Ascultă Radio România Cluj Live

Incluziv: 13 noiembrie, Ziua Educaţiei Copiilor Nevăzători

Incluziv: 13 noiembrie, Ziua Educaţiei Copiilor Nevăzători

Articol editat de cristina.rusu, 13 noiembrie 2018, 12:41

Astăzi, 13 noiembrie, se sărbătoreşte Ziua Internaţională a Educaţiei Copiilor Nevăzători. Este marcată astfel ziua de naştere a pedagogului francez Valentin Hauy, cel care a înfiinţat prima şcoală pentru nevăzători din lume (la Paris, în 1784).

În Cluj-Napoca, traseul educaţional al copilului nevăzător începe, obligatoriu, la Liceul Special pentru Deficienţi de Vedere. Se termină, poate în prea puţine cazuri, într-o instituţie de învăţământ superior.

În imagine puteţi vedea o maşină de scris. Spre deosebire însă de modelele cu panglică îmbibată în cerneală de care poate vă amintiţi, aceasta are doar 7 clape terminate cu ace, care găuresc foaia pentru a forma literele alfabetului braille.

Aşa începe educaţia unui copil nevăzător.

Am 8 ani. Am început să învăţ braille. Ştiu deja literele A, M, C, U, N; şi mai ştiu, dar le-am uitat!

Pe lângă materiile pe care le parcurge orice copil, curricula într-o şcoală pentru nevăzători trebuie să includă ore de orientare şi mobilitate. Cristina Hossu este cea care predă aceste ore speciale în Cluj-Napoca. Lecţiile încep cu cei mici, care învaţă aspecte de motricitate fină (cum ar fi introducerea şiretului în pantofi); se continuă cu liceenii care deprind folosirea bastonului alb:

Pentru schema corporală avem păpuşi pe care le îmbrăcăm. Mai am aici o căsuţă gen Montessori, cu care învăţăm poziţiile spaţiale. Când încep să aibă prieteni, să-şi dorească să iasă în oraş ca să meargă până la mall, îşi dau seama că au nevoie de baston dacă vor să fie independenţi.

În această toamnă a fost lansat un nou proiect menit să aducă mai aproape istoria de elevii nevăzători. Istoria prin sunet şi atingere propune folosirea unor materiale tactile şi audio în sistemul de învăţare, mai mult decât se urmăreşte în mod normal la clasă. Andreea Bruckner, coordonator de proiect:

Materialele audio sunt reprezentate de 45 de fişiere audio pe care noi le-am realizat împreună cu un profesionist. Aceste materiale se aseamănă oarecum cu teatrul radiofonic, în sensul că folosesc în egală măsură efecte sonore, voce, muzică specifică unei anumite perioade pentru a sugera senzaţia de luptă şi pentru a ilustra perioada respectivă. Iar materialele tactile sunt reprezentate de un set de 120 de ilustraţii în 3 dimensiuni, care sunt foarte uşor de înţeles prin pipăit. Acestea reprezintă pe deoparte hărţi de istorie specifice fiecărei perioade, dar există şi un set de ilustraţii care descriu în mod tactil istoria culturală a României, din perioada neolitică până la perioada comunistă.

Beneficiari sunt în principiu elevi din clasele a XI-a şi a XII-a, care se pregătesc de bacalaureat. Dar elevii nevăzători ar putea avea parte în curând şi de alte manuale adaptate într-un mod asemănător.

Un alt proiect dedicat liceenilor nevăzători din oraşul nostru este InRadio: un concept inedit de educaţie nonformală, prin care tinerii vor învăţa cum să realizeze emisiuni sau ştiri şi cum să-şi creeze propriul lor post de radio online.

Gabriel Nagy, iniţiatorul proiectului:

InRadio este un proiect finanţat de Uniunea Europeană în cadrul căruia vom înfiinţa un micro-studio de radio, ce va emite pe internet programe realizate de un grup de tineri văzători şi nevăzători din şcolile din Cluj-Napoca. Este prevăzut să emită de 2 ori pe săptămână programe dedicate incluziunii tinerilor în comunitate (şi nu numai).

Tinerii cu deficienţe de vedere care ajung să studieze în cadrul unei instituţii de învăţământ superior trebuie să-şi scaneze cărţile primite ca bibliografie pentru a le putea citi pe calculator. Scanarea însă este un proces îndelungat, ce ia multe ore din timpul unui student. Centrul CATA, condus de Marian Pădure, scanează şi accesibilizează cărţile necesare pentru ca studenţilor să le rămână mai mult timp de învăţătură:

Marian Pădure: Centrul CATA a apărut în 2003 şi are rolul de a accesibiliza materiale pentru studenţii cu deficienţe de vedere din cadrul UBB. Ne bucurăm de un număr foarte mare de voluntari: 30-40 de studenţi activi, care accesibilizează materiale. Accesibilizarea în sine nu este doar un proces de scanare a unei cărţi.

O carte este procesată, se încearcă corectarea ei şi este structurată în aşa fel încât să-i fie mult mai uşor unui student nevăzător să o parcurgă. Dacă avem cartea disponibilă, studentul o va primi rapid; dacă nu, poate să dureze o săptămână sau două, mai ales dacă se doreşte o variantă audio sau braille. Ne pare rău că nu mai sunt şi alte universităţi care să aibă un astfel de centru, pentru că ar creşte incluziunea la nivel naţional a studenţilor cu dizabilităţi.

Mijloacele pot părea neobişnuite sau complicate, însă educaţia unui nevăzător are în esenţă acelaşi scop ca în cazul unui tânăr fără deficienţe de vedere: acela de a-l pregăti cât mai bine pentru o viaţă independentă şi utilă.

 

Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Incluziv: Pensiile persoanelor cu dizabilităţi, salvate de noul coeficient de solidaritate
Incluziv marți, 1 octombrie 2024, 16:59

Incluziv: Pensiile persoanelor cu dizabilităţi, salvate de noul coeficient de solidaritate

Reamintim că peste 2400 de nevăzători au protestat în faţa Guvernului în 19 septembrie, după ce pensiile lor au scăzut cu până la 80% în...

Incluziv: Pensiile persoanelor cu dizabilităţi, salvate de noul coeficient de solidaritate
Incluziv: Noi vouchere pentru tehnologii asistive: de când le vom putea accesa?
Incluziv marți, 24 septembrie 2024, 14:50

Incluziv: Noi vouchere pentru tehnologii asistive: de când le vom putea accesa?

Procedura de înscriere în program este încă în lucru, dar ştim deja că valoarea voucherului va creşte de la 5 mii la 8 mii de euro, iar...

Incluziv: Noi vouchere pentru tehnologii asistive: de când le vom putea accesa?
Incluziv: Ce se întâmplă cu asociaţia ”O masă caldă”?
Incluziv marți, 17 septembrie 2024, 00:00

Incluziv: Ce se întâmplă cu asociaţia ”O masă caldă”?

Recent însă proiectul a intrat într-un impas financiar, iar Raimonda Boian, coordonatoarea bucătăriei ”O masă caldă”, a cerut ajutor pe...

Incluziv: Ce se întâmplă cu asociaţia ”O masă caldă”?
Incluziv: Opţiuni noi de accesibilitate pentru nevăzători la Grădina Botanică din Cluj
Incluziv marți, 10 septembrie 2024, 15:14

Incluziv: Opţiuni noi de accesibilitate pentru nevăzători la Grădina Botanică din Cluj

Grădina Botanică din Cluj-Napoca a redeschis în toamna trecută sectorul special destinat vizitatorilor nevăzători, cu plante distinctive prin...

Incluziv: Opţiuni noi de accesibilitate pentru nevăzători la Grădina Botanică din Cluj
Incluziv marți, 3 septembrie 2024, 11:07

Incluziv: România, pe harta paracanotajului: pe când vom avea un campionat naţional?

Lumea e cu ochii pe sportivii cu dizabilităţi în aceste zile, este aşadar momentul cel mai bun pentru a vorbi despre o premieră în România....

Incluziv: România, pe harta paracanotajului: pe când vom avea un campionat naţional?
Incluziv miercuri, 28 august 2024, 11:25

Incluziv: Legile urâțeniei: când persoanele cu dizabilităţi nu aveau ce căuta în spațiul public

Jocurile Paralimpice, care debutează astăzi, 28 august, la Paris, reprezintă un simbol al voinței şi determinării de care dau dovadă...

Incluziv: Legile urâțeniei: când persoanele cu dizabilităţi nu aveau ce căuta în spațiul public
Incluziv miercuri, 21 august 2024, 14:45

Incluziv: ”Pe lângă partea de semne, eşti un artist” | FOTO/ VIDEO

Totul a început cu muzica populară tradusă părinţilor surzi, ajungând să adapteze piese de teatru, videoclipuri şi concerte live.  ...

Incluziv: ”Pe lângă partea de semne, eşti un artist” | FOTO/ VIDEO
Incluziv marți, 6 august 2024, 06:00

Incluziv: Şase sportivi vor reprezenta România la Jocurile Paralimpice

Jocurile vor avea loc între 28 august şi 8 septembrie, iar la ultimele 2 ediţii clujenii s-au putut mândri cu un sportiv care a adus acasă o...

Incluziv: Şase sportivi vor reprezenta România la Jocurile Paralimpice