Incluziv: Nevăzătorii pot deprinde gândirea spaţială prin tehnologii de ultimă generaţie
Articol editat de cristina.rusu, 12 februarie 2019, 06:00 / actualizat: 12 februarie 2019, 8:48
Liceul Special pentru Deficienţi de Vedere din Cluj-Napoca a fost gazda unui proiect dedicat dezvoltării gândirii spaţiale a copiilor nevăzători.
Programul le va permite elevilor să se folosească de hărţi şi grafice tactile însoţite de explicaţii audio, dar cuprinde şi tehnologii de ultimă generaţie precum un simulator de treceri de pietoni.
Un nevăzător se deplasează folosindu-se de puncte de reper. El trebuie să-şi imagineze direcţii, să estimeze distanţa în trafic în funcţie de sunete, să-şi construiască practic în minte o hartă multisenzorială a locurilor pe care le vizitează. Toate acestea fac ca un copil nevăzător să aibă nevoie de o gândire spaţială dezvoltată la fel de mult ca de un baston.
Proiectul Erasmus Viste îşi propune să creeze metode pentru dezvoltarea gândirii spaţiale a nevăzătorilor. Profesorii implicaţi în educaţia elevilor cu deficienţe de vedere vor putea crea diferite mulaje cu imprimanta 3D, ori planşe tactile pe diverse domenii de studiu; noutatea însă este un soft specializat prin care, atunci când atinge anumite secţiuni ale planşei, copilul va auzi şi explicaţii vocale referitoare la acea secţiune.
Aflăm mai multe de la Daniela Bodea, cadru didactic în cadrul Liceului Special pentru Deficienţi de Vedere din Cluj-Napoca:
Daniela Bodea: Gândirea spaţială până la urmă asta înseamnă, să faci tot felul de corelaţii astfel încât nevăzătorul să-şi facă o idee asupra temei pe care o propui. De exemplu la explorarea unei hărţi a unei gări, acolo unde persoana atinge zona de peron, să se audă sunetul care se poate auzi pe peron.
Andrea Nagy: Care a fost rolul tău în proiect?
Daniela Bodea: Portretul şi expresivităţi faciale. Pentru persoanele cu dizabilităţi vizuale bineînţeles că e destul de dificil să identifice pe figura celuilalt bucuria sau tristeţea. În cadrul unor spectacole pe care le-am avut, a fost foarte dificil să le spunem copiilor că la expresivitatea corporală foarte importantă este şi expresivitatea feţei. Şi de aici a venit ideea că ei trebuie să înţeleagă ce se întâmplă cu faţa; nu neapărat explorându-şi propria faţă, ci prin tot felul de mulaje. Aceste mulaje au fost realizate fie la imprimanta 3D, fie ca desene în relief.
Toolkitul acesta m-a ajutat, fiind un fel de asistent la clasă, astfel încât să înţeleagă care sunt expresiile feţei în cazul meu, care sunt distanţele dintre ochi, ce se întâmplă cu sprâncenele, cu nasul, cum se ridică colţurile gurii când râzi. Explorând desenele acestea schematice, copilul primeşte şi informaţii audio.
Partea tehnică a fost realizată de doi tineri cercetători din Bordeaux, care au lucrat mai bine de doi ani pentru perfecţionarea softului. Colaborând cu cadre didactice din şcolile speciale franceze, aceştia au dus proiectul la un alt nivel: au inclus şi un simulator de treceri de pietoni, în care copiii pot învăţa să treacă strada în siguranţă. Metodele de lucru vor fi disponibile pe o platformă online şcolilor pentru nevăzători din întreaga lume.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.