Ascultă Radio România Cluj Live

Cercetătorii UBB au analizat fenomenul de bullying în rândul adolescenţilor

Cercetătorii UBB au analizat fenomenul de bullying în rândul adolescenţilor

Articol editat de cristina.rusu, 27 noiembrie 2018, 12:15

O echipă de cercetători ai Universității Babeș-Bolyai au abordat problema fenomenului de bullying într-un studiu care încearcă să răspundă la întrebarea „De ce apare bullying-ul?”.

Studiul a inclus aproximativ 500 de tineri cu vârste cuprinse între 10 şi 17 ani și a încercat să investigheze dacă modul negativ şi distorsionat în care tinerii gândesc, interpretează şi dau sens situaţiilor de viaţă – cunoscut în psihologie sub numele de gânduri automate negative – reprezintă vehiculul prin care calitatea ataşamentului se asociază cu frecvenţa implicării în agresivitate şi victimizare prin bullying.

Adolescenţii au completat un set de chestionare prin care s-a evaluat frecvenţa situaţiilor de bullying în care au fost implicaţi în ultimul an şcolar, calitatea ataşamentului faţă de părinți şi prieteni, precum şi gândurile automate negative.

Rezultatele studiului au arătat că un ataşament deficitar faţă de fiecare dintre cele trei surse de ataşament (mamă, tată, prieteni) se asociază cu un nivel ridicat de gânduri automate negative, care, la rândul lor, se asociază cu o frecvenţă mai ridicată de implicare în comportamente de tip bullying atât ca victimă, cât şi ca agresor.

Acest lucru sugerează că o gândire distorsionată, negativă ar putea constitui mecanismul care explică de ce tinerii care stabilesc relaţii deficitare de ataşament cu cei din jur sunt mai predispuşi spre a deveni iniţiatori sau victime ale actelor de bullying.

Analiza conţinutului specific al gândurilor automate negative a demonstrat că există atât diferenţe, cât şi aspecte comune între victime şi agresori. O relaţie de ataşament problematică e relaţionată cu o frecvenţă mai ridicată a agresivităţii de tip bullying prin intermediul gândurilor de ostilitate (de ex. „Am dreptul să mă răzbun pe cei care merită asta”), în timp ce victimizarea prin bullying e explicată mai bine de o combinaţie de gânduri de ostilitate şi ameninţare socială (de ex. „Oamenii gândesc lucruri rele despre mine”).

Una dintre principalele concluzii ale studiului realizat de cercetătorii Universității Babeș-Bolyai este aceea că relaţiile pe care adolescenţii le stabilesc atât cu părinţii, cât şi cu cei de vârsta lor creează lentila prin care ei interpretează situaţiile din viaţa de zi cu zi, iar această lentilă, în funcţie de cât de corectă şi realistă este, îi face mai mult sau mai puţin vulnerabili spre implicarea în comportamentul de tip bullying.

Studiul recomandă ca programele destinate să prevină sau să reducă fenomenul de tip bullying în şcoală să identifice tinerii cu relaţii problematice de ataşament şi să-i ajute să dezvolte un mod de gândire realist.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Daniel David: Planurile-cadru pentru liceu trebuie să unească actorii din învățământ
Educaţie vineri, 21 februarie 2025, 15:42

Daniel David: Planurile-cadru pentru liceu trebuie să unească actorii din învățământ

Prezent la Conferinţa Naţională a Asociaţiei Colegiilor şi Liceelor Pedagogice 2025, derulată sub genericul ‘Spre un nou iluminism...

Daniel David: Planurile-cadru pentru liceu trebuie să unească actorii din învățământ
Elevi români și ucraineni, instruiți să acorde primul ajutor
Educaţie joi, 20 februarie 2025, 16:52

Elevi români și ucraineni, instruiți să acorde primul ajutor

Peste 5.000 de copii din județul Satu Mare și alți 5.000 dintr-o regiune învecinată din Ucraina vor fi instruiți pentru a acorda primul ajutor...

Elevi români și ucraineni, instruiți să acorde primul ajutor
Daniel David: Nu susţin interzicerea totală a telefoanelor în şcoală
Educaţie joi, 20 februarie 2025, 14:37

Daniel David: Nu susţin interzicerea totală a telefoanelor în şcoală

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat, joi, 20 februarie, că este necesară asigurarea unui control „riguros” în privința folosirii...

Daniel David: Nu susţin interzicerea totală a telefoanelor în şcoală
Studenții realizează un vehicul solar prin proiectul Solis | FOTO
Educaţie luni, 17 februarie 2025, 16:34

Studenții realizează un vehicul solar prin proiectul Solis | FOTO

Consumul global de petrol crește în fiecare an și o parte din el este folosit de maşini şi camioane. Specialiştii în energetică sunt de...

Studenții realizează un vehicul solar prin proiectul Solis | FOTO
Educaţie duminică, 16 februarie 2025, 10:09

Ministrul educației este așteptat la Camera Deputaților

Ministrul educaţiei este aşteptat luni, la Camera Deputaţilor, în cadrul dezbaterii „Ora Guvernului”, la solicitarea formaţiunii...

Ministrul educației este așteptat la Camera Deputaților
Educaţie sâmbătă, 15 februarie 2025, 00:00

Rolul și importanța dezbaterilor în atenția tinerei generații

J.S.Mill spunea: Nu putem fi siguri niciodată de adevărul afirmaţiilor noastre, dar dezbaterea reprezintă un bun filtru al propriilor idei....

Rolul și importanța dezbaterilor în atenția tinerei generații
Educaţie vineri, 14 februarie 2025, 10:24

Tot mai mulți copii sunt ținta bullying-ului pe internet

Un studiu publicat de organizația Salvați Copiii arată că bullying-ul tradițional rămâne o problemă majoră în mediul școlar, însă...

Tot mai mulți copii sunt ținta bullying-ului pe internet
Educaţie vineri, 14 februarie 2025, 10:01

Istoria României va rămâne materie obligatorie la liceu

Daniel David precizează că denumirea exactă a materiei va fi stabilită de Academia Română şi că modelul actual de predare a istoriei în...

Istoria României va rămâne materie obligatorie la liceu