Ascultă Radio România Cluj Live

Cercetătorii UBB au analizat fenomenul de bullying în rândul adolescenţilor

Cercetătorii UBB au analizat fenomenul de bullying în rândul adolescenţilor

Articol editat de cristina.rusu, 27 noiembrie 2018, 12:15

O echipă de cercetători ai Universității Babeș-Bolyai au abordat problema fenomenului de bullying într-un studiu care încearcă să răspundă la întrebarea „De ce apare bullying-ul?”.

Studiul a inclus aproximativ 500 de tineri cu vârste cuprinse între 10 şi 17 ani și a încercat să investigheze dacă modul negativ şi distorsionat în care tinerii gândesc, interpretează şi dau sens situaţiilor de viaţă – cunoscut în psihologie sub numele de gânduri automate negative – reprezintă vehiculul prin care calitatea ataşamentului se asociază cu frecvenţa implicării în agresivitate şi victimizare prin bullying.

Adolescenţii au completat un set de chestionare prin care s-a evaluat frecvenţa situaţiilor de bullying în care au fost implicaţi în ultimul an şcolar, calitatea ataşamentului faţă de părinți şi prieteni, precum şi gândurile automate negative.

Rezultatele studiului au arătat că un ataşament deficitar faţă de fiecare dintre cele trei surse de ataşament (mamă, tată, prieteni) se asociază cu un nivel ridicat de gânduri automate negative, care, la rândul lor, se asociază cu o frecvenţă mai ridicată de implicare în comportamente de tip bullying atât ca victimă, cât şi ca agresor.

Acest lucru sugerează că o gândire distorsionată, negativă ar putea constitui mecanismul care explică de ce tinerii care stabilesc relaţii deficitare de ataşament cu cei din jur sunt mai predispuşi spre a deveni iniţiatori sau victime ale actelor de bullying.

Analiza conţinutului specific al gândurilor automate negative a demonstrat că există atât diferenţe, cât şi aspecte comune între victime şi agresori. O relaţie de ataşament problematică e relaţionată cu o frecvenţă mai ridicată a agresivităţii de tip bullying prin intermediul gândurilor de ostilitate (de ex. „Am dreptul să mă răzbun pe cei care merită asta”), în timp ce victimizarea prin bullying e explicată mai bine de o combinaţie de gânduri de ostilitate şi ameninţare socială (de ex. „Oamenii gândesc lucruri rele despre mine”).

Una dintre principalele concluzii ale studiului realizat de cercetătorii Universității Babeș-Bolyai este aceea că relaţiile pe care adolescenţii le stabilesc atât cu părinţii, cât şi cu cei de vârsta lor creează lentila prin care ei interpretează situaţiile din viaţa de zi cu zi, iar această lentilă, în funcţie de cât de corectă şi realistă este, îi face mai mult sau mai puţin vulnerabili spre implicarea în comportamentul de tip bullying.

Studiul recomandă ca programele destinate să prevină sau să reducă fenomenul de tip bullying în şcoală să identifice tinerii cu relaţii problematice de ataşament şi să-i ajute să dezvolte un mod de gândire realist.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Aceștia sunt bursierii Fundației „Mitropolitul Bartolomeu”
Educaţie miercuri, 13 noiembrie 2024, 14:18

Aceștia sunt bursierii Fundației „Mitropolitul Bartolomeu”

Au fost stabiliți bursierii Fundației „Mitropolitul Bartolomeu” din anul şcolar şi universitar 2024-2025.   Pentru cele 34 de burse...

Aceștia sunt bursierii Fundației „Mitropolitul Bartolomeu”
S-au finalizat lucrările la căminul studențesc CP2
Educaţie miercuri, 13 noiembrie 2024, 08:19

S-au finalizat lucrările la căminul studențesc CP2

Primăria Oradea a anunțat finalizarea lucrărilor la căminul studențesc CP2, o nouă investiție destinată studenților Universității din...

S-au finalizat lucrările la căminul studențesc CP2
Legea care prevede burse de performanţă doar pentru elevii din şcolile de stat, neconstituţională
Educaţie vineri, 8 noiembrie 2024, 12:30

Legea care prevede burse de performanţă doar pentru elevii din şcolile de stat, neconstituţională

Legea care prevede că pot beneficia de bursă de performanță doar elevii înscriși în sistemul de învățământ preuniversitar de stat a fost...

Legea care prevede burse de performanţă doar pentru elevii din şcolile de stat, neconstituţională
Echipamente IT pentru unităţile de învăţământ din Zalău
Educaţie joi, 7 noiembrie 2024, 11:26

Echipamente IT pentru unităţile de învăţământ din Zalău

Toate cele 25 de unităţi de învăţământ din Zalău vor fi dotate cu echipamente IT precum table interactive, laptop-uri, imprimante, routere...

Echipamente IT pentru unităţile de învăţământ din Zalău
Educaţie joi, 7 noiembrie 2024, 11:01

25 de medalii la RoboChallenge 2024, cucerite de România

România a obținut 25 de medalii la concursul internaţional RoboChallenge, ajuns la ediţia a XV-a.   La cea de-a treia ediţie a RoboFEST,...

25 de medalii la RoboChallenge 2024, cucerite de România
Educaţie sâmbătă, 2 noiembrie 2024, 12:38

Vacanța de toamnă se apropie de final

Aproximativ trei milioane de elevi vor reveni luni, 4 noiembrie, pe băncile școlilor. Tot luni va începe modului al doilea de predare, învățare...

Vacanța de toamnă se apropie de final
Educaţie miercuri, 30 octombrie 2024, 16:15

Tabără pentru elevii din Ucraina, afectați de război

Consiliul Județean Bihor va sprijini, la propunerea Ministerului de Externe, organizarea unei tabere pentru elevii din regiunea Odesa, Ucraina,...

Tabără pentru elevii din Ucraina, afectați de război
Educaţie joi, 24 octombrie 2024, 18:00

Premieră la Oradea: Studenții mediciniști militari au depus jurământul | FOTO

Oradea a fost gazda unui moment cu totul special, joi, 24 octombrie, când zece studenți de la Institutul Medico-Militar București, care urmează...

Premieră la Oradea: Studenții mediciniști militari au depus jurământul | FOTO