Incluziv: Cuvinte nerostite: barierele de comunicare din lumea celor cu deficienţe de auz
Articol editat de cristina.rusu, 11 iunie 2019, 13:56
Multe sunt barierele în comunicare cu care se confruntă tinerii cu deficienţe de auz. Limba vorbită – cea a substantivelor, a verbelor şi, eventual, a regulilor gramaticale – nu este limba lor maternă; totuşi examenele pe care le dau, manualele din care trebuie să se pregătească nu ţin cont de acest aspect.
În plus, limbajul semnelor folosit în comunicare de către persoanele cu deficienţe de auz nu este acelaşi de la ţară la ţară; iar singurul astfel de limbaj, American Sign Language, de multe ori nu este predat surzilor din România.
Proiectul Direcţiei de Asistenţă Socială şi Medicală Cluj şi-a propus să pună în legătură persoane cu deficienţe de auz din mai multe ţări, pentru ca aceştia să poată colabora pentru îndepărtarea barierelor în comunicare.
Crina Pop, reprezentanta DASM şi coordonatoarea proiectului:
Proiectul se numeşte Unspoken (Înţelegerea Diversităţii din spatele Cuvintelor Nerostite). Participanţii au fost tineri cu şi fără deficienţe de auz, între 18 şi 30 de ani, care au provenit din 5 ţări: Albania, Portugalia, Polonia, Bulgaria şi, bineînţeles, România. Tinerii au avut şansa de a face parte dintr-un mediu intercultural, conştientizând mai bine provocările cu care se confruntă persoanele cu deficienţe de auz şi situaţiile generate de discriminare.
Am ajuns să comunicăm foarte bine şi chiar ne-am dat seama că au existat 11 limbi străine în acest proiect:
5 limbi oficiale ale ţărilor participante, 5 limbaje ale semnelor şi am început să-l folosim şi pe cel internaţional (participanţii şi-au dorit să insistăm pe limbajul internaţional al semnelor). Cred că am învăţat foarte multe unii de la alţii şi pe viitor putem crea un proiect chiar mai bun.
Proiectul a fost finanţat prin programul Erasmus Plus Tineret şi a implicat în total 40 de participanţi, dintre care 10 au fost cu dizabilităţi auditive.
Pentru fiecare ţară a existat un interpret mimico-gestual, care a participat la toate activităţile şi care a explicat tinerilor cu deficienţe de auz cerinţele activităţilor. Am avut activităţi în echipe, dezbateri despre legislaţie şi toleranţă, prezentări interactive, jocuri şi, bineînţeles, partea de învăţare a limbajului semnelor.
Am învăţat şi noi câteva elemente din limbajul internaţional al semnelor într-una din sesiuni şi am hotărât să introducem în fiecare zi activităţi prin care să aprofundăm acest limbaj, astfel încât să putem comunica, spune Oana Topan, psiholog în cadrul DASM Cluj.
Proiectul Unspoken s-a încheiat cu elaborarea unei broşuri de bune practici ce a fost diseminată în rândul organizaţiilor participante, pe care acestea să îl poată folosi în implementarea unor programe asemănătoare.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.