Incluziv: Primul pas spre o directivă privind educaţia incluzivă
Peste 70 de milioane de cetăţeni ai Uniunii Europene îşi trăiesc viaţa cu o dizabilitate. 15 milioane dintre aceştia sunt copii, care trebuie să facă faţă unor bariere mult prea mari dacă doresc să aibă parte de o educaţie de calitate. Mai mult de jumătate dintre aceşti copii sunt izolaţi în şcoli speciale, iar cei care recurg totuşi la învăţământul de masă adesea se confruntă cu discriminarea, accesibilizarea inadecvată şi un număr insuficient al profesorilor de sprijin. Directiva ar urma să ofere un cadru legal internaţional pentru o educaţie incluzivă de calitate, pentru ca niciun copil să nu fie lăsat în urmă când vine vorba de intervenţia timpurie, sprijinul adecvat şi tranziţia spre integrarea pe piaţa muncii. Mădălina Turza, preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi a declarat pentru TVR Cluj:
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 12 martie 2019, 12:41
Dacă noi am avea o directivă europeană care să reglementeze, de la identificarea în fază timpurie a copilului cu dizabilitate până în faza de intrare pe piaţa muncii (standarde minime, obligaţii, bugetul aferent), atunci statele membre – inclusiv România – nu ar mai putea să facă după capul lor, sau chiar să nu facă nimic. Pentru că aici se simte marea greutate: faptul că nimeni de la Uniunea Europeană nu are instrumentul prin care să întrebe guvernele de ce nu se fac lucrurile acestea. (Mădălina Turza, preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi)
Propunerea a fost anunţată de CEDCD încă din luna ianuarie 2019, raliind acestei cauze părinţi ai unor copii cu dizabilităţi din 7 state membre ale Uniunii Europene. Iniţiativa este o premieră nu doar pentru România, ci la nivelul Uniunii Europene. Mădălina Turza explică:
Comisia Europeană are un mecanism prin care, dacă cetăţenii a 7 state membre doresc să propună un proiect de lege europeană, ei trebuie să scrie o propunere foarte amplă şi să o înregistreze la Comisie. Asta am făcut eu, împreună cu părinţi din 7 state: o propunere pe care Comisia a validat-o ca fiind oportună şi legală. Nimeni din Uniunea Europeană nu a mai propus o directivă pe educaţia persoanelor cu dizabilităţi.
În România, 2 din 5 copii cu dizabilităţi nu ajung să studieze mai departe după ce termină gimnaziul. Există şcoli de masă care dispun de un singur profesor de sprijin la 150 de elevi, iar terapiile şi pregătirea suplimentară necesară sunt asigurate de părinţi sau ONG-uri. În acest context, Mădălina Turza s-a arătat şocată că, într-un raport internaţional, guvernul României şi-a asumat această iniţiativă ca fiind a sa:
Îşi asumă într-un raport internaţional, spunând: „Iată ce face România!” Evident că nu ne întreabă nimeni, pentru că nu contăm pentru ei.
Directiva are o miză importantă nu doar pentru România, ci pentru toată Europa. Mădălina Turza a analizat problema dizabilităţii şi a ajuns la concluzia că aceasta nu este tratată satisfăcător în niciuna dintre ţările Uniunii Europene:
Odată iniţiativa fiind validată, cei care au propus-o au la dispoziţie un an de zile pentru a strânge cele un milion de semnături necesare pentru ca proiectul să fie discutat de organele decidente ale Uniunii Europene.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.