Incluziv: Sistem nou de semnalare a autobuzelor, testat în Cluj-Napoca
Articol editat de cristina.rusu, 2 octombrie 2018, 06:00
Articol editat de cristina.rusu, 2 octombrie 2018, 06:00
Transportul public clujean este pe cale să facă un pas important în ceea ce priveşte accesibilitatea. O asociaţie axată pe integrarea tinerilor cu dizabilităţi a propus CTP Cluj un nou sistem de semnalare a autobuzelor, care să ajute persoanele cu deficienţe de vedere.
Multe persoane cu deficienţe de vedere au telefoane mobile avansate, cu tehnologie de voce, care să le faciliteze accesul la aplicaţiile ce le fac viaţa mai uşoară. Pe acest lucru se bazează şi studiul realizat de Asociaţia Babylon Travel.
Proiectul propune instalarea în mijloacele de transport în comun a unor dispozitive speciale, numite beakonuri, care emit un semnal puternic. Semnalul este apoi captat de telefonul nevăzătorului şi notificat prin voce şi vibraţie.
Ne spune mai multe Ştefan Halus, reprezentant Babylon Travel:
Obiectivul de bază al proiectului a fost să studiem în ce măsură poate fi folosit un dispozitiv bluetooth pentru ca telefoanele mobile să poată primi o alertă de la autobuze. Dispozitivele beakon au fost montate pe autobuz, unul în faţă şi unul în spate. Acestea alertau la o distanţă destul de mare numărul.
Poate aţi auzit că autobuzele noi pe care le avem în Cluj spun numărul când ajung în staţii, dar nu spun toate. Este o problemă pentru o persoană cu deficienţe de vedere: închipuiţi-vă că aţi sta cu ochii închişi şi vine un autobuz în staţie; cum aţi urca? Ar trebui să întrebaţi pe cineva, care s-ar putea să nu vă răspundă. De asta este nevoie de o astfel de tehnologie de accesibilitate. (Ștefan Halus)
Ştefan Halus a dezvoltat aplicaţia pe care persoanele cu deficienţe de vedere trebuie să şi-o instaleze pentru a accesa noul sistem. Având probleme de vedere la rândul lui, i-a putut testa funcţionalitatea şi i-a putut evalua limitările:
E o aplicaţie mică, ţintită pe alertare: când ajunge autobuzul, să ştii ce număr este. La pornire apare o listă cu toate staţiile indexate. Următoarea etapă este să bifezi ce autobuze vrei să aştepţi, apoi te duci pe butonul de aşteptare. Important era să vedem cum funcţionează pe autobuz: pentru că autobuzul vine cu o anumită viteză, sunt diferiţi parametri de trafic (aveam nişte nelămuriri în zona aceasta). În urma testelor pe care le-am făcut, rezultatul a fost destul de bun: undeva la vreo 20 de metri deja începea să alerteze.
Beakonurile bluetooth nu sunt o noutate în lume. Au fost introduse cu succes în Polonia, ţară avansată în domeniul standardelor de accesibilitate, dar au fost folosite şi la Bucureşti:
Ştefan Halus: După prima fază în care ne-am uitat ce tehnologii putem alege, am mers în Varşovia să vedem ce au implementat ei şi ce rezultate au. În Varşovia această tehnologie a fost foarte bine implementată.
Andrea Nagy: Se discută deja despre cine va prelua implementarea proiectului şi cu ce finanţare?
Ştefan Halus: În prima etapă vrem să predăm informaţia către firma care s-a ocupat de implementarea vocii pe autobuzele care vorbesc (acele autobuze Mercedes). Dacă reuşim să fie o colaborare bună, cu siguranţă sistemul se va extinde pe celelalte autobuze. CTP am văzut că are deschidere spre aşa ceva, sper că proiectul va merge mai departe.
Avantajul acestui sistem este că autobuzele nu trebuie să fie modificate pentru a putea fi instalat. Spre deosebire de anunţurile vocale introduse în acest an de Compania de Transport Public, beakonurile bluetooth vor putea funcţiona şi pe autobuzele vechi, care circulă încă în Cluj-Napoca.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.