Radio Cluj…la modă: Pret–a-porter (III)
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 21 martie 2019, 06:00 / actualizat: 21 martie 2019, 12:25
Bun găsit la Radio Cluj…la modă!
Primul cabinet de consiliere și stil independent din Europa ia naștere în 1957 și se numește Relations Textile. Stiliștii devin personaje foarte importante, dar misiunea lor exact descrisă este foarte diferită de cea a modeliștilor. Modelistul este cel care traduce schița într-un tipar din pînză pe mărime naturală, care va fi apoi transpus pe hîrtie, capul de serie. Tiparul suferă apoi, multiplicări pe mărimi diferite.
‘’Stilistul este nu doar un creator de haine, ci un creator complex de forme utilizabile în toate domeniile cuprinse sub termenul general de arte decorative, în toate aspectele vieții cotidiene’’- ne spune autoarea Yvonne Deslandres în cartea sa Costume, image de l’ homme.
Prima săptămînă a modei pret-a-porter are loc în 1973 în Franța după înființarea colectivului Pret-a-Porter Createurs et Industriels, un organism menit să facă liantul între cele două- creație și producție. Yves Saint-Laurent, creatorul celebru de modă este unul dintre promotorii cei mai pe val al hainelor de serie. El își va deschide un boutique YSL Rive Gauche, unde va produce smokingul și sahariana, cele două mari inovații ale sale pe scară largă și accesibile mai multor buzunare. YSL avea de altfel un extraordinar simț al vremurilor, ca un fel de profet al modei care simțea perfect direcția în aceasta avea să meargă.
La ora actuală toate prezentările marilor case de modă dețin colecții pret-a-porter, chiar dacă unele dintre ele pot fi încadrate la pret-a-porter de lux, care este un fel de struțo-cămilă ce îmbină tehnici couture cu vestimentația de serie. Prețurile acestora nu sînt defel mici cum s-ar putea crede, iar diferența între High fashion și mass-market este una de la cer la pămînt. Dacă româncele sînt fericite, plimbîndu-se mîndre cu pungile, pe care sînt inscripționate numele marilor retaileri din industria actuală a modei, este treaba lor. Ceea ce lumea cumpără din mall-uri este mass –market iar pentru Europa de Est, calitatea lasă enorm de dorit. E bine să știți aceste lucruri atunci cînd vă fură sclipiciul, culoarea sau printul și nu mai vedeți croiul, tivurile strîmbe sau care trag, plus alte neajunsuri. Sfatul meu este să încercați să investiți în design românesc.
Școlile noastre de modă scot an de an designeri, care neavînd unde să profeseze se văd nevoiți să-și facă firme proprii, ca pe vremurile londoneze de la jumătatea sec. XX. Nu au buticuri din cauza chiriilor prea mari, dar îi puteți găsi la multe tîrguri de design, pe platforme online sau chiar pe site-uri proprii. În România afacerea cu moda nu este la fel de profitabilă cum s-ar putea crede. Dar despre moda românească un pic mai încolo.
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.