În 2019 ar trebui să circulăm neîntrerupt pe autostradă de la Cluj la Sibiu, Deva și Târgu Mureș
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 4 februarie 2019, 13:13
Până la sfârșitul acestui an ar trebui finalizate tronsoanele 1 și 2 din autostrada A10, Sebeș – Turda. Cele două loturi, în lungime totală de 40 de kilometri, vor prelungi până la Sebeș autostrada inaugurată în vara trecută, care în prezent se termină la Aiud.
Odată finalizată A10, de la Cluj până la Sibiu sau Deva se va circula neîntrerupt pe autostradă, în condițiile în care la Sebeș această șosea se unește cu A1.
Tot în 2019 ar trebui terminați și cei 33 de kilometri ai celor două loturi care mai sunt în lucru între Câmpia-Turzii și Târgu Mureș. Dacă între Iernut și Chețani investiția e realizată în proporție de aproximativ 60 la sută, de la Chețani la Câmpia Turzii stadiul fizic al lucrărilor este de doar 19 la sută.
Dealtfel, purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Alin Șerbănescu, precizează că finalizarea acestor șantiere e condiționată de modul în care constructorii se vor mobiliza în acest an.
Mizăm, sperăm că anul acesta să fie finalizate A10 și porțiunea Câmpia Turzii – Târgu Mureș din A3 sau Autostrada Transilvania, cum doriți să-I spuneți. Derularea acestor proiecte ține, bineînțeles, de modul în care constructorii evoluează pe aceste șantiere, până la sfârșitul anului. Teoretic s-ar putea circulă de la 1 ianuarie. Practic, rămâne să vedem. Pentru că știm foarte bine, avem experiența altor loturi, unde ne-am bucurat pe la mijlocul anului că vor fi finalizate până la sfârșitul anului și la sfârșitul anului am constatat că nu sunt finalizate. Tocmai de aceea, nu vreau să mă antepronunț, rămâne să vedem exact ce fac constructorii acolo. (Alin Șerbănescu)
În proiectul de buget pe 2019, atât A10 cât și traseul Câmpia Turzii – Târgu Mureș din Autostrada Transilvania au asigurată finanțare. Chiar dacă cele două proiecte sunt realizate din fonduri europene, statul român finanțează lucrările și ulterior banii sunt decontati de Uniunea Europeană.
Asociația Pro Infrastructură monitorizează marile proiecte din domeniul transporturilor aflate în lucru sau în pregătire.
Reprezentanții acestei asociații nu cred în termenele avansate de CNAIR. Într-o analiză publicată pe rețelele de socializare ei atrag atenția că, ținând cont de stadiul lucrărilor, pe A10 doar lotul 2, Aiud – Alba Iulia, poate fi terminat în acest an, iar la sectorul 1 Alba Iulia – Sebeș se va mai lucra și în 2020.
Ca argument suplimentar, sunt prezentate și alocările bugetare, în valoare de 160 de milioane de lei, în condițiile în care pentru terminarea lucrărilor mai trebuie 660 de milioane.
Aceeași prognoza pesimistă este făcută și pentru tronsonul Câmpia Turzii – Iernut, unde, spun reprezentanții Pro Infrastructură, doar lotul dintre Iernut și Chețani poate fi terminat în 2019, și acesta mai mult teoretic.
De asemenea, pentru toată Autostrada Transilvania, în proiectul de buget figurează 164 de milioane de lei. Ori, numai pentru Câmpia Turzii – Iernut se preconizează că ar mai fi nevoie de 460 de milioane. Doar că, în 2019, la Autostrada Transilvania se va mai lucra și pe sectorul de la Borș, care trebuie finalizat până în 2021 când partea ungară va ajunge la graniță cu propria ei autostrada.
Mihai Miclăuș
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.