Ascultă Radio România Cluj Live

Tramvaiul cu cai a început să circule în București, într-o zi de 26 decembrie

Tramvaiul cu cai a început să circule în București, într-o zi de 26 decembrie

Articol editat de cristina.rusu, 26 decembrie 2018, 06:00 / actualizat: 26 decembrie 2018, 10:09

Tramvaiul cu cai a fost introdus în Bucureşti în decembrie 1872. 

Spre deosebire de zilele noastre, tramvaiele de atunci aveau maxim „doi cai putere” , cai care munceau ore bune în fiecare zi şi care erau bine îngrijiţi şi hrăniţi. În interiorul primelor tramvaie trase de cai aveau loc aproximativ 10 persoane, care de cele mai multe ori stăteau pe băncile aşezate în interiorul vehiculului, de o parte şi de alta a acestuia. Când era plin, la scară apărea tăbliţa „complect” şi nimeni nu mai putea să urce pentru că era interzisă călătoria în picioare.

Dar primul tramvai tras de cai de pe teritoriul actual al României, a ieşit pe traseu la 8 iulie 1869, în Timişoara. A fost al treilea după New York (1825) şi Paris (1854).

În 1871, „Societatea Anonimă Română de Tramvaie”, cu capital englez şi belgian, a obţinut autorizaţia de a instala, pe unele străzi, linii de fier, pe care să circule primele tramvaie trase de cai.

Un an mai târziu, societatea introducea primele trei linii de tramvaie cu cai din Capitală, care circulau pe rutele Bariera Mogoşoaiei – Calea Moşilor (prin Str. Fântânei, Teatrul Naţional, Sf. Gheorghe, Hotel Atena, Str. Romană), Şoseaua Bonaparte – Calea Călăraşilor (via Şcoala Comercială, Sf. Gheorghe) şi Sf. Gheorghe – Calea Văcăreşti.

Tramvaiele trase de cai erau galbene, vatmanii aveau uniforme şi şepci roşii, stăteau pe platforma din faţă şi îndemnau caii cu lovituri de bici. Controlorii, îmbrăcaţi asemănător vatmanilor, erau străini pentru că englezii aveau mai multă încredere în ei decât în bucureşteni, potrivit almanahului Flacăra. Dacă erau prinşi fără bilet, oamenii erau obligaţi să achite călătoria, dar cum viteza tramvaielor trase de cai era mică, mulţi săreau din mers ca să scape de plata călătoriei.

Tramvaiele trase de cai circulau cam la 10 minute, între orele 6 şi 10 seara, iar preţul biletului varia în funcţie de confortul asigurat şi de distanţa parcursă. De cele mai multe ori vehiculele erau arhipline, iar oamenii mergeau pe scări şi pe tampoane.

Cum viteza lor era redusă, mulţi puteau coborî din mers. Liniile care treceau pe dealul Uranus sau pe ruta Şerban Vodă-Bellu se foloseau cai de urcuş, care ajutau atelajul în pantă şi erau deshămaţi apoi. Vatmanii respectau întocmai traseul şi programul pentru că orice întârziere sau abatere era penalizată prin reducerea salariului.

Biletul, pentru un kilometru, costa 0,20 lei, iar pentru imperială (la etaj), preţul era la jumatate. Vagoanele care circulau vara erau deschise, cu băncuţe pe ambele părţi, iar cele de iarnă, aveau un fel de copertine culisante. În anii următori, aceste mijloace de transport au fost îmbunătăţite: s-a asigurat iluminatul pe timp de noapte, în staţii se puteau amenaja prăvălii, iar pe tăbliţe era obligatorie menţionarea traseului.

Nu erau acceptate în vagoane persoanele murdare, iar limita admisă a numărului de călători nu trebuia depăşită.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

S-a descoperit o creatură nemaivăzută până acum
Diverse miercuri, 16 aprilie 2025, 00:00

S-a descoperit o creatură nemaivăzută până acum

Datorită climei lor, Insulele Canare se bucură de o mare diversitate de specii endemice atât în ​​faună, cât și în floră.  ...

S-a descoperit o creatură nemaivăzută până acum
De ce prosoapele erau de calitate mai bună în trecut
Diverse marți, 15 aprilie 2025, 00:00

De ce prosoapele erau de calitate mai bună în trecut

Tot mai mulți oameni remarcă același lucru: prosoapele din frotir de azi nu mai sunt ce-au fost odată.   Sunt mai subțiri, își pierd...

De ce prosoapele erau de calitate mai bună în trecut
Au fost creați primii dinți umani de laborator
Diverse luni, 14 aprilie 2025, 18:00

Au fost creați primii dinți umani de laborator

Oamenii de ştiinţă de la Londra au anunţat că au reuşit să creeze în premieră dinţi umani în laborator.   Echipa de cercetători a...

Au fost creați primii dinți umani de laborator
O nouă întâlnire de urgenţă din cauza pericolului răspândirii febrei aftoase
Diverse luni, 14 aprilie 2025, 16:59

O nouă întâlnire de urgenţă din cauza pericolului răspândirii febrei aftoase

Conducerea ANSVSA a avut luni, 14 aprilie, o nouă întâlnire de urgenţă cu reprezentanţi ai asociaţiilor crescătorilor de animale, pentru a...

O nouă întâlnire de urgenţă din cauza pericolului răspândirii febrei aftoase
Diverse luni, 14 aprilie 2025, 00:00

V-aţi săturat de Baby Shark? Ce ziceţi de Nirvana în versiune instrumentală pentru copii?

Există un lucru cu care foarte mulţi părinţi par să fie de acord: cu faptul că după un timp cântecele pentru copii devin atât de enervante,...

V-aţi săturat de Baby Shark? Ce ziceţi de Nirvana în versiune instrumentală pentru copii?
Diverse duminică, 13 aprilie 2025, 12:00

Alimente asociate cu longevitatea

Un expert în longevitate recomandă consumul a cel puţin trei tipuri de alimente zilnic pentru a trăi mai mult.   Sfaturile se bazează pe...

Alimente asociate cu longevitatea
Diverse duminică, 13 aprilie 2025, 00:00

Recifele de corali din întreaga lume se confruntă cu albirea în masă, care duce la moartea lor

Recifele de corali din întreaga lume se confruntă cu albirea în masă, care duce la moartea lor, odată cu accelerarea schimbărilor climatice,...

Recifele de corali din întreaga lume se confruntă cu albirea în masă, care duce la moartea lor
Diverse sâmbătă, 12 aprilie 2025, 12:00

Cât de des schimbăm periuța de dinți?

La trezire, rutina de dimineaţă a majorităţii oamenilor include, în principal, periajul dinţilor. Acesta este un obicei pe care îl practicăm...

Cât de des schimbăm periuța de dinți?