Este pregătit sistemul sanitar românesc pentru managementul calității?
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 15 noiembrie 2018, 09:07
Auditul clinic este un instrument de îmbunățățire a eficienței și eficacității actului medical implementat prin sistemele de management al calității a declarat Dr. Vasile Cepoi, președintele Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (ANMCS).
Responsabilitatea față de pacient presupune existența protocoalelor de diagnostic și tratament, aderența la protocoale a profesioniștilor, evaluarea eficacității și eficienței acestora.
Institutul Inimii și Clinica de Gastroenterologie sunt unitățile sanitare clujene cu cele mai mari standarde de calitate în urma auditului clinic.
Noi am evaluat peste 100 de spitale. Unele dintre ele au îndeplinit acest standard de audit clinic în proporţie de 60-70%, chiar 90%. Sunt semne, dar trebuie continuat: să fim consecvenţi şi lucrurile se vor schimba. La această dată, dintre spitalele pentru care am finalizat raportul de acreditare Institutul Matei Balş din Bucureşti este cel care a avut cel mai mare punctaj, care a îndeplinit în cea mai mare parte standardele de calitate. Din Cluj pot să vă spun că la nivel de percepţie Institutul de Gastroenterologie se plasează foarte bine şi Institutul de Boli Cardiovasculare.
În cee ace privește procesul de acreditare, cei mai reticienți sunt medicii de familie și stomatologii a mai precizat Vasile Cepoi și asta este ciudat mai ales în contextual în care medicii de familie sunt diercți implicați în elaborarea standardelor de acreditare, susține el.
Acreditarea cabinetelor medicilor de familie este un proces mai dificil de realizat. În ciuda faptului că Societatea de Medicină de Familie şi Colegiul Medicilor, care în majoritate este tot format din medici de familie, fac parte din structura de conducere a Autorităţii de Management a Calităţii, sunt implicaţi direct în elaborarea standardelor de calitate şi a metodologiei de acreditare. Iniţial au fost de acord cu lucrul acesta în 2015; dar în momentul în care s-a iniţiat procesul, reacţia a fost de spaimă, de opoziţie. În momentul de faţă, sigur, ne aflăm într-un moment de dificultate cu acest proces.
E o reacţie similară şi din partea stomatologilor. Stomatologii ar trebui să fie cei mai interesaţi să fie acreditaţi, având în vedere că ei sunt cei mai mari exportatori de servicii medicale.
La nivel national, este pregătit pentru elaborare un ghid al asistenților pentru îngrijirea bolnavului. S-ar putea ca spitalele din România să nu fie pregătite pentru noile standard de calitate, în special din punct de vedere financiar afirmă Emil Buiga, președintele Ordinului Asistenților
Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala Cluj.
Şi actul medical trebuie standardizat, ca şi alte activităţi. În acest sens atât medicii cât şi asistenţii trebuie să aibă asemenea ghiduri, protocoale şi planuri de îngrijire a bolnavului. Asta este îngrijorarea noastră: că vom introduce standardele, dar nu ştiu cât sunt de pregătite spitalele din punct de vedere financiar şi din punctul de vedere a numărului de personal.
În mod clar vă spun că în ceea ce priveşte asistenţii medicali, normativele sunt foarte dezamăgitoare, sunt foarte puţini asistenţi medicali. Ca exemplu: într-o secţie de spital de 60 de paturi, asistenta este singură în schimbul de după-masă sau de noapte. Gândiţi-vă cum poate să aplice standardele. Şi nu din cauza pregătirii, ci din cauză că suntem sub normative în toate sectoarele secţiilor de spital.
Conferința Viziuni ale managementului calității, auditul clinic se desfășoară la Cluj-Napoca până în 15 noiembrie.
Alina Nechita/Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.