Radio Cluj…la modă: Glamour
Articol editat de cristina.rusu, 18 aprilie 2019, 06:00 / actualizat: 18 aprilie 2019, 10:54
Așa cum veșnicia românească s-a născut la sat, așa glamour-ul s-a născut în industria americană de modă și film.
Conceptul de glamour face referire la puterea și mirajul fascinant creat prin intermediul modei și al imaginii, care sunt strâns legate între ele, de altfel.
Să luăm de pildă o actriță celebră, una dintre acele fizionomii și personalități considerate glamorous, Marlene Dietrich. Pe cât ne putem aminti fiecare din filmele sale clasice, alb-negru, atmosfera era stranie, oarecum magică, actriței conturîndu-i-se o aură de intangibilitate, atracție irezistibilă atât prin modul cum era filmată cât și prin toate mijloacele de expresie artistică posibile- de la make-up la haine, la posturi și la cadrele interioare și exterioare.
Nimic nu era lăsat la voia întâmplării, totul era regizat și gândit de așa manieră ca publicul spectator să trăiască o magie cu care să-și dorească să se identifice.
De altfel, dacă ne uităm la etimologia cuvântului, The Oxford English Dictionnary ediția din 1998, care susține originea scoțiană a cuvântului- gramarye ce semnifica învățătură ocultă sau magie, îi dă un înțeles pozitiv care trimite la calitatea de a atrage la modul misterios, incitant, ce stârnește imaginația provocând gustul pentru neconvențional, exotic, colorat.
Dex-ul nostru traduce glamour-ul prin farmec, atribuind cuvântului origine germană.
De ce este legată ideea de farmec, de vrajă de tărâmul modei? Pentru că principala calitatea a modei și a produselor sale este în strânsă corelație cu ideea de farmec. De ce vrem anumite rochii sau pantofi? pentru că ne imaginăm, cum altfel, că acestea vor aduce un plus de farmec sau de glamour persoanei și personalității noastre. La acest lucru contribuie de decenii bune și tot ce înseamnă reclamele și advertisingul de modă.
Vă puteți pe bună dreptate întreba, cum o noțiunea atât de fragilă a putut să-și facă loc între alte valori culturale semnificative.
Una dintre ipotezele plauzibile este cea care situează apariția glamour-ului pe vremea domniei legilor somptuare. Legile somptuare reprezentau un cod foarte strict vestimentar ce reglementa purtarea anumitor tipuri de țesături, materialități, texturi și culori doar de aristocrație și nobilime, cei fără statut și avere ne -având acces la produsele de lux, în consecință aparițiile seducătoare, eleganța și luxul fiind rezervate celor aflați sus în ierarhia socială.
Ulterior, star sistemul american a consacrat acest tip de apariție seducătoare în mirajul filmelor deceniilor 30-40, prin intermediul imaginii democratice a filmelor, orice persoană obișnuită putea avea acces la fascinația dată de modă, seducție, tinerețe și frumusețe- valorile predilecte ale ideii de glamour. Locul unde întâlnim acest tip de expresie astăzi este reprezentat de revistele și magazinele de modă, a căror scop este de a crea imagini ale dorinței în mintea consumatorilor.
Dacă un editorial de modă dintr-o anume publicație ne atrage irezistibil, mintea noastră va reține imaginea cu conotații fascinante, iar abia după aceea va recepta produsele și accesoriile eroilor poveștii. Ca să ajungi să achiziționezi un produs, trebuie mai întâi să te identifici cu mesajul din spatele imaginilor.
Pare complicat dar nu este. Există echipe întregi care se ocupă cu studii de piață foarte serioase vis-a vis de ceea ce își doresc anumite segmente de piață, iar publicațiile de modă, nu fac decât să deservească aceste dorințe. Ați putea spune că moda încearcă să ne prostească, cumva ca să îi cumpărăm produsele. Da și nu.
Treaba mea este să vă explic aceste detalii și mecanisme ca să puteți cheltui rațional și nu compulsiv cum fac victimele modei care pot răbda zile întregi de foame pentru o pereche de pantofi sau o geantă statement.
Până la proxima noastră întâlnire vă las cu bine și cu gândul la dive frumoase intangibile.
Călina Langa, fashion designer
Credit foto: Crina Prida
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.