui domn Anton. E un decupaj printre elementele care sunt importante în viaţa cuiva, care se aşterne undeva la marginea vieţii şi-şi priveşte trecutul.
Această incursiune într-un fel de jurnal – fals jurnal – e făcută fragmentar, amestecând perioade, trecând de la 7 ani la 24, la 70, iar după aceea revenind la 3 ani. E sentimentul acela pe care cred că-l ai când cineva spune „viaţa mea e un roman”.
Ne putem gândi la grămezi de povestiri, de întâmplări, de anecdote, dar există şi acel tip de percepţie în care spui „ce a fost viaţa mea?” şi îţi dai seama că au fost foarte puţine elemente semnificative şi care te definesc ca om.
E un roman care e foarte puternic, amestecă duioşia şi delicateţea cu întâmplări care sunt întotdeauna stranii şi poate puternice, care pot şoca dintr-un anumit punct de vedere.
Doina Borgovan: Este un roman de debut, aşa că o să vă întreb: cine este Geo Dinescu?
Dan Pleşa: Da, este un roman de debut. E o reeditare (a mai apărut la o mică editură), ni l-a propus autoarea. Este o autoare. Faptul că acest nume, Geo, e foarte ambiguu din punctul de vedere al sexului dă un farmec romanului tocmai pentru că romanul vorbeşte despre un Anton (despre un El).
Personajul principal este un detestabil din multe puncte de vedere: e crud, e misogin. Interesantă este perspectiva pe care reuşeşte o autoare să o dea asupra unui personaj masculin care este extrem de credibil în duritatea sa, în răutatea sa.
În general acest joc al sexului, în clipa în care încerci să-ţi imaginezi un personaj de celălalt sex ca autor în literatură, de regulă e un pariu foarte riscant şi de multe ori nereuşit. Această carte reuşeşte să uimească tocmai prin maniera în care reuşeşte să se realizeze această construcţie a unui personaj din partea cealaltă a genului.
Doina Borgovan: Spuneaţi că Geo Dinescu vine practic din lumea teatrului, nu are legătură cu literatura.
Dan Pleşa: Ea e actor, chiar a jucat, cred, vreo 2 ani la Teatrul Naţional din Cluj. De altfel există în carte un anumit suflu al monologului, e un roman ca un monolog de teatru, fără să fie totuși doar o secvenţă dintr-o piesă de teatru. Are acel tip de directeţe şi de adresabilitate pe care actorul ştie să le practice. Să urce pe scenă, să se uite în ochii tăi şi să te aducă în lumea lui; romanul reușește să transmită exact acel gen de farmec specific lumii teatrului. Te încarcă într-o lume pe care ţi-o construieşte din mici întâmplări: tu închizi ochii şi o vezi, eşti acolo.
Doina Borgovan
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.