Filmul de weekend: Filmul italian ”Nopți magice”
Articol editat de cristina.rusu, 6 iulie 2019, 06:00 / actualizat: 6 iulie 2019, 8:02
Filmul se deschide cu un cântec pe care noi toți îl fredonăm și în prezent cu mare plăcere: Un estate italiana, de Gianna Nannini, imnul campionatului mondial de fotbal din 1990.
Scena de început e generoasă și te binedispune: da, aștepți să râzi, aștepți o comedie. Pentru că în vreme ce ochii tuturor celor aflați în piețe romane aglomerate, la terase unde se mănâncă pizza și se bea bere, sunt îndreptați cu febrilitate spre meciul de fotbal dintre Italia și Argentina, pierdut la limită de italieni. În atmosfera asta agitată, o mașină plonjează în râul Tevere. Lumea este însă prea prinsă de loviturile de la 11 metri ca să sesizeze că la doi pași distanță s-a produs o tragedie. Un cunoscut producător de film aflat în pragul falimentului tocmai s-a aruncat în apă, având zeci de martori care nu schițează nici un gest.
Urmează o anchetă a poliției, iar suspecți par a fi trei tineri scenariști aspiranți, dar și iubita foarte tânără a producătorului mort.
De aici scenariul se ramifică în trei fire narative, fiecare urmărind aventurile celor trei tineri în lumea întortocheată a cinematografiei italiene. O lume în aparență atât de strălucitoare, dar măcinată în culise de orgolii, invidie, jocuri murdare, șantaj și multă corupție.
Un film despre lumea filmului, regizat de Paolo Virzi, regizor și scenarist născut la Livorno în 1964.
El descrie un mediu aflat parcă în descompunere, populat de personaje grotești, care vorbesc și se comportă vulgar, care exploatează munca tinerilor dornici de afirmare și se complac într-un dispreț suveran față de tot și toate.
Chiar dacă începe bine, la un moment dat povestea trenează și devine plictisitoare, personajele sunt prea caricaturizate ca să fie autentice sau convingătoare, iar scenariul mult prea repetitiv se dovedește obositor.
E drept că sunt câteva scene demne de reținut, cum ar fi cea în care zeci de tineri aspiranți la glorie asudă de zor într-o cameră întunecoasă învăluită în fum, scriind scenarii pe care alții le vor semna în locul loc.
Și dialogurile sunt pe alocuri spumoase și pline de umor, însă capătă un ton didactic și cicălitor, așa că nu ajută mult povestea.
Cei trei tineri suspectați de crimă formează un triunghi amoros care se dorește comic, însă parcă îi lipsește vlaga.
Există o puternică latură satirică în film, scena în care publicul asistă indiferent la o sinucidere spune multe despre lumea în care trăim, iar intenția lui Paolo Virzi de a atrage atenția asupra ipocriziei care ne înconjoară este de salutat, însă lipsa de subtilitate și insistența asupra descompunerii devine la un moment dat obositoare tocmai din cauza monotoniei.
Dacă ar fi să găsesc și părți bune în Nopți magice, ele ar fi legate de modul în care este prezentată Roma în film, orașul pe timp de zi și pe timp de noapte, în vacanța de vară, dar și într-o zi de lucru obișnuită. Pentru cei care iubesc Italia, Roma ca personaj al filmului poate fi un argument atrăgător și suficient.
Doina Borgovan
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.