Ce mai citim: Poezie. 80 de nimfe-ntr-un dulap
Nu există, în literature română, un poet mai sensorial decât Emil Brumaru! spune criticul literar Bogdan Crețu.
El a întocmit antologia și a semnat studiul introductive al volumului apărut în toamna trecută la Editura Junimea din Iași.
Emil Brumaru împlinise 80 de ani anul trecut, în ziua de Crăciun. Și ne-a părăsit ne neașteptate la începutul lui 2019, în Ajun de Bobotează.
Volumul ”80 de nimfe-ntr-un dulap” conține versuri din toate etapele creației poetului.
L-am întrebat pe Bogdan Crețu cum a fost colaborarea, la acest volum, cu Emil Brumaru.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 12 mai 2019, 06:00 / actualizat: 12 mai 2019, 7:12
Nu există, în literature română, un poet mai sensorial decât Emil Brumaru! spune criticul literar Bogdan Crețu.
El a întocmit antologia și a semnat studiul introductive al volumului apărut în toamna trecută la Editura Junimea din Iași.
Emil Brumaru împlinise 80 de ani anul trecut, în ziua de Crăciun. Și ne-a părăsit ne neașteptate la începutul lui 2019, în Ajun de Bobotează.
Volumul ”80 de nimfe-ntr-un dulap” conține versuri din toate etapele creației poetului.
L-am întrebat pe Bogdan Crețu cum a fost colaborarea, la acest volum, cu Emil Brumaru.
Bogdan Creţu: A început în stilul lui caracteristic: „Măi, dar mie când îmi faci o antologie?” Evident că în secunda următoare i-am zis: „Dacă vreţi, acum!” Discuţia asta a avut loc în primăvară. Pentru mine a contat mai mult faptul că Emil Brumaru îşi dorea asta; a contat faptul că mă puteam folosi de un lucru concret ca să scriu un studiu cât mai serios despre poezia lui (pentru că scrisesem de multe ori, dar ocazional, grăbit, fără să reuşesc să organizez tot). După aceea, fireşte, a contat faptul că ştiam că împlineşte în decembrie 80 de ani (de aici şi titlul antologiei, 80 de nimfe într-un dulap). La titlu am ajuns în urma unei discuţii cu el, în rest nu s-a amestecat: eu am selectat textele. Când totul a fost gata, i-am trimis şi atâta tot.Recunosc că am avut emoţii de şcolar scos la tablă. Dar aici era vorba şi de o prietenie la mijloc şi era cu atât mai delicată situaţia. Spre bucuria mea, i-a plăcut ce reuşisem eu să-i scriu acolo în studiul acela introductiv; şi i-au plăcut chiar cuvintele care unora li se păreau echivoce. De exemplu foloseam foarte mult cuvântul dement. Zice: „Dacă e unul prost, crede că m-ai făcut dement!” Nu, eu vorbeam de o senzorialitate dementă.
Doina Borgovan: Aţi scris că era un poet format deja de la momentul primului volum.
Bogdan Creţu: Aşa şi era. Sunt mulţi critici care spun că cele mai bune cărţi ale lui Emil Brumaru sunt primele două volume de versuri. Am recitit în mod clar absolut toată poezia lui, am încercat să-l pun în contextul generaţiei, al momentului în care a debutat şi care e unul extraordinar pentru literatura română, cu poeţi uriaşi. Toţi găseau o formulă pentru a ieşi din impasul poeziei abstracte pe care o fixase cu autoritatea lui Nichita Stănescu; şi eu cred că Brumaru are un rol esenţial aici cu poezia lui, a lucrurilor mici, spaţiile domestice, tensiunile care se ivesc între obiecte. Nu e o diferenţă de imaginar, ci de concepţie asupra poeziei. Cred că Emil Brumaru a contribuit foarte mult la schimbarea ticurilor de lectură. Mai ales că era vorba nu de o poezie simandicoasă, pretenţioasă, foarte intelectualizată (deşi e o poezie livrescă, există sursele acolo), dar e o poezie cu care cititorul se poate împrieteni repede. Nu e Mircea Ivănescu, nu e poezia arogantă a lui Mihai Ursachi, nici poezia sacerdotală a lui Virgil Mazilescu.
Doina Borgovan: Ca dovadă, Emil Brumaru era iubit de foarte multe generaţii: şi de tineri şi de oameni în vârstă.
Bogdan Creţu: Cred că se repetă un caz de popularitate pe care literatura română nu l-a mai cunoscut de foarte multă vreme. Problema e că Emil Brumaru a devenit atât de popular într-o perioadă în care există un deficit de atenţie faţă de literatură, faţă de poezie cum nu a mai fost niciodată. Totuşi el a reuşit să fie poet, să scrie fără să coboare nivelul. În ultimii ani, Emil Brumaru era Poetul. Puţine figuri avem atât de notorii, atât de intrate în conştiinţa largă. Şi realitatea e că poezia a devenit un fenomen închis, poeţii se citesc ei între ei (nu numai la noi, ci peste tot). Brumaru a reuşit să spargă cercul acesta închis.
Doina Borgovan / Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.