Incluziv: Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, acuzată de discriminare
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 19 februarie 2019, 16:15
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 19 februarie 2019, 16:15
După ce, la începutul lunii februarie, guvernul a testat cheltuielile mai multor servicii sociale în sarcina autorităţilor locale, spiritele au fost încinse de această dată de o afirmaţie a ministrului educaţiei, Ecaterina Andronescu. Ridicând problema lipsei profesorilor de sprijin în şcolile de masă, aceasta a făcut declaraţii privind separarea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în instituţiile de învăţământ.
Noi acum îi avem pe cei cu dificultăţi de învăţare, să îi numim aşa generic, împărţiţi în două categorii. Pe unii îi trimitem în şcolile speciale, iar alţii sunt în şcolile normale, integraţi în clasele normale. Acolo, din păcate, într-o foarte mică măsură reuşim să asigurăm profesori de sprijin pentru copiii integraţi în clasele normale şi atunci creăm dificultăţi la profesori. Şi mă gândeam dacă nu am putea să îi împărţim mai mulţi într-un loc şi să punem profesori de sprijin acolo. Adică aş vrea, ca şi lor, celor integraţi în şcolile de masă, să le putem asigura profesori de sprijin, a declarat Ecaterina Andronescu, conform Digi24.
Ceea ce a propus Ecaterina Andronescu este interzis nu doar prin legea educaţiei, ci şi prin Convenţia Naţiunilor Unite pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, ratificată de România în 2010. Cu detalii Ovidiu Tuduruţă, fostul coordonator al politicilor pentru tineret din cadrul Forumului European al Dizabilităţii:
Avem un act care dedică un articol incluziunii: unui sistem de învăţământ integrat, care să accepte toate tipurile de dizabilitate. Bine, aşa cum se întâmplă adeseori, nu avem metode clare despre cum ar trebui să se întâmple acest proces de reorganizare, cum ar trebui să se petreacă inserţia persoanei cu dizabilităţi în învăţământul integrat, în sensul unei educaţii incluzive. Societatea, aşa cum îşi asumă etnii, aşa cum îşi asumă diferenţe de orientare sexuală, aşa cum îşi asumă orientări politice diferite, la fel de bine ar trebui să înveţe să funcţioneze acceptând persoana cu dizabilităţi ca parte din mediul înconjurător.
Mădălina Turza, preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, a depus o sesizare la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării privind declaraţiile ministrului educaţiei:
Mădălina Turza: Ieri am depus sesizare la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării deoarece, cu două zile în urmă, doamna ministru al educaţiei, Ecaterina Andronescu, a făcut declaraţii publice – video, înregistrate – în care şi-a exprimat intenţia de a crea clase şi grupe speciale în şcolile de masă pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale deja integraţi în şcolile de masă.Din punctul nostru de vedere aceasta este o afirmaţie deosebit de periculoasă, pentru că ea exprimă o intenţie de politică publică, contrară legislaţiei internaţionale, naţionale şi a ordinului 6134/2016 privind desegregarea în instituţiile şcolare.
Andrea Nagy: Câţi copii sunt integraţi în învăţământul de masă în momentul de faţă?
Mădălina Turza: În momentul de faţă sunt aproximativ 2500 de copii cu cerinţe educaţionale speciale în învăţământul de masă, care ar putea fi afectaţi într-un mod foarte grav de o asemenea măsură care reprezintă o formă de segregare.
Ulterior, ministrul educaţiei a negat că ar propune segregarea copiilor cu dizabilităţi, afirmând că s-a referit doar la suplimentarea profesorilor de sprijin în şcolile de masă.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.