Ascultă Radio România Cluj Live

Premiera ”Madama Butterfly”, de Giacomo Puccini

Duminică, 30 septembrie, ora 18:30, cortina Operei Naționale Române din Cluj-Napoca se ridică pentru cea dintâi premieră a Stagiunii 2018-2019: ”Madama Butterfly” de Giacomo Puccini.

Capodopera ce deschide în mod oficial noul an liric al teatrului liric clujean va prinde culoare și emoție în coproducția-eveniment realizată alături de  Fondazione ”Pergolesi Spontini”, sub Înaltul Patronaj al Ambasadei Italiei în România. Montarea poartă semnătura unei apreciate echipe de creație italiene, coordonată de regizorul artistic Matteo Mazzoni și se bucură de o distribuție impozantă de soliști clujeni și invitați speciali, aflată sub bagheta dirijorului italian David Crescenzi.

”Madama Butterfly” este un titlu de referință al repertoriului operistic universal care a fascinat prin controversă chiar de la prima sa reprezentație, fiind contestată dur la premiera absolută prezentată la Scala di Milano, pe data de 17 februarie 1904 (sub titlul inițial ”Cio-Cio-San”), fapt ce a adus o mare suferință compozitorului, în pofida minuțiosului său parcurs creativ.  

Giacomo Puccini își dedicase întreaga atenție și concentrare pentru a reda o ”Madama Butterfly” autentică, perfect încadrată în contextul asiatic – astfel, documentarea sa temeinică asupra culturii japoneze se reflectă distinctiv în intonațiile muzicii, obiceiurile, ritualurile și simbolurile reprezentative ce-i caracterizează întregul discurs muzical-dramatic.

Tocmai acest caracter diferit – și, în definitiv, inovator pentru secolul XX – al operei a atras scepticismul și dezaprobarea publicului premierei de la Milano și, astfel, nevoia lui Puccini de a-și revizui amplu partiturile.  Cea de-a doua premieră, ajustată, a fost pusă în scenă la Brescia (28 mai 1904) – sub numele ce avea să devină celebru, aducându-i compozitorului ovațiile îndreptățite și clasând ”Madama Butterfly” printre titlurile permanente din repertoriilor celor mai mari teatre lirice ale lumii, până în prezent. 

Tragedia lirică plasează acțiunea la intersecția a două culturi contrastante: cea americană și cea japoneză. B.F. Pinkerton, un locotenent al marinei americane aflat în Japonia, dorește să o ia în căsătorie pe Cio-Cio-San, o frumoasă și tânără gheișă din Nagasaki.

Premiera ”Madama Butterfly”, de Giacomo Puccini

Articol editat de cristina.rusu, 26 septembrie 2018, 06:00 / actualizat: 26 septembrie 2018, 8:02

Duminică, 30 septembrie, ora 18:30, cortina Operei Naționale Române din Cluj-Napoca se ridică pentru cea dintâi premieră a Stagiunii 2018-2019: ”Madama Butterfly” de Giacomo Puccini.

Capodopera ce deschide în mod oficial noul an liric al teatrului liric clujean va prinde culoare și emoție în coproducția-eveniment realizată alături de  Fondazione ”Pergolesi Spontini”, sub Înaltul Patronaj al Ambasadei Italiei în România. Montarea poartă semnătura unei apreciate echipe de creație italiene, coordonată de regizorul artistic Matteo Mazzoni și se bucură de o distribuție impozantă de soliști clujeni și invitați speciali, aflată sub bagheta dirijorului italian David Crescenzi.

”Madama Butterfly” este un titlu de referință al repertoriului operistic universal care a fascinat prin controversă chiar de la prima sa reprezentație, fiind contestată dur la premiera absolută prezentată la Scala di Milano, pe data de 17 februarie 1904 (sub titlul inițial ”Cio-Cio-San”), fapt ce a adus o mare suferință compozitorului, în pofida minuțiosului său parcurs creativ.  

Giacomo Puccini își dedicase întreaga atenție și concentrare pentru a reda o ”Madama Butterfly” autentică, perfect încadrată în contextul asiatic – astfel, documentarea sa temeinică asupra culturii japoneze se reflectă distinctiv în intonațiile muzicii, obiceiurile, ritualurile și simbolurile reprezentative ce-i caracterizează întregul discurs muzical-dramatic.

Tocmai acest caracter diferit – și, în definitiv, inovator pentru secolul XX – al operei a atras scepticismul și dezaprobarea publicului premierei de la Milano și, astfel, nevoia lui Puccini de a-și revizui amplu partiturile.  Cea de-a doua premieră, ajustată, a fost pusă în scenă la Brescia (28 mai 1904) – sub numele ce avea să devină celebru, aducându-i compozitorului ovațiile îndreptățite și clasând ”Madama Butterfly” printre titlurile permanente din repertoriilor celor mai mari teatre lirice ale lumii, până în prezent. 

Tragedia lirică plasează acțiunea la intersecția a două culturi contrastante: cea americană și cea japoneză. B.F. Pinkerton, un locotenent al marinei americane aflat în Japonia, dorește să o ia în căsătorie pe Cio-Cio-San, o frumoasă și tânără gheișă din Nagasaki.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=4T9iSk7q3Y0

Dacă pentru mire căsătoria este o conveniență privită cu amuzament, mireasa se entuziasmează la gândul și visul iubirii adevărate, oferindu-i iubitului întreaga sa ființă. Cursul narativ  este caracterizat de o complexă paletă sentimentală, variind de la dragostea inocentă, dedicată și necondiționată, la superficialitate, răceală și indiferență – subliniind inerentele contraste dintre cei doi soți și culturile lor, tânăra cu nume de fluture ajungând să cunoască un final tragic, în locul zborului dulce al iubirii, pe care îl sperase.

 În calitate de realizatori ai producției Madama Butterfly de Giacomo Puccini, ne aflăm în fața unei drame eminamente psihologice, chiar psihanalitice. Tocmai acest fapt a determinat ostilitatea primilor receptori ai acesteia la începutul secolului XX. Mai mult decât atât, Butterfly reprezintă apoteoza ,,eternului feminin”, atât de răspândit în cultura finalului de secol XIX, redat cu ajutorul ,,metodelor” moderne ale analizei.

În mod ciudat, această ,,poveste” de esență freudiană a trebuit să fie scrisă de un italian și nu – așa cum ne-am fi așteptat – de către un muzician de origine central-europeană precum Richard Strauss, spre exemplu. În acea vreme a Germaniei lui Wilhelm al II-lea, burghezia mergea la operă cu așteptarea de a întâlni transpunerea unei lumi platonice, dominată de zei și nu cea a oamenilor vii, ai realității imediate. (David Crescenzi)

Premiera va aduce, așadar, pe scena noastră o poveste eternă și fascinantă, impregnată cu esențe exotice, conturate de inconfundabila armonie pucciniană. Distribuția îi reunește pe scenă pe apreciații soliști: Carmen Gurban (Cio-Cio-San), Iulia Merca (Suzuki), Cezara Diță (Kate Pinkerton – debut), Marius Vlad Budoiu (B.F. Pinkerton), Geani Brad (Sharpless), alături de Florin Pop, George Godja, Corneliu Huțanu, Molnár Zoltán, Gelu Moldovan, Cezar Ciobanu (invitat), acompaniați de Corul și Orchestra Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, coordonați muzical de maestrul David Crescenzi.

Producția se bucură de participarea excepțională a unei echipe de creație din Italia, coordonată de regizorul artistic Matteo MazzoniBenito Leonori – decoruriPatricia Toffolutti – costume, Mario Spinaci – video design, Ludovico Gobbi – lighting design, Riccardo Cecchetti – ilustrațiiMaestru de cor: Emil Maxim; Dirijor cor: Corneliu Felecan; Asistență regie artistică: Mihaela Bogdan; Asistență decoruri: Elisabetta Salvatori (invitată); Regie scenă culine: Alina Simona Nistor.

Premiera ”Madama Butterfly” va fi urmată de o a doua reprezentație miercuri, 3 octombrie, de la ora 18:30.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

 

Se pun în vânzare biletele pentru noua ediție a FITS
Cultural miercuri, 23 aprilie 2025, 11:02

Se pun în vânzare biletele pentru noua ediție a FITS

De miercuri, 23 aprilie, pot fi cumpărate biletele pentru noua ediție a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.   A 32-a ediţie a...

Se pun în vânzare biletele pentru noua ediție a FITS
Premieră la Cinema Victoria: „TWST / Things We Said Today” | VIDEO
Cultural marți, 22 aprilie 2025, 14:44

Premieră la Cinema Victoria: „TWST / Things We Said Today” | VIDEO

Vineri, 25 aprilie, de la ora 19:00, Cinema Victoria Cluj-Napoca găzduiește proiecția de gală a filmului „TWST / Things We Said Today”, în...

Premieră la Cinema Victoria: „TWST / Things We Said Today” | VIDEO
ASTRA Sibiu sărbătorește Ziua Bibliotecarului și Ziua Cărții
Cultural marți, 22 aprilie 2025, 12:49

ASTRA Sibiu sărbătorește Ziua Bibliotecarului și Ziua Cărții

Biblioteca ASTRA Sibiu sărbătorește Ziua Bibliotecarului din România și Ziua Mondială a Cărții și a Drepturilor de Autor.   Miercuri,...

ASTRA Sibiu sărbătorește Ziua Bibliotecarului și Ziua Cărții
Tradiţii în a doua zi de Paşti în Transilvania
Cultural luni, 21 aprilie 2025, 00:00

Tradiţii în a doua zi de Paşti în Transilvania

În a doua zi de Paşti, tradiţiile se îndreaptă către comunitatea din care facem parte. Unele sunt destul de energice: ceea ce nu e un lucru...

Tradiţii în a doua zi de Paşti în Transilvania
Cultural duminică, 20 aprilie 2025, 00:00

Învierea Domnului – Duminica Paştelui

Creştinii ortodocşi şi greco-catolici sărbătoresc astăzi Învierea Domnului, cea mai importantă dintre sărbătorile înscrise în calendarul...

Învierea Domnului – Duminica Paştelui
Cultural duminică, 20 aprilie 2025, 00:00

Hristos a Înviat! Voi știți de ce ciocnim ouă în prima zi de Paşti?

Am vorbit în Joia Mare de faptul că ouăle roşii ne duc cu gândul la sângele Mântuitorului. În prima zi de Paşti, când ouăle se ciocnesc,...

Hristos a Înviat! Voi știți de ce ciocnim ouă în prima zi de Paşti?
Cultural duminică, 20 aprilie 2025, 00:00

Hristos a înviat! Tradiţii în prima zi de Paşti

Ne amintim de Învierea Domnului Iisus Hristos, astăzi, în cea mai importantă sărbătoare a creştinătăţii. Obiceiurile populare pe care...

Hristos a înviat! Tradiţii în prima zi de Paşti
Cultural duminică, 20 aprilie 2025, 00:00

Tradiții în prima zi de Paşti în Transilvania

În ultima vreme din tradiţiile de sărbători păstrăm parcă un singur lucru: mâncarea. Este şi aceasta importantă, dar nu pentru cantitatea...

Tradiții în prima zi de Paşti în Transilvania