Radio Cluj…la modă: Moda pe vremea Unirii Principatelor Române
Articol editat de cristina.rusu, 24 ianuarie 2019, 06:00 / actualizat: 23 ianuarie 2023, 12:58
Pentru că rubrica de modă nimerește în această zi festivă, în care sărbătorim Unirea mică, nu se putea să nu-mi aduc aportul asezonat la acest eveniment, așa încât m-am gândit să vă port puțin în trecut, în vremurile rochiilor lungi cu crinolină.
Probabil puțini dintre noi sunt familiarizați, cu adevărat, despre transformările și particularitățile costumului și ale modei la noi în țară.
În vreme ce occidentalii trăiau Renașterea, apoi barocul din punct de vedere vestimentar, costumul românesc a fost în acea perioadă puternic influențat de tradițiile asupritorilor- mai întâi turcii, iar mai apoi fanarioții, colat totodată și pe tradiția bizantină. Asta nu a însemnat că el era mai puțin bogat sau fastuos ca cel din Occident, cronicari străini ai vremurilor acelea povestind despre măreția și bogăția veșmintelor voievozilor și a doamnelor lor, așa cum ne stau mărturie izvoarele istorice.
Abia cu secolul al XIX încep să se facă simțite primele orientări stilistice preluate din Apus, societatea românească intrând foarte târziu în epoca modernă, mai ales Moldova și Țara Românească.
Evenimente istorice de mare importanță ca Revoluția pașoptistă, apoi Unirea Principatelor Române, iar mai apoi Războiul de Independență din 1877, toate au contribuit la emanciparea statului român modern.
În 1881, România devine monarhie, ceea ce o va așeza pe picior de egalitate cu celelalte țări europene.
Călătoriile tinerilor la studii ca și călătoriile de plăcere, jurnalele la care se abonează boierimea română, traducerile operelor literare ale autorilor străini, toți acești factori au contribuit la pătrunderea influențelor occidentale în spațiul românesc, iar costumul la rândul său, se va alinia acestora.
O varietate stilistică cu multiple interferențe culturale și preferința pentru tot ce aduce esteticul în cotidianul acelei epoci fac ca Bucureștiul să fie denumit ‘’Micul Paris’’.
Preferința pentru moda pariziană între anii 1850-1870, este evidentă, doamnele purtând rochii cu crinolină și decolteuri ample la rochiile de seară, în vreme ce costumul masculin beneficiază de o siluetă elansată și zveltă, în total contrast cu silueta rotofeie a boierilor de altădată mascată sub giubele și caftane. De aici, va rezulta și o preocupare nouă pentru siluetă și mișcare.
Femeia, din punct de vedere al ținutei nu este decât oglinda, imaginea perfectă a bunăstării soțului său, de aceea eforturile doamnelor nu vor fi precupețite în a demonstra această bogăție cu prisosință.
Garderoba se diversifică în funcție de momentul din zi, sau de ocupația doamnei cu pricina în diferitele ore ale zilei, iar nepotrivirea ținutei- de exemplu o piesă prea sofisticată pentru dimineață, sau o ținută simplă și austeră pentru seară, este sancționată rapid de opinia publică extrem de critică și atentă.
În perioada istorică ce precede Unirea Principatelor Române, fustele doamnelor sunt extrem de voluminoase, supradimensionate chiar-susținute de crinoline cu o structură de 9 cercuri de oțel, care la noi purtau denumirea de malacov sau malacof.
Malacov era numele unei fortărețe din Sevastopol ce fusese cucerită cu mare greutate în Războiul din Crimea, ceea ce nu este departe de adevăr, întrucât bărbații se puteau cu greu apropia de aceste construcții vestimentare.
În Franța acest tip de infrastructură era numit ‘’cage sau colivie’’.
Din cauza lărgimii excesive a fustelor s-a pus problema lărgirii ușilor ca doamnele să poată trece și s-a ajuns chiar la regândirea mobilierului pentru a facilita poziția șezând pentru cucoane, lucru care a făcut să curgă multe satire în presa vremii.
Tot ceea ce astăzi ni se pare hilar sau de necrezut, în acele vremuri te ajuta să îți dai seama perfect despre statutul și avuția purtătorului, la fel cum astăzi o fac cele mai selecte branduri de lux. Iar ca să încheiem într-o notă veselă, vă întreb ce vi se pare mai potrivit în modă ideea unei femei accesibile, ca cea a zilelor noastre, sau a uneia inaccesibilă, din vremurile trecute?
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.