Radio Cluj…la modă: Designul American
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 28 martie 2019, 06:00 / actualizat: 28 martie 2019, 8:18
Astăzi, subiectul nostru are legătură cu ceea ce criticii de modă definesc astăzi drept designul american. Și o să vedeți pe parcursul poveștii noastre că există o diferență semnificativă între modul de a vedea moda al europenilor versus americani.
Industria americană textilă începe să se dezvolte pregnant la început de secol XX, iar în perioada primului război mondial cînd legăturile cu Europa au fost întrerupte, nevoia unei industrii locale puternice a devenit acută.
Atitudinile și comportamentele se schimbă și devin mai decontractate și mai permisive, femeile dobîndind drept de vot și posibilitatea de a lucra cot la cot cu bărbații, ceea ce schimbă complet paradigma modei. Orientarea generală va fi înspre o vestimentație practică și comodă. Hainele și stilul vestimentar se modifică odată cu modificarea rolului social al femeii ce devine independentă și are nevoie de o garderobă potrivită acestui tip de libertate.
Marea Criză economică din 1929 a amprentat puternic toate domeniile de activitate si nici moda nu a rămas neafectată, capacitatea de cumpărare a americanilor a scăzut simțitor. După traversarea acestei perioade dificile apare star-sistemul american promovat de industria cinematografică concentrată la Hollywood, învăluit în aura construită a glamour-ului.
Glamour-ul este un concept din modă pentru care merită să discutăm într-o rubrică aparte, pentru că este fascinant.
Niciodată ca pînă în acel moment, de după criză starurile de film nu fuseseră mai strălucitoare, mai dezirabile, înconjurate de un lux orbitor, plasate în locații exotice, învăluite de mister și inaccesibilitate.
În perioada celui de-al doilea Război Mondial, sărăcia și lipsurile își vor spune cuvîntul, în vreme ce clienții americani bogați nu vor mai avea acces la casele de modă europene, închise, multe dintre ele.
Ei se vor reorienta astfel către ceea ce putea oferi la acea vreme piața proprie. Un număr considerabil de designeri americani au început să contureze un stil de vestimentație colat mult mai bine pe life-style-ul american. Femeile de pe ambele coaste ale Atlanticului erau atrase de acest nou concept- sportswear- astfel încît pînă la finele războiului, din ce în ce mai mulți designeri, producători, fabrici și firme de retail au hrănit cererea consumatorilor pentru acest tip de vestimentație.
S-a născut astfel, ceea ce avea să se consacre în istoria modei sub denumirea de American Look– sinonim cu dorința de a purta piese comode, casual, într-un contrast evident cu siluetele europene mult mai structurate. Designerii deschizători de drumuri ai acestei perioade o includ pe Claire McCardell, Bonnie Cashin, Tina Leser, Anne Klein, iar mai apoi în anii 60 pe Bill Blass, Geoffrey Beene și Donald Brooks.
Dar detaliile legate de ce au adus aceștia pe tărîmul modei, pe data viitoare!
Pînă atunci vă doresc mult soare și căldură!
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.