Filmul de weekend: La granița umanității – Border
E secetă mare în programul cinematografelor în această perioadă. La cinema Victoria sunt reprogramate câteva proiecții cu ”Aladin”, neapărat de văzut de familiile cu copii. Cinematograful Florin Piersic readuce pe ecran un film și mai vechi, ”Bohemian Rhapsody”, pentru clujenii care poate încă nu l-au văzut. Cei care vor acțiune și francize cunoscute pot alege ”Furios și iute”, pentru cei care vor filme premiate prin festivaluri recomandăm un noir suedez: ”Border/La graniță”.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 10 august 2019, 06:00 / actualizat: 10 august 2019, 7:04
E secetă mare în programul cinematografelor în această perioadă. La cinema Victoria sunt reprogramate câteva proiecții cu ”Aladin”, neapărat de văzut de familiile cu copii. Cinematograful Florin Piersic readuce pe ecran un film și mai vechi, ”Bohemian Rhapsody”, pentru clujenii care poate încă nu l-au văzut. Cei care vor acțiune și francize cunoscute pot alege ”Furios și iute”, pentru cei care vor filme premiate prin festivaluri recomandăm un noir suedez: ”Border/La graniță”.
Trebuie spus de la bun început că dacă vreți un film relaxant, de vară, ar fi bine să îl evitați. ”Border” este numai pentru spectatorii cu stomac și nervi tari. Conceput ca o alegorie a alterității, ne prezintă o parabolă cu elemente fantastice care virează către genul horror. Există cîteva scene mai mult decât inconfortabile, sunt chiar terifiante și greu de privit.
Eroina principală este Tina, angajată la poliția de frontieră. Ce șochează încă din primele cadrele este aspectul androgin al femeii și chipul ei respingător. E limpede că e altfel decât noi toți, însă, în ciuda urâțeniei sale pare că e integrată perfect printre semeni, lumea se poartă absolut normal cu ea. Ce o face să iasă în evidență și mai tare decât aspectul feței (cauzat de o diformitate cromozomială) este faptul că Tina are un simț olfactiv exacerbat, exact ca cel al animalelor. Adulmecă infractorii, contrabandiștii și ajută la destructurarea unei rețele de pedofilie pentru că ”are nas” pentru sentimentele de frică și vinovăție ale oamenilor.
Viața Tinei este bulversată când în localitatea ei apare Vore, un bărbat ce seamănă izbitor de tare cu ea. Aspectul lor aduce cu oamenii de Neanderthal, dar de fapt Tina află că ei sunt niște figuri mitologice scandinave, adică troli. Toate legendele legate de aceste personaje fantastice sunt exploatate în ”Border”: faptul că sunt niște monștri, că ucid copii și vor să se răzbune pe oameni.
Filmul ne provoacă să medităm la mai multe granițe, reale sau imaginare: cea dintre normal și neobișnuit, dintre masculin și feminin sau dintre oameni și ne-oameni. Regizorul Ali Abbasi pune accent pe faptul că empatia ne face oameni.
Ali Abbasi este de origine iraniană, a studiat în Suedia și Danemarca și este stabilit la Copenhaga. Am văzut pe internet înregistrarea unei sesiuni de întrebări și răspunsuri cu publicul după proiecția filmului la Festivalul de la Toronto. Cei doi actori, care arată perfect normal au povestit că le lua 4 ore aplicarea machiajului prostetic și dura încă o oră să îl dea jos, după filmare. Regizorul a spus că a avut de ales între a distribui actori urâți sau actori frumoși care să joace bine și pe care să îi transforme cât de mult poate pentru a fi urâți.
”Border” a primit la Cannes premiul pentru regie în secțiunea Un certain Regard și a fost nominalizat la Oscar pentru machiaj.
Anca Mureșan Bota
Sursă foto: YouTube
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.