Ascultă Radio România Cluj Live

Premiera ”Madama Butterfly”, de Giacomo Puccini

Duminică, 30 septembrie, ora 18:30, cortina Operei Naționale Române din Cluj-Napoca se ridică pentru cea dintâi premieră a Stagiunii 2018-2019: ”Madama Butterfly” de Giacomo Puccini.

Capodopera ce deschide în mod oficial noul an liric al teatrului liric clujean va prinde culoare și emoție în coproducția-eveniment realizată alături de  Fondazione ”Pergolesi Spontini”, sub Înaltul Patronaj al Ambasadei Italiei în România. Montarea poartă semnătura unei apreciate echipe de creație italiene, coordonată de regizorul artistic Matteo Mazzoni și se bucură de o distribuție impozantă de soliști clujeni și invitați speciali, aflată sub bagheta dirijorului italian David Crescenzi.

”Madama Butterfly” este un titlu de referință al repertoriului operistic universal care a fascinat prin controversă chiar de la prima sa reprezentație, fiind contestată dur la premiera absolută prezentată la Scala di Milano, pe data de 17 februarie 1904 (sub titlul inițial ”Cio-Cio-San”), fapt ce a adus o mare suferință compozitorului, în pofida minuțiosului său parcurs creativ.  

Giacomo Puccini își dedicase întreaga atenție și concentrare pentru a reda o ”Madama Butterfly” autentică, perfect încadrată în contextul asiatic – astfel, documentarea sa temeinică asupra culturii japoneze se reflectă distinctiv în intonațiile muzicii, obiceiurile, ritualurile și simbolurile reprezentative ce-i caracterizează întregul discurs muzical-dramatic.

Tocmai acest caracter diferit – și, în definitiv, inovator pentru secolul XX – al operei a atras scepticismul și dezaprobarea publicului premierei de la Milano și, astfel, nevoia lui Puccini de a-și revizui amplu partiturile.  Cea de-a doua premieră, ajustată, a fost pusă în scenă la Brescia (28 mai 1904) – sub numele ce avea să devină celebru, aducându-i compozitorului ovațiile îndreptățite și clasând ”Madama Butterfly” printre titlurile permanente din repertoriilor celor mai mari teatre lirice ale lumii, până în prezent. 

Tragedia lirică plasează acțiunea la intersecția a două culturi contrastante: cea americană și cea japoneză. B.F. Pinkerton, un locotenent al marinei americane aflat în Japonia, dorește să o ia în căsătorie pe Cio-Cio-San, o frumoasă și tânără gheișă din Nagasaki.

Premiera ”Madama Butterfly”, de Giacomo Puccini

Articol editat de cristina.rusu, 26 septembrie 2018, 06:00 / actualizat: 26 septembrie 2018, 8:02

Duminică, 30 septembrie, ora 18:30, cortina Operei Naționale Române din Cluj-Napoca se ridică pentru cea dintâi premieră a Stagiunii 2018-2019: ”Madama Butterfly” de Giacomo Puccini.

Capodopera ce deschide în mod oficial noul an liric al teatrului liric clujean va prinde culoare și emoție în coproducția-eveniment realizată alături de  Fondazione ”Pergolesi Spontini”, sub Înaltul Patronaj al Ambasadei Italiei în România. Montarea poartă semnătura unei apreciate echipe de creație italiene, coordonată de regizorul artistic Matteo Mazzoni și se bucură de o distribuție impozantă de soliști clujeni și invitați speciali, aflată sub bagheta dirijorului italian David Crescenzi.

”Madama Butterfly” este un titlu de referință al repertoriului operistic universal care a fascinat prin controversă chiar de la prima sa reprezentație, fiind contestată dur la premiera absolută prezentată la Scala di Milano, pe data de 17 februarie 1904 (sub titlul inițial ”Cio-Cio-San”), fapt ce a adus o mare suferință compozitorului, în pofida minuțiosului său parcurs creativ.  

Giacomo Puccini își dedicase întreaga atenție și concentrare pentru a reda o ”Madama Butterfly” autentică, perfect încadrată în contextul asiatic – astfel, documentarea sa temeinică asupra culturii japoneze se reflectă distinctiv în intonațiile muzicii, obiceiurile, ritualurile și simbolurile reprezentative ce-i caracterizează întregul discurs muzical-dramatic.

Tocmai acest caracter diferit – și, în definitiv, inovator pentru secolul XX – al operei a atras scepticismul și dezaprobarea publicului premierei de la Milano și, astfel, nevoia lui Puccini de a-și revizui amplu partiturile.  Cea de-a doua premieră, ajustată, a fost pusă în scenă la Brescia (28 mai 1904) – sub numele ce avea să devină celebru, aducându-i compozitorului ovațiile îndreptățite și clasând ”Madama Butterfly” printre titlurile permanente din repertoriilor celor mai mari teatre lirice ale lumii, până în prezent. 

Tragedia lirică plasează acțiunea la intersecția a două culturi contrastante: cea americană și cea japoneză. B.F. Pinkerton, un locotenent al marinei americane aflat în Japonia, dorește să o ia în căsătorie pe Cio-Cio-San, o frumoasă și tânără gheișă din Nagasaki.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=4T9iSk7q3Y0

Dacă pentru mire căsătoria este o conveniență privită cu amuzament, mireasa se entuziasmează la gândul și visul iubirii adevărate, oferindu-i iubitului întreaga sa ființă. Cursul narativ  este caracterizat de o complexă paletă sentimentală, variind de la dragostea inocentă, dedicată și necondiționată, la superficialitate, răceală și indiferență – subliniind inerentele contraste dintre cei doi soți și culturile lor, tânăra cu nume de fluture ajungând să cunoască un final tragic, în locul zborului dulce al iubirii, pe care îl sperase.

 În calitate de realizatori ai producției Madama Butterfly de Giacomo Puccini, ne aflăm în fața unei drame eminamente psihologice, chiar psihanalitice. Tocmai acest fapt a determinat ostilitatea primilor receptori ai acesteia la începutul secolului XX. Mai mult decât atât, Butterfly reprezintă apoteoza ,,eternului feminin”, atât de răspândit în cultura finalului de secol XIX, redat cu ajutorul ,,metodelor” moderne ale analizei.

În mod ciudat, această ,,poveste” de esență freudiană a trebuit să fie scrisă de un italian și nu – așa cum ne-am fi așteptat – de către un muzician de origine central-europeană precum Richard Strauss, spre exemplu. În acea vreme a Germaniei lui Wilhelm al II-lea, burghezia mergea la operă cu așteptarea de a întâlni transpunerea unei lumi platonice, dominată de zei și nu cea a oamenilor vii, ai realității imediate. (David Crescenzi)

Premiera va aduce, așadar, pe scena noastră o poveste eternă și fascinantă, impregnată cu esențe exotice, conturate de inconfundabila armonie pucciniană. Distribuția îi reunește pe scenă pe apreciații soliști: Carmen Gurban (Cio-Cio-San), Iulia Merca (Suzuki), Cezara Diță (Kate Pinkerton – debut), Marius Vlad Budoiu (B.F. Pinkerton), Geani Brad (Sharpless), alături de Florin Pop, George Godja, Corneliu Huțanu, Molnár Zoltán, Gelu Moldovan, Cezar Ciobanu (invitat), acompaniați de Corul și Orchestra Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, coordonați muzical de maestrul David Crescenzi.

Producția se bucură de participarea excepțională a unei echipe de creație din Italia, coordonată de regizorul artistic Matteo MazzoniBenito Leonori – decoruriPatricia Toffolutti – costume, Mario Spinaci – video design, Ludovico Gobbi – lighting design, Riccardo Cecchetti – ilustrațiiMaestru de cor: Emil Maxim; Dirijor cor: Corneliu Felecan; Asistență regie artistică: Mihaela Bogdan; Asistență decoruri: Elisabetta Salvatori (invitată); Regie scenă culine: Alina Simona Nistor.

Premiera ”Madama Butterfly” va fi urmată de o a doua reprezentație miercuri, 3 octombrie, de la ora 18:30.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

 

Arta bizantina și contemporană într-un proiect semnat Florin Olari
Cultural vineri, 15 noiembrie 2024, 10:39

Arta bizantina și contemporană într-un proiect semnat Florin Olari

Florin Olari, unul dintre cei mai cunoscuți pictori de biserici din Transilvania, vine în fața publicului cu o nouă expoziție, în care îmbină...

Arta bizantina și contemporană într-un proiect semnat Florin Olari
Expoziție de carte veche la Cluj | FOTO
Cultural miercuri, 13 noiembrie 2024, 18:05

Expoziție de carte veche la Cluj | FOTO

Tipograf, editor, traducător al Bibliei și reformator. Gáspár Heltai a fost unul dintre cei mai educați intelectuali ai vremii sale și un...

Expoziție de carte veche la Cluj | FOTO
Spectacol aniversar la Radio Cluj: „Opera Passion”
Cultural miercuri, 13 noiembrie 2024, 14:48

Spectacol aniversar la Radio Cluj: „Opera Passion”

Joi, 28 noiembrie, începând cu ora 19:00, Radio Cluj și Opera Lux invită publicul la un spectacol de muzică și balet intitulat „Opera...

Spectacol aniversar la Radio Cluj: „Opera Passion”
”Interferențe” se apropie de final
Cultural miercuri, 13 noiembrie 2024, 10:43

”Interferențe” se apropie de final

A XI-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru Interferențe, organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, ajunge la final duminică, 17...

”Interferențe” se apropie de final
Cultural marți, 12 noiembrie 2024, 13:12

Începe Festivalul SoNoRo

Festivalul SoNoRo începe marți, 12 noiembrie, în Cluj-Napoca, printr-un concert intitulat „Un veac de singurătate”, inspirat de cartea cu...

Începe Festivalul SoNoRo
Cultural marți, 12 noiembrie 2024, 12:37

Spectacolul Față-Verso. O poveste de teatru, la a patra ediție

Marți, 26 noiembrie, de la ora 19:00, continuă călătoria prin istoria Teatrului Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca, în cadrul...

Spectacolul Față-Verso. O poveste de teatru, la a patra ediție
Cultural luni, 11 noiembrie 2024, 10:49

Ansamblul JANOSKA, pentru prima dată la Cluj-Napoca

Concertul THE NEW OLD va avea loc miercuri, 13 noiembrie, ora 19:30 și va aduce pe scena sălii Auditorium Maximum de la UBB unul dintre cele mai...

Ansamblul JANOSKA, pentru prima dată la Cluj-Napoca
Cultural luni, 11 noiembrie 2024, 10:16

Dublă lansare de carte la Sala Radio Cluj!

Pe 11 noiembrie 2024, de la ora 19:30, la Sala Radio Cluj va avea loc un eveniment literar de excepție, unde vor fi lansate două volume mult...

Dublă lansare de carte la Sala Radio Cluj!