Vine Viena în centrul Clujului
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 18 iulie 2018, 12:35 / actualizat: 31 iulie 2018, 10:49
Străzile Tipografiei, Emile Zola și Sextil Pușcariu vor avea un caracter de share space și, parțial, chiar zonă pietonală. (șeful Direcției de dezvoltare locală din Primăria Cluj-Napoca, Ovidiu Cîmpean)
Cred că ar fi foarte bine să avem o privire de ansamblu, pe o arie mult mai largă. Toate zonele din centru sunt legate între ele de aceste străzi și de alte străzi care, cu siguranță, trebuie și ele regândite. (președintele Ordinului Arhitecților din România – Filiala Transilvania, Daniela Maier)
Am vrea să le finalizăm până în anul 2020. (viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Tarcea)
Creșterea zonelor pietonale și a numărului de piste pentru bicicliști în detrimentul traficului auto este obiectivul primăriei pentru zona centrală a Clujului.
Străzile Emile Zola și Sextil Pușcariu, care fac legătura între Piața Muzeului și Bulevardul Ferdinand, vor deveni semipietonale, cu acces auto limitat. Pe ele se vor planta arbori și se vor amplasa bănci, în încercarea de a fi transformate în zone atractive pentru petrecerea timpului liber.
Și în prezent străzile Emile Zola și Sextil Pușcariu sunt prea puțin circulate, fiind folosite mai degrabă ca parcări, de cei care vin cu mașina în zona centrală a Clujului.
Șeful Direcției de dezvoltare locală din cadrul primăriei, Ovidiu Cîmpean, spune că același viitor îl va avea și strada Tipografiei, care leagă Bulevardul Ferdinand de Turnul Pompierilor și apoi de piața Mihai Viteazul.
Proiectul vizează creșterea spațiului pietonal, plantarea de aliniamente de arbori și îmbunătățirea infrastructurii pentru biciclete. Va fi un spațiu partajat între pietoni, biciclete și mașini. Mașinile vor avea rerstrictii de viteză, zece, maxim douăzeci de kilometri la oră, iar accesul va fi permis, în principal, riveranilor. Se va lărgi spațiul pietonal, va fi la același nivel cu spațiul carosabil, astfel încât să fie creată o ambianța plăcută. (Ovidiu Cîmpean)
Pe celebra arteră vieneză Mariahilferstrasse a fost implementat acest model share space, zonă destinată, în principal, pietonilor, fără trotuare, pe care circulă și bicicliști iar accesul auto este permis pentru cei care doresc să ajungă la una dintre clădirile aflate pe această stradă.
Cele trei străzi din zona centrală a Clujului vor avea o arhitectură asemănătoare celei din Piața Unirii, după care, de altfel, s-au și inspirat.
Viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Tarcea, spune că, în variantă optimistă, străzile Sextil Pușcariu, Emile Zola și Tipografiei vor fi modernizate până la sfârșitul anului 2020.
Noi ne dorim să punem în valoare aceste străzi și doar prin semipietonalizare cred că vom reuși acest lucru. Aceste proiecte sunt oarecum inspirate și de succesul pe care îl are Piața Unirii, un spațiu redat comunității, un spațiu unde oamenii se întâlnesc cu plăcere. Va urma partea de proiectare și vom trece și la implementarea lor. Am vrea să le finalizăm până în anul 2020. (Dan Tarcea)
Extinderea zonelor pietonale în centrul Clujului este salutată de arhitecți, care consideră că măsura este benefică atât pentru localnici cât și pentru creșterea atractivității turistice a orașului.
Președintele Ordinului Arhitecților din Transilvania, Daniela Maier, atrage însă atenția că, pentru a fi cu adevărat eficient, acest proiect trebuie extins la întreaga zonă centrală, cuprinsă între străzile Emil Isac și Alexandru Ioan Cuza.
Trebuie să dedicăm suprafețe mult mai mari circulației pietonale, să rezolvăm problema circulației bicicletelor în centru. Discutăm deja de o coerență estetică și funcțională în tot ceea ce privește intervenția în spațiul central al Clujului. Dar, cred că ar fi foarte bine să avem o privire de ansamblu, acest gen de arhitectură să o lărgim la toate străzile centrale și să avem perspective atât din punct de vedere al arhitecților, care sunt foarte importante, dar care să fie completate, așa cum este acest caz, de studii de trafic, de studii economice, de alte și alte studii care fac parte dintr-un demers de o asemenea anvergură. (Daniela Maier)
O parte importantă a acestui proiect o reprezintă reamenajarea bulevardului Ferdinand. Aici, zonele pietonale vor fi mărite, se vor amenaja piste pentru bicicliști și vor fi plantați 50 de arbori. Șeful Direcției de dezvoltare locală, Ovidiu Cîmpean, arată că, pe unul dintre sensuri, va fi introdusă și o bandă dedicată pentru autobuze, simultan cu interzicerea accesului auto pentru celelalte mașini pe respectiva direcție de mers.
Strada Ferdinand se va bucura de aliniamente de arbori și piste pentru bicicliști pe ambele părți și, este o propunere pe care o lansăm în dezbatere publică, bandă dedicată pentru transportul în comun dinspre Piața Mihai Viteazul înspre Piața Unirii. Iar pe acest sens de mers accesul celorlalte mașini va fi interzis. (Ovidiu Cîmpean)
Modernizarea Bulevardului Ferdinand și a celor trei străzi adiacente a fost estimată de reprezentanții primăriei la 4 – 5 milioane de euro. Proiectul va fi realizat din fonduri europene, cererea de finanțare urmând să fie depusă la începutul acestei toamne, după ce studiile tehnice vor fi aprobate în Consiliul Local.
Mihai Miclăuș
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.