Ascultă Radio România Cluj Live

Cercetătorii UBB au analizat fenomenul de bullying în rândul adolescenţilor

Cercetătorii UBB au analizat fenomenul de bullying în rândul adolescenţilor

Articol editat de cristina.rusu, 27 noiembrie 2018, 12:15

O echipă de cercetători ai Universității Babeș-Bolyai au abordat problema fenomenului de bullying într-un studiu care încearcă să răspundă la întrebarea „De ce apare bullying-ul?”.

Studiul a inclus aproximativ 500 de tineri cu vârste cuprinse între 10 şi 17 ani și a încercat să investigheze dacă modul negativ şi distorsionat în care tinerii gândesc, interpretează şi dau sens situaţiilor de viaţă – cunoscut în psihologie sub numele de gânduri automate negative – reprezintă vehiculul prin care calitatea ataşamentului se asociază cu frecvenţa implicării în agresivitate şi victimizare prin bullying.

Adolescenţii au completat un set de chestionare prin care s-a evaluat frecvenţa situaţiilor de bullying în care au fost implicaţi în ultimul an şcolar, calitatea ataşamentului faţă de părinți şi prieteni, precum şi gândurile automate negative.

Rezultatele studiului au arătat că un ataşament deficitar faţă de fiecare dintre cele trei surse de ataşament (mamă, tată, prieteni) se asociază cu un nivel ridicat de gânduri automate negative, care, la rândul lor, se asociază cu o frecvenţă mai ridicată de implicare în comportamente de tip bullying atât ca victimă, cât şi ca agresor.

Acest lucru sugerează că o gândire distorsionată, negativă ar putea constitui mecanismul care explică de ce tinerii care stabilesc relaţii deficitare de ataşament cu cei din jur sunt mai predispuşi spre a deveni iniţiatori sau victime ale actelor de bullying.

Analiza conţinutului specific al gândurilor automate negative a demonstrat că există atât diferenţe, cât şi aspecte comune între victime şi agresori. O relaţie de ataşament problematică e relaţionată cu o frecvenţă mai ridicată a agresivităţii de tip bullying prin intermediul gândurilor de ostilitate (de ex. „Am dreptul să mă răzbun pe cei care merită asta”), în timp ce victimizarea prin bullying e explicată mai bine de o combinaţie de gânduri de ostilitate şi ameninţare socială (de ex. „Oamenii gândesc lucruri rele despre mine”).

Una dintre principalele concluzii ale studiului realizat de cercetătorii Universității Babeș-Bolyai este aceea că relaţiile pe care adolescenţii le stabilesc atât cu părinţii, cât şi cu cei de vârsta lor creează lentila prin care ei interpretează situaţiile din viaţa de zi cu zi, iar această lentilă, în funcţie de cât de corectă şi realistă este, îi face mai mult sau mai puţin vulnerabili spre implicarea în comportamentul de tip bullying.

Studiul recomandă ca programele destinate să prevină sau să reducă fenomenul de tip bullying în şcoală să identifice tinerii cu relaţii problematice de ataşament şi să-i ajute să dezvolte un mod de gândire realist.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Simulare tehnică pentru Bacalaureat
Educaţie miercuri, 22 ianuarie 2025, 13:09

Simulare tehnică pentru Bacalaureat

În toate liceele care vor fi centre de examen pentru probele orale de la Bacalaureat s-a desfăşurat o simulare tehnică în care a fost...

Simulare tehnică pentru Bacalaureat
Fără olimpiade şcolare pentru clasele I – IV!
Educaţie marți, 21 ianuarie 2025, 16:18

Fără olimpiade şcolare pentru clasele I – IV!

Ministerul Educaţiei nu va organiza olimpiade şcolare pentru clasele I – IV în acest an, având în vedere că în ciclul primar trebuie...

Fără olimpiade şcolare pentru clasele I – IV!
Grădiniță construită cu ajutorul Episcopiei Maramureșului și Sătmarului
Educaţie joi, 16 ianuarie 2025, 11:43

Grădiniță construită cu ajutorul Episcopiei Maramureșului și Sătmarului

Construcţia unei noi grădiniţe din municipiul Baia Mare, proiect demarat la iniţiativa Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului, va fi...

Grădiniță construită cu ajutorul Episcopiei Maramureșului și Sătmarului
Investiții majore în educație la Vadu Crișului
Educaţie miercuri, 15 ianuarie 2025, 12:29

Investiții majore în educație la Vadu Crișului

Primăria Vadu Crișului implementeză câteva proiecte de modernizare și dotare a unităților de învățământ din localitate. Unele dintre ele...

Investiții majore în educație la Vadu Crișului
Educaţie luni, 13 ianuarie 2025, 15:31

Performanță istorică pentru masteranzii Universității Babeș-Bolyai

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca marchează o performanță istorică, prin echipa sa de masteranzi de la Facultatea de Științe...

Performanță istorică pentru masteranzii Universității Babeș-Bolyai
Educaţie sâmbătă, 11 ianuarie 2025, 16:08

Cea mai mare creșă din România, de 110 locuri, a fost inaugurată la Oradea | FOTO

O creșă modernă, construită la standarde europene, a fost inaugurată sâmbătă, 11 ianuarie, în prezența ministrului Dezvoltării, Cseke...

Cea mai mare creșă din România, de 110 locuri, a fost inaugurată la Oradea | FOTO
Educaţie vineri, 10 ianuarie 2025, 17:10

Ministerul Educației, despre starea de fapt din sistem

Acel raport ar trebui să identifice lucrurile bune pe care le avem, astfel încât să ştim să le păstrăm şi să le dezvoltăm. Raportul va...

Ministerul Educației, despre starea de fapt din sistem
Educaţie vineri, 10 ianuarie 2025, 09:46

Cum se face prelungirea titularizării pentru profesorii până la 70 de ani

Profesorii care vor să rămână titulari pe posturile pe care le dețin până la împlinirea vârstei de 70 de ani trebuie să depună până pe...

Cum se face prelungirea titularizării pentru profesorii până la 70 de ani