Radio Cluj…la modă: Niște tendințe mai altfel în modă (I)
Bine vă regăsesc dragi cititoare și cititori,
Citeam zilele trecute, undeva, o remarcă a cuiva, vis-a-vis de un articol care analiza destinul cam dubios al modei din ultima perioadă, ce spunea că, ei da, ultima noastră grijă acum este viitorul modei, în vreme ce atâtea alte și alte neajunsuri ne înconjoară, și care sunt cu-adevărat fundamentale pentru spița umană.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 1 august 2019, 12:15 / actualizat: 1 august 2019, 14:30
Bine vă regăsesc dragi cititoare și cititori,
Citeam zilele trecute, undeva, o remarcă a cuiva, vis-a-vis de un articol care analiza destinul cam dubios al modei din ultima perioadă, ce spunea că, ei da, ultima noastră grijă acum este viitorul modei, în vreme ce atâtea alte și alte neajunsuri ne înconjoară, și care sunt cu-adevărat fundamentale pentru spița umană.
Avea dreptate, pentru că moda nu este un fenomen, cum s-ar putea crede.. Moda este un epifenomen…adică un fenomen secundar, lipsit de importanță majoră, care nu împiedică desfășurarea celorlalte fenomene, doar se ține coadă după ele și nu le influențează.
Dincolo de produsele sale care asaltează tot ce înseamnă canalele media, sociale, magazinele online și reale, mai lipsită de importanță este chiar țâfna și aura de celebritate cu care, unii, din interiorul modei aleg să accesorizeze ceea ce produc.
Dorința mea pentru astăzi este să vă aduc prin intermediul undelor o cu totul altă abordare a ideii de tendință în modă.
Există un anume tip de tendință, aproape (sau chiar) subversivă, pe care nu o veți găsi niciodată evidențiată în revistele consacrate, în care veți afla, cu siguranță imagini aparent nepotrivite, dar scăpate ghiduș, ca unele texte de pe vremea comunismului la cenzură, ce făceau deliciul publicului ce se simțea răzbunat în acele vremuri de tristă amintire.
Designerii de fashion nu sunt proști, iar în condițiile în care presiunea pe capul lor crește exponențial, implicând un număr de colecții anuale din ce în ce mai mare, iar creativitatea lor trebuie să se afle într-un raport direct proporțional cu acestea, debușeul cel mai potrivit pentru cei inteligenți, rămâne operarea cu un timp de limbaj, aparent benign, care se înscrie perfect în canoanele consacrate.
Multe dintre tendințele alese de mine pot fi decriptate în cheie ironică, cinică sau satirică, depinde de capacitatea și de cunoștințele fiecăruia, și de doza de umor pe care o deține.
Una dintre primele tendințe pe care le veți sesiza la o consultare a unui catalog de modă ce prezintă colecții, sau chiar la defileele de modă de la Tv sau de pe net este un fel de estetică a urîtului. Puteți vedea atît manechine urîte sau urîțite purtînd veșminte care nu le pun deloc în valoare, ba chiar dimpotrivă.
Într-un material viitor vă voi povesti chiar despre obiectele urîte promovate de modă. De ce se petrece acest lucru, vă puteți chestiona pe bună dreptate. Pentru că noțiunea de frumos cu care am fost obișnuiți noi nu mai este un concept valabil zilele acestea. Pentru că frumosul a fost înlocuit de alte categorii specifice subculturilor.
Cool sau uber-cool, tare, super-tare, mișto, beton sau benga și alte asemenea epitete nu vor include de cele mai multe ori ceea ce reprezintă noțiunea de frumos sau elegant cu care generațiile de dinainte erau familiarizate.Așa că puteți viziona liniștiți creații cool care pot sau nu să includă pe alocuri și frumosul cel clasic. Rămîne ca pe data viitoare să vă ilustrez verbal cîteva dintre aceste tendințe. Pînă atunci vă doresc vacanțe plăcute, odihnitoare și răcoroase.
Călina Langa, fashion designer
Foto: Călina Langa
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.