Rodica Tulbure în dialog cu Elena Ilaș scenograf la Teatrul de Păpuși Puck
Fie ca suntem copii sau adulți, cu toții îndrăgim personajele interpretate de păpuși in cadrul spectacolelor; iar cei mici așteaptă cu sufletul la gură derularea poveștilor lor. Păpuşile s-au născut dintr-un joc dezinteresat, spontan, transparent, care, în mod natural, a devenit din ce în ce mai complex, adoptând mai multe forme şi conţinuturi. Artiştii păpuşari sunt cei care, prin măiestrie şi îndemânare, dau viaţă păpuşilor, transmiţând din generaţie în generaţie cele mai frumoase poveşti şi basme. Cum se naște o păpușă aflăm de la Elena Ilaș scenograf la Teatrul de Păpuși Puck.
Articol editat de Bianca Câmpeanu,
23 martie 2019, 06:00 / actualizat: 23 martie 2019, 10:19
Fie ca suntem copii sau adulți, cu toții îndrăgim personajele interpretate de păpuși in cadrul spectacolelor; iar cei mici așteaptă cu sufletul la gură derularea poveștilor lor. Păpuşile s-au născut dintr-un joc dezinteresat, spontan, transparent, care, în mod natural, a devenit din ce în ce mai complex, adoptând mai multe forme şi conţinuturi. Artiştii păpuşari sunt cei care, prin măiestrie şi îndemânare, dau viaţă păpuşilor, transmiţând din generaţie în generaţie cele mai frumoase poveşti şi basme. Cum se naște o păpușă aflăm de la Elena Ilaș scenograf la Teatrul de Păpuși Puck.
Rodica Tulbure: Mă aflu în atelierul Teatrului de Păpuşi Puk, sunt practic înconjurată de păpuşi. Cum apar păpuşile?
Elena Ilaş: Păpuşile apar probabil dintr-un exces de fantezie. Sunt produsul unor echipe întregi de oameni care efectiv lucrează să creeze un personaj, o stare care ulterior să devină un caracter pe scenă.
Rodica Tulbure: Cum ai ajuns tu în această poveste a păpuşilor?
Elena Ilaş: Iniţial a fost vorba de o provocare, să fac o păpuşă. A fost atât de interesant şi de captivant încât ulterior nu m-am putut lăsa de asta. Am simţit nevoia să continui şi să fac lucruri la care nici nu mă gândeam că voi ajunge.
Cuvântul păpuşă provine din limba chineză, pornind de la aceeaşi rădăcină cu idol şi fetiş. Asta deoarece, înainte de toate, păpuşile au fost folosite în ritualuri religioase. Chinezii foloseau păpuşi pe mână sau marionete cu fire, dar erau foarte buni şi în teatrul de umbre.
Această prezentare necesită JavaScript.
Am venit la teatru pentru că îmi plac foarte mult marionetele. Marioneta este o păpuşă care e cusută, o folosim ca pe post de oameni!
Păpuşile au fost folosite şi în India, Egipt şi Africa Subsahariană:
Elena Ilaş: Sunt multe tipuri de păpuşi. Marionetele sunt cele mai complexe, acestea pot să aibă şi 30 de fire cu care să poată fi mânuite. Dar există şi alte feluri de păpuşi, depinde de genul de reprezentaţie în care trebuie să apară. E interesant că în timp a evoluat materialul, conceptul, dar cumva păpuşile au rămas aceleaşi.
Rodica Tulbure: În momentul în care artistul se aşează să conceapă o păpuşă, la ce se gândeşte prima dată?
Elena Ilaş: Ne jucăm foarte mult cu ceea ce vrem să creem. Bineînţeles, sunt foarte multe discuţii cu regizorul, cu actorii, cu oamenii care ne pot veni în întâmpinare cu idei, cu sugestii. Ideea e să ai libertatea să faci un personaj cât mai fantezist. Fiecare pas are importanţa lui: de la schiţă, la transpunerea în tridimensional, sculptură, apoi pictură, mecanisme şi croitorie.
Rodica Tulbure: Ce se întâmplă cu păpuşa după ce îşi încheie rolul?
Elena Ilaş: Există un loc unde se depozitează fiecare păpuşă aflată în repaos, între stagiuni sau între reprezentaţii. După aceea ele circulă în expoziţii.
Această prezentare necesită JavaScript.
Rodica Tulbure: Cum e să trăieşti într-o lume a păpuşilor?
Elena Ilaş: E o lume aparte, o lume magică. Eu încă mă emoţionez foarte tare la reprezentaţii, sau când văd păpuşi foarte bine făcute.
Rodica Tulbure / Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.