Roșu Volaticus – parapantistul câștigător al Campionatului Național de Distanță Liberă în 2018
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 18 ianuarie 2019, 06:00 / actualizat: 18 ianuarie 2019, 7:54
Bogdan Șelever sau Roșu Volaticus cum este cunoscut de prieteni și iubitorii de sporturi extreme din Județul Cluj și nu numai. A obținut, în 2018, titlul de campion național de Distanță Liberă, la zborul cu parapanta. L-am chemat la Radio Cluj să ne povestească despre pasiunea lui.
Cum te-a prins zborul cu parapanta și când ai început să îl practici la nivel de performanță?
Era în octombrie 2012 – Prietena mea din acea perioada era pilot de parapantă și am început să ieșim din ce în ce mai des la munte. Le Rimetea am avut primul contact cu parapanta. După 2 luni de la acea experiență m-am înscris la școala de zbor. Când am realizat că mă obsedează ideea zborului, am început să mă gândesc serios la a face performanță, iar primul pas, în această direcție, l-am făcut în 2017, când am ieșit pe locul 3 la prima mea competiție de zbor.
După primele zboruri pot zice că parapanta m-a ales pe mine. Am făcut multe activități în viață până acum, dar niciuna nu a avut un impact mai puternic asupra mea. Am devenit de-a dreptul captivat!
Care este cel mai bun rezultat al tău sau titlu obținut?
Am reușit să îmi îndeplinesc unul dintre marile vise și anume să leg, în zbor, cele mai faine două locuri de la noi din țară: Rimetea Munții Apuseni, județul Alba și Clopotiva județul Hunedoara, în muntii Retezat. Practic, am reușit acest zbor de 150 de km de două ori.
Cel mai bun titul am meu a fost câștigarea Campionatului Național de Distanță Liberă XContest România, în 2018.
Ce îți place cel mai mult în acest sport?
Libertatea de a zbura distanțe cât mai mari și de a explora teritorii vaste. Avantajul echipamentului simplu și ușor (doar 15-20 de kg) permite aterizarea aproape oriunde, iar locul de aterizare rareori e același.
Ce alte sporturi montane mai practici și cum le combini în pregătirea ta?
Am copilărit la Cavnic într-o zonă muntoasă și de acolo mi se trage dragostea de munte. Însă, odată ce am început să zbor peste munți pot zice că am ajuns să simt mai mult, să îi iubesc și să îi respect mult mai mult.
Pe lângă zborul cu parapanta, practic și snow kiting, schiul de tură și alergarea montană. O condiție fizică bună este obligatorie în zbor pentru că, de multe ori, la noi în țară e nevoie să urci pe jos cu echipamentul până în vârful muntelui ca să poți decola. Sau, se întâmplă, să aterizezi undeva departe de șosele și trebuie din nou să mergi pe jos.
Zborul de distanță e sport de anduranță. Ești în aer 5, 6 – 8 ore și trebuie să reziști fizic, dar și psihic. Toți piloții de succes au atenție distributivă pe care și-o antrenează permanent. Apar situații în care trebuie să ținem cont de foarte mulți factori, să analizăm rapid tot ce se întâmplă în jur și să luăm, în fiecare secundă, decizii care pot face diferența dintre viață și moarte sau dintre locul 1 și locul 100.
Cât este de periculos zborul cu parapanta? Ai suferit vreodată accidentări?
Din păcate am avut și eu parte de două accidente care m-au făcut să reflectez serios asupra acestui sport. Am suferit două fracturări de coloană. Nu am renunțat. În realitate, aceste accidentări nu au făcut altceva decât să îmi stârnească pofta de cunoaștere în domeniul zborului, de progres și o uriașă ambiție să știu totul despre parapantă și cum funcționează în toate situațiile, în așa fel încât să reduc la minimum riscurile de accidentare.
Cum se îmbină pasiunea cu pericolul?
Odata ce câștigi experiență, se elimină treptat mare parte din pericol, dar rămâne o doză acceptabilă de risc, în permanență. Doza asta face ca zborul cu parapanta săă fie un sport palpitant, o sursă continua de adrenalină. Există oameni care sunt creați pentru a risca și devin foarte confortabili în situații care presupun pericol. Riscul este cel care te ajută să împingi limitele dincolo de ce crezi că este posibil și, astfel, ai ocazia de a descoperi lucruri noi, trăiri care îți îmbogățesc viața.
Ce urmează pentru tine, ca parapantist, în activitatea competițională și de pregătire?
Clasamentul la nivel mondial se ține pe bază de punctaj. Pentru a obține cât mai multe puncte, trebuie să particip la cât mai multe competiții cu piloți cât mai buni. Iar pentru a fi în top mondial este nevoie de antrenament foarte serios. Pe timp de iarnă sau când condiția meteo nu îmi permite să zbor, mă antrenez mental, technic, îmi antrenez reflexele, sudiez informații despre meteorologie, analizez hărți, rute clasice, posibile noi rute mai eficiente, mai rapide, mai ușoare etc. Iar odată cu deschiderea sezonului de zbor trebuie să zbor cât mai multe ore și cât mai mulți km.
Alina Nechita
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.