Radio Cluj…la modă: King Karl Lagerfeld, regele neîncoronat al modei
Articol editat de cristina.rusu, 28 februarie 2019, 06:00 / actualizat: 28 februarie 2019, 10:17
Articol editat de cristina.rusu, 28 februarie 2019, 06:00 / actualizat: 28 februarie 2019, 10:17
Povestea noastră rămăsese la haute-couture și trebuia ca astăzi să vă vorbesc despre cum s-a născut industria pret-a-porter, sau cea a confecțiilor de serie.
Voi face o mică paranteză între cele două intervenții, care îl are ca subiect, pe nimeni altul decât pe Karl Lagerfeld, regele neîncoronat al modei, sau King Karl cum mai era el supranumit.
Karl Lagerfeld s-a stins din viață acum două zile iar internetul bubuie de această știre, peste care nu puteam să trec nepăsătoare.
Dincolo de acest eveniment trist, Karl Lagerfeld este unul dintre designerii vizionari care au avut una dintre cele mai semnificative contribuții exact în sectorul pret-a-porter despre care trebuia să vorbim azi.
Puțini știu că la concursul organizat de Secretariatul Internațional al Lânii din 1954 pe lângă Yves Saint-Laurent care a câștigat la categoria rochii locul I se afla nimeni altul decât colegul și prietenul său Karl Lagerfeld care a câștigat și el la secțiunea mantouri.
Visul lui Karl din tinerețe, probabil ca al multora era acela de a lucra în haute-couture. După un stagiu scurt la Pierre Balmain care îl dorise de stilist, Lagerfeld se mută la Jean Patou până în 1963, când se decide să lucreze ca free-lancer pentru mai multe firme de pret-a-porter.
Cea care a văzut în el un talent aparte cu un simț acut pentru actualitatea modei, n-a fost nimeni alta decât Gaby Aghion, fondatoarea casei de modă Chloe, pentru care Karl a și lucrat ani buni. Ea avea să mărturisească mai târziu despre el că era cel mai intelectual dintre designerii care se perindaseră pe-acolo.
Din tinerețe Karl era o fire aparte, cu un simț al superiorității personale de natură să-i supere pe alții, nu odată felul său de –a fi, de –a apărea, de-a se purta a stârnit râsete, controverse și chiar judecăți nedrepte.
Sunt ca o caricatură a mea și asta îmi place. E ca un fel de mască și Carnavalul de la Veneția durează pentru mine întreg anul, declarase el la un moment dat, dar, din nou, puțini știu că în spatele măștii sale, și a imaginii la care lucra de tânăr, s-a ascuns un erudit, un pasionat colecționar de artă, un cinefil aparte și un generos în adevăratul sens al cuvântului pentru prietenii săi și cei apropiați.
Era extrem de prolific și din punct de vedere productiv și extrem de pasionat de ceea ce făcea, aproape obsesional, s-ar putea spune. Cum tot el declarase într-una dintre frazele teribiliste care făceau deliciul celor ce-l intervievau zicând despre sine că este ca un fel de ninfoman al modei care își găsește cu greu satisfacția.
Nasul comercial al lui Karl se poate să fi fost o trăsătură moștenită de la tatăl său, om de afaceri prosper, a cărui avere a moștenit-o fiul său, relativ devreme. Acest nas l-a determinat, relativ devreme să simtă direcția în care moda avea să meargă, așa încât visul său cu haute-couture a fost pus deoparte ani buni până când Lagerfeld a fost numit director artistic al casei Chanel în 1983, printre atibuțiile sale numărându-se divizia de pret-a-porter, couture și accesorii.
De casa de modă italiană Fendi l-a legat o colaborare lungă cu surorile Fendi, el creând liniile de accesorii și haine de blană, iar colaborările sale cu firme ca Steilmann, Woolford, Diesel și H&M au contribuit la o și mai accentuată democratizare a modei, într-o perioadă în care statutul designerului de succes, avea indiscutabil, conotația inaccesibilității.
Personalitate excentrică, a avut ca obiectiv principal șlefuirea unei imagini aparte, încă din tinerețe, imagine ce conținea nu doar felul de-a arăta, ci și life-style-ul aparte, deopotrivă cu trecutul său privilegiat de moștenitor răsfățat și bogat.
Acest balans între imaginea voit-prețioasă pe de-o parte, și disponibilitatea sa creativă pe de altă parte au făcut ca acest personaj- cum altfel- să ne facă mândri că i-am fost contemporani.
Când spun disponibilitate creativă vă rog să aveți în vedere contribuțiile sale esențiale în costumul de teatru și de operă, abilitățile sale de fotograf, și pasiunea sa pentru cărți- în 1999 Lagerfeld a deschis o librărie în Paris pe strada Lille la nr 7, spațiu pluricultural ce găzduia și studio-ul său fotografic.
Peste ani mulți sper ca urmașii noștri să privească spre King Karl cu aceeași reverență cu care, acum vorbim despre Dior, Balenciaga sau Chanel, întrucât meritele sale într-o lume saturată de mode și modele nu sunt deloc de neglijat.
Până la următoarea noastră întâlnire vă las cu o altă replică de-a sa, rămasă celebră:
Șicul este ca un fel de maioneză, ori are gust, ori n-are nici un fel de gust.
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.