Bullying-ul intră în Legea Educației
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 6 noiembrie 2018, 13:19
Bullying-ul în școlile din România este un subiect despre care se vorbește mult prea puțin. La nivel european, România se situează pe locul 3 la acest tip de comportament, în clasamentul celor 42 de ţări în care a fost investigat fenomenul, potrivit Organizației Mondiale a Sănătăţii.
Legea Educației urmează să fie modificată prin introducerea bullying-ului ca formă de violență psihologică care va fi interzisă în școli.
La Cluj-Napoca, la inițiativa unui cadru didactic cu practică în Anglia și în România, se organizează un seminar cu soluții practice pentru acest tip de comportament.
Ce este bullying-ul și cum îl recunoști? Ce ar trebui să faci pentru a combate bullying-ul dacă ești: un director de școală, un profesor sau un părinte sunt întrebări la care Adela Nicoară încearcă să găsească răspuns.
Adela Nicoară a absolvit în 2013 Masterul în Pedagogie în Anglia și a predat în școlile de stat și internaționale britanice, timp de trei ani. În 2015 s-a întors în România, iar de atunci ține și cursuri opționale de engleză pentru copii, în școli din Cluj. Seminarul “Provocări în educația de azi: Bullyingul” este o inițiativă personală pentru a ajuta responsabilii din unitățile de învățământ, personalul didactic și chiar părinții să dobândească competenţe în identificarea și combaterea problemelor legate de violenţa psihologică – bullying. Evenimentul va avea loc în 13 noiembrie, de la ora 18:00, la Casa TIFF din Cluj-Napoca.
În Anglia, ca diriginte eşti obligat să asiguri seminariile acestea. Cel puţin odată pe an există săptămâna anti-bullying. Seminarul este îndreptat atât către cadrele didactice, cât şi către responsabilii de şcoli. Trebuie să existe o procedură: şcolile ar trebui să arate ce paşi concreţi fac. Sunt anumite lucruri pe care şcoala trebuie să le facă, apoi cadrele didactice. Practic pentru cadrele didactice ar trebui să se ţină fiecare şcoală sesiuni de informare. Fiecare şcoală şi fiecare personal din învăţământ ar trebui să aibă aceeaşi idee despre ce înseamnă bullyingul.
Seminarul îşi propune tot aşa, să aducă situaţii concrete şi să hotărâm dacă e vorba de bullying sau nu. Faptul că te cerţi cu cineva şi te împingi din greşeală pe scări nu înseamnă bullying; în schimb dacă faci ceva repetat, în fiecare zi, iar copilul acela să aibă de suferit (ajunge să nu mai vină la şcoală, să nu mai vrea să iasă din casă), atunci este considerat bullying şi trebuie luate măsuri.
Bullying înseamnă folosirea unei forțe superioare pentru a influența sau intimida pe cineva. Este un comportament repetat și intenționat prin care agresorul își persecută, rănește, intimidează victima verbal, relațional și/sau fizic. Fenomenul bullying apare atunci când un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoștințe sau de colegi. Uneori, aceste tachinări se transformă în îmbrânciri sau, în unele cazuri, în atacuri fizice. Bullying-ul nu presupune existenţa unui conflict bazat pe o problemă reală, ci pe dorinţa agresorului de a obţine putere sau autoritate.
Majoritatea cazurilor de bullying din școlile clujene nu ajung să fie raportate la inspectoratul școlar sau la Centrul de Asistență Educațională pentru că rămân în rândul copiilor sub formă de neînțelegeri și nu sunt spuse nici măcar părinților am aflat de la Ruxandra Vasilescu, directorul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Cluj.
Este foarte important să se intervină atunci când se observă semne ale acestui fenomen, încă de la vârste preşcolare. Cele mai vizibile, desigur, sunt formele de bullying fizic, unde apar loviri. Nu înseamnă neapărat că acelea sunt cel mai des întâlnite în grupurile de copii. Şi poate nici măcar nu sunt cele mai stricătoare. Formele de bullying emoţional şi social sunt foarte extinse şi din păcate sunt mult mai puţin vizibile decât cele fizice. (Ruxandra Vasilescu, directorul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Cluj)
Un prim pas în combaterea fenomenului de bullying a fost deja făcut la București. Datorită unei inițiative a Asociaţiei Părinţilor Isteţi, plenul Camerei Deputaţilor a adoptat recent, un proiect de lege care interzice comportamentele ce constau în violenţa psihologică -bullying – în unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale. Legea educației naționale nr. 1/2011 se va schimba prin introducerea bullying-ului ca formă de violență psihologică, alături de celelalte forme de violență fizică.
Alina Nechita/Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.