„Esențial Ludic” şi un dialog sincer despre omul din spatele tabloului, la Art House Gallery
… pentru că opera este, de cele mai multe ori, mai vizibilă decât cel care a creat-o….
… pentru că privitorul dorește să știe mai multe despre omul care a pictat un tablou…
Articol editat de Carmen Sas, 17 februarie 2018, 06:00
…marţi seară, 13 februarie 2018, a avut loc în cea mai nou galerie deschisă din Cluj Napoca, Art House Gallery, o întâlnire directă, faţă în faţă, între cei 4 artişti care formează Grupul Platforma: Ioana Antoniu, Radu Pulbere, Adriana Elian şi Andor Komives, pe de-o parte şi pe de altă parte, iubitorii de artă dornici de a doborî barierele din calea picturii, de a-i scurta drumul de la artist la privitor, de a-i descifra şi altfel mesajul şi nu în ultimul rând, de a descoperi omul din spatele tabloului.
Fiecare dintre cei 4 artişti menţionaţi propune lucrări, în cadrul expoziţiei „Esențial Ludic”, care ţin de imagine şi de oniric, spune Ioana Antoniu, ale căror structuri imagistice vin din sfera romantismului dar ale căror elemente compoziţionale ţin de modernitate:
Pentru mine personal, ceea ce oarecum mă caracterizează în lucrările expuse este această intervenţie de broderie, un mixaj, un transfer al limbajului plastic între limbajul plastic pictural şi limbajul broderiei şi al artelor decorative, cu trimiteri spre ceea ce înseamnă cumva o condiţie a femeilor. Pentru că sunt artist, femeie, încerc oarecum să cuprind cât mai mult din toate lucrurile acestea care cred că mă definesc, a felului în care zi cu zi, punct cu punct, încercăm să brodăm o întreagă tapiserie a zilelor noastre.
Referindu-se la modul în care a decurs interacţiunea artiştilor cu publicul prezent la galerie, Radu Pulbere este convins că aceste întâlniri sunt necesare, deoarece ele pot completa o seamă de idei pe care le are publicul şi care apoi pot fi puse în relaţie cu lucrările:
O surpriză foarte plăcută a fost modul în care au fuzionat şi interacţionează lucrările noastre. Mi se pare că au dat o imagine proaspătă. Şi lucrurile care au făcut ca noi să ne redescoperim şi să ne reaşezăm într-un fel neaşteptat, foarte bine împreună.
Carmen Sas: — Ce e important, pentru dumneavoastră, ca artist: ca eu ca şi privitor să-mi găsesc propria poveste atunci când mă uit la tabloul dumneavoastră, sau să descifrez mesajul pe care aţi vrut, ca şi artist, să mi-l transmiteţi?
Lucrurile ar funcţiona foarte bine într-un fel de convergenţă a celor două perspective. Pe deoparte privitorul ar trebui să devină mult mai încrezător în ceea ce înseamnă capacitatea lui de a descoperi şi de a interpreta pictura. Pictura e de fapt un sistem foarte deschis, care e supus interpretărilor. De fapt trebuie să se instaleze o empatie cu lucrarea. La urma urmei, după toate acestea, mesajul care vine din partea mea e oarecum superfluu sau inutil. Oricum, tot ceea ce poate să aşeze privitorul în lucrare, tot ceea ce redescoperă el, mi se pare o parte extrem de importantă. Şi în fond, subiectiv, pentru privitor, aceasta este partea cea mai importantă. (Radu Pulbere)
Artista Adriana Elian propune 14 lucrări, universuri în care poţi să intri şi în care poţi avea mici revelaţii dacă ai răbdare să priveşti în spatele aparenţelor, deoarece sunt elemente care apar în background şi care dau savoarea operei:
Până la urmă, creem nişte scenografii în care sunt personaje permutabile. Cu ajutorul perspectivei noastre, noi putem să schimbăm povestea. Odată lansată opera, ea devine independentă, devine o entitate de sine stătătoare, care începe să-şi trăiască viaţa. Şi fiecare om care o priveşte, o încarcă; şi fiecare om care o priveşte, se încarcă (la modul ideal vorbesc). Eu am impresia că lucrările mele reuşesc să facă treaba asta, de multe ori până şi eu le privesc ca fiind noi, ca având o altă poveste.
Carmen Sas: — Şi apropos de altă poveste, cum este pentru artist să audă povestea pe care o găseşte privitorul în lucrarea lui?
Mă fascinează. Deschide cumva apetitul spre lucruri mai puţin spuse. Îmi dau seama că oamenii văd mai mult decât pun eu acolo, pentru că fiecare are o poveste pe care o poate crea, o poate face singur. Cu cât e mai largă scena şi mai puţină scenografia, cu atâta omul îşi poate crea singur universul. (Adriana Elian)
Andor Komives este unul dintre artiştii care reacţionează, prin formă şi culoare, în diferite forme de expresie, la tot ceea ce interacţionează cu viaţa lui şi care îl afectează în mod direct:
Fiecare din aceste lucrări are mai multe straturi de realitate pe care le-am descoperit într-un fel după ce s-a terminat actul creaţiei. Am avut o perioadă în care eram mult mai deschis spre exterior, pentru a mă apăra de diferite agresiuni ale mediului socio-politic. De data asta am plonjat mai mult spre interiorul meu, m-am căutat mai mult pe mine şi am descoperit o explozie de culoare, de bucurie şi de iubire pentru actul de a crea. (Andor Komives)
Invitatul special al acestei întâlniri între artişti şi membrii comunităţii clujene a fost eseistul și filosoful Aurel Codoban. Omul dar mai ales artistul, se autointerpretează mereu, fiind, prin excelenţă, omul emblematic, este mesajul pe care l-a enunţat, la finalul întâlnirii de la Art House Galerry, prof. Aurel Codoban:
Sartre a spus o vorbă extraordinară pe vremuri, pe care nu am apucat să o introduc în discuţie. El a spus: „Nu contează ceea ce alţii fac din tine, contează ceea ce tu faci cu ceea ce au făcut alţii din tine”. E un proces de autoînţelegere care progresează. Asta este viaţa noastră şi viaţa artistului mai ales. (eseistul și filosoful Aurel Codoban)
Carmen Sas: — Cât e de important pentru mine ca şi privitor să-l cunosc şi să-l înţeleg pe artist?
Interacţiunea cu artistul este foarte bună. Noi empatizăm cu oamenii. În comunicare este vorba despre ceea ce este enunţ şi ceea ce este enunţare: enunţul este gata făcut, enunţarea este vie. Atunci când discutăm cu artistul, atunci când artistul este în faţa noastră, atunci apare enunţarea, procesul de comunicare efectiv; care sigur că nu înlocuieşte opera, care este secundar în raport cu opera, dar care susţine foarte mult opera. (eseistul și filosoful Aurel Codoban)
Ceea ce a reuşit ”Esențial Ludic”, prin lucrările propuse de Ioana Antoniu, Radu Pulbere, Adriana Elian şi Andor Komivese, a fost, în cazul meu, simplu privitor, să mă provoace: m-a primit în lumea ei, m-a invadat cu căldura, culoarea, formele ei, mi-a propus meditaţii spaţiale, contextuale şi temporale, apoi m-a lăsat să mă pierd şi să mă regăsesc pe mine…
Ce a reuşit Art House Gallery, prin evenimentul care i-a adus faţă în faţă pe iubitorii de artă cu artiştii, a fost să anuleze percepţia conform căreia artistul trăieşte în singurătatea turnului său de fildeş, neatins de „realitatea măruntă din juru-i”, să îl demitizeze puţin, atât doar cât să ni-l prezinte într-o lumină şi mai interesantă, aproape de publicul său şi totuşi, învăluit în mister…
Carmen Sas
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.