Radio Cluj…la modă: Despre designul unei haine
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 8 noiembrie 2018, 06:00 / actualizat: 8 noiembrie 2018, 9:29
Am rămas datoare de dățile trecute cu corectarea temei voastre de casă. Prima mea cerință era să găsiți sinonime pentru trench coat în limba română.
Chiar dacă nu v-a preocupat tema sau poate ați uitat, eu vi le ofer azi, deoarece mi se pare amuzant cum fiecare limbă adoptă un cuvînt străin și-l îmbogățeste cu sonoritățile proprii. Trench coat în limba română îl găsiți ca atare și se numește trencicot, sau balonzaid, balon, fulgarin sau impermeabil.
Referitor la ultima voastră temă trebuie spus că printre actrițele celebre care au purtat sweater- sau pulover în afară de Lana Turner le putem număra pe Marilyn Monroe, Natalie Wood, Grace Kelly, Jane Fonda. Acum că ne-am făcut tema împreună putem să trecem la subiectul de astăzi.
Voiam să vă povestesc despre designul unei haine, iar ceea ce mi-a veni în minte, încercînd să fiu cît mai descriptivă în cuvinte a fost comparația între achiziționarea unei haine și cea a unui obiect electronic. Întotdeauna la orice fel de aparatură am cumpăra, căpătăm o carte tehnică care ne explică cu schiță și săgeți chestiuni despre componentele acestuia și cum funcționează. Sigur că exagerez puțin ca să vedeți mai clar situația.
Deci, ne-am cumpărat o rochie. Deschidem cărticica tehnică și acolo de la schița ei tehnică- în fapt real, chiar există acea schiță tehnică care precede confecționarea tiparului- sînt trasate tot felul de săgeți indicatoare
despre formă adică despre croi,
despre tipul de țesătură, adică material,
despre sistemele de închidere, adică fermoare, capse, scai, nasturi
despre culoare sau print
despre detalii ornamentale gen aplicații, broderii, structuri speciale în țesături
În acea carte tehnică imaginară avem instrucțiuni clare unde și cînd este potrivit a fi purtată piesa achiziționată, doar că de cele mai multe ori, noi ne prefacem sau, unii dintre noi chiar nu știu, dacă obiectul merge, se potrivește, într-un context sau altul.
Pentru că nu există cărți tehnice pentru haine– ar fi culmea-există niște coduri prestabilite, așa numitele dress-code-uri care sînt extrem de lejere actualmente, dar care ne oferă o perspectivă cît de cît cuprinzătoare a ceea ce se poate purta la anumite ore din zi, în anumite locuri sau anumite evenimente mondene sau oficiale.
Aceste coduri sînt cumva subînțelese și unanim acceptate în limita unui bun simț, ale creativității și originalității personale. Nu voi fi niciodată de acord cu lipsa de interes în a te îmbrăca cu gust, în negarea ideii de înveșmîntare ca fiind ceva facil. Orice formă de manifestare umană, inclusiv alegerea veșmintelor constituie o expresie personală prin care, ceilalți te receptează și, din nefericire, te categorisesc.
Legătura dintre modă-haine și publicul său este directă și foarte sugestivă. Partea proastă este că publicul consumator de modă din țara noastră, mă refer la medie, nu are minima cultură estetică și nu operează, în consecință alegerile corespunzătoare. Orice formă de transmitere a unei informații benefice legate de modul cum apărem, ma ales în rîndul celor tineri nu poate fi decît de bun augur și promit să mă ocup cît pot de acest capitol.
Până data viitoare cînd voi schița cîteva situații nepotrivite vestimentare vă las cu imaginea hilară a unei persoane care se plimbă în pijama în mijlocul Clujului, întorcînd capetele după ea, iar fiecare dintre spectatori creează mental scenarii explicative, pentru că, nu-i așa pare ceva total nepotrivit..
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.